پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۳۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه ۵۰ درصد دام و ۴۰ درصد آب کشور از طریق جنگل‌های زاگرس تامین می‌شود، از نابودی ۴۰ درصدی جنگل‌های خاییز در آتش‌سوزی اخیر خبر داد.
شعار سال: فریبرز غیبی رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های جنگلی کشور هستند و بیش از ۸۰ درصد عشایر کشور و بیش از ۵۰ درصد دام کشور در آن منطقه وجود دارد، اظهار کرد: معیشت حدود یک و نیم میلیون نفر از مردم ساکن در این مناطق وابسته به جنگل‌های زاگرس است. ۴۰ درصد آب کشور از آن منطقه تامین می‌شود و این مناطق در وضعیت اجتماعی و اقتصادی ۱۱ استان زاگرس نشین نقش اساسی دارند و به طور کل یک منطقه استراتژیک برای کشور است.

وی ادامه داد: منطقه زاگرس حدود ۳۰ میلیون هکتار وسعت دارد که در این ۳۰ میلیون هکتار، ۶ میلیون هکتار جنگل است و تیپ جنگل‌ها نیز بلوط است. گونه مقاوم و خشکی پسندی که قدمتی بیش از پنج هزار و ۵۰۰ سال دارند. همچنین ۱۸۰ گونه درختی و درختچه دراین جنگل‌ها وجود دارد.



رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: مطالعات انجام شده در زاگرس نشان داد که ۶۰ درصد جنگل‌های زاگرس دارای تاج پوشش درختی و درختچه‌ای کمتر از ۲۵ درصد هستند که این امر علاوه بر تاثیر عوامل طبیعی نظیر خشکسالی و سیل و اثرات تغییر اقلیم و ... متاثر از عوامل انسانی نظیر فشاردام، زراعت زیرآشکوب، قطع درختان به منظور مصارف سوختی و تغییر کاربری، آتش سوزی و ... بوده و یکی از اهداف مهم سازمان جنگل‌ها در زاگرس توسعه و احیا و غنی سازی این جنگل‌ها با گونه‌های بومی و با مشارکت جوامع محلی است.

غیبی در پایان با اشاره به اینکه هنوز برآوردی از میزان خسارت وارد شده به مناطقی که دچار آتش سوزی شده اند وجود ندارد، گفت: در منطقه ۱۰۰ هکتاری حفاظت شده خاییز آتش سوزی رخ داده است که براساس آمار مسئولان منطقه، ۴۰ درصد از این ۱۰۰ هکتار آسیب دیده و در اولین فرصت خسارت‌های وارد شده برآورد خواهد شد و مناطق آسیب دیده امسال قطعا احیا خواهند شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار: 14 خرداد 1399 ، کدخبر:  ۵۵۳۲۸۱ ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
0
داریم فضا پیما میفرستیم فضا ولی چهارتا هلکوپتر نداریم برای اینجور مواقع کشور رو نجات بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین