پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۷۸۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
در جامعه ما متاسفانه مدرک به خودی خود موجب افتخار است. برای دسترسی به این افتخار نیز، انواع و اقسام دانشگاه‌ها وجود دارند. اما مدرک افتخاری، در دنیا ساز و کار ویژه ای دارد.

شعار سال: مدرک افتخاری یک درجه دانشگاهی است که دانشگاه و یا دیگر نهاد اعطای درجه، فارغ از لوازم معمول برای کسب مدرک دانشگاهی مانند نام نویسی، اقامت، مطالعه و امتحانات به یک فرد اعطا می کند. معمولا مدرک افتخاری در سطح دکترا و یا کمتر معمول آن کارشناسی ارشد و لیسانس، به کسی داده می شود که ممکن است هیچ ارتباط قبلی با موسسه علمی نداشته است.

در حقیقت، دکترای افتخاری جایزه است و نه مدرک‼️

اگر در تلویزیون افرادی را دیدید که با سن کم دکترا گرفتند، در حقیقت آنها دکترای افتخاری دارند.
یا حتی بعضا برای سیاستمداران و حافظان قرآن، مدارک لیسانس یا کارشناسی ارشد، اعطاء می کنند. در حقیقت این مدارک، یک نوع جایزه هست و هیچگونه ارزش علمی ندارند.

این درجه اغلب راهی برای ارج نهادن به سهم فردی برجسته در یک زمینه خاص است و به واسطه خدمات عمومی اش به جامعه به طور کلی اعطا می شود. ارزش این درجه معمولا به اندازه نسخه اکتسابی آن نیست و به همین دلیل اغلب توصیه می شود تا در رزومه(CV) فرد به عنوان یکی از جوایز وی ذکر شود و نه در شمار سایر مدارک دانشگاهی که طبق روال معمول از مراکز دانشگاهی اخذ کرده است.

پس نمیتوان به کسی که دکترای افتخای دارد پیشوند خانم دکتر یا اقای دکتر داد.
به طور کلی منظور از دکترای افتخاری، اعطای درجه دکترای بدون نیاز به ثبت نام دکترا، مطالعه منابع دکترا و سر فصلهای آزمون دکترا به یک فرد می باشد.
لازم به ذکر است برای اعطای درجه دکترا، هیچ ضرورتی ندارد که فرد با موسسه علمی قبلا در ارتباط بوده است یا نه.

همچنین استفاده از پیشوند دکتر برای افراد دریافت کننده دکترای افتخاری در موقعیت های مختلف توصیه نمی شود و این افراد به هیچ عنوان نباید از جایزه دریافتی خود در مکاتبات رسمی سوء استفاده نمایند.

موسسات آموزش عالی دستورعمل روشنی در این زمینه دارند و در مکاتبات رسمی از عنوان «دکتر» برای چنین افرادی استفاده نمی کنند.


دکترای افتخاری چگونه اهدا می شود‼️

درجه افتخاری معمولا در مراسم فارغ تحصیلی اهدا می شود. در آن گیرندگان اغلب به سخنرانی دعوت می‌شوند که حکم افتتاحیه برجسته این مراسم را دارد. به طور کلی دانشگاه هر سال چند نفر را برای مدرک افتخاری معرفی می کند.

دریافت کنندگان مدرک افتخاری، به ویژه کسانی که قبل از دریافت درجه افتخاری تحصیلات قابل توجهی نداشته اند، ممکن است بیشتر مورد انتقاد قرار بگیرند که از این عنوان افتخاری برای سرپوشی بر فقدان تحصیلات دانشگاهی خود نزد مردم سواستفاده کرده‌اند.
در این مجال به چند نمونه از جنجال ها و اعتراضاتی که بر سر اهدای این نوع مدارک رخ داده نگاهی می‌اندازیم،

در سال 2007 معترضان خواستار آن شدند که دانشگاه ادینبورگ دکترای افتخاری اهدا شده به «رابرت موگابه» رهبر زیمبابوه در سال 1984 را لغو کند. دلایل این امر سوء استفاده از حقوق بشر و فساد سیاسی وی عنوان شد. در نهایت موگابه از مدرک افتخاری خود محروم شد.

در سال 1985، دانشگاه آکسفورد در واکنشی تقابلی مدرک دکترای افتخاری «مارگارت تاچر» را در اعتراض به کاهش بودجه آموزش عالی لغو کرد. این جایزه قبلا به تمام نخست وزیرانی که در آکسفورد تحصیل کرده بودند اعطا شده بود.


دیپلمات لبنان، رکورد دار دکترای افتخاری‼️

چارلز مالیک، فیلسوف و دیپلمات لبنانی که سابقه حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همکاری برای نوشتن اعلامیه جهانی حقوق بشر را داشت، نزدیک به 63 دکترای افتخاری دریافت کرد البته وی خود دارای مدرک دکترای دانشگاه هاروارد بود. مالک دارای بیشترین تعداد دکترای افتخاری در جهان است.

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین