پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
يكي از درخواست هاي مردم ايران در ادوار گذشته تاكنون اجراي اصول 15 و 19 قانون اساسي و تدريس و آموزش به زبان هاي محلي و بومي است ولی مبادا در تحقق وعده ها منافع ملی خدشه وارد شود

شعار سال: بدون شک یکی از خواسته های اصلی همه اقوام و مذاهب و هر شخص توجه به هویت مذهبی و قومی و دینی خود اوست و این مهم همه در قرآن تاکید شده و هم در قانون اساسی کشور به آن اشاره شده است.
این روزها بحث تدریس و آموزش زبان های محلی و تشکیل فراکسیون های مختلف نقل محافل و مجالس است و بر آن هستم به یک تحلیل گذرا با یک تذکر پیرامون این مهم اشاره کنم.

گام برداشتن در مسیر هویت ملی، مستلزم تامین نیازها و دغدغه های اولیه و اساسی هویت منطقه ای و قومی است و خوشبختانه قانون اساسی در اصل پانزدهم خود، مهمترین ابزار تحقق این امر، یعنی انتشار نشریه و کتاب و همچنین تدریس زبان های مختلف قومی و محلی در مدارس در کنار زبان فارسی را تجویز نموده است.

جمهوری اسلامی ایران به سبب وجود جلوه های گوناگون قومیتی و دینی در قلمروی خود مانند ترک ، فارس، کرد ، بلوچ ، عرب ، لر و مسیحی ، مسلمان ،زرتشتی و دارای ظرفیت بارزی جهت برقراری تعامل موفق اجتماعی درون سرزمینی است که متأسفانه تاریخ پرفراز و نشیب این مرز و بوم درصدی از آسیب پذیری از این حیث را نیز نشان می دهد.

لیکن این تنوع و لزوم حفظ هویت قومی و زبانی هموطنان ایرانی ، از نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) وخبرگان تدوین قانون اساسی پنهان نمانده و مورد بررسی و تاکید قرار گرفته است طوریکه در دیباچه این قانون با محور قرار دادن آیه ۹۲ سوره انبیاء «ان هذه اُمَتکُم امه واحده و اَنَا رَبُکُم فَاعبدِوَن» ( این امت شماست ،که امتی یگانه است و من پروردگار شما هستم، پس مرا بپرستید) مهر تاییدی بر حفظ و حمایت ازهویت دینی ،اعتقادی و ملی ایرانیان زده و ایشان به وحدت و یکپارچگی به طریق چنگ زدن به ریسمان محکم الهی «فَاعتَصموا بِجَبل الله جمیعاً ولاتَفَرقُوا» دعوت می نماید و به دنبال آن علیرغم اینکه در سایر اصول خود نامی از اقلیت های قومی ،زبانینبرده است، وجود آنها را نیز نفی نکرده و بصورت ضمنی به آنها اشاره شده و مورد احترامقرار گفته است . بطوریکه در رابطه با عدم تبعیض بر اساس زبان ،نژاد و قومیت و برخورداری یکسان همه اقوام و نژادها از حقوق و آزادیها به سبباصول ۱۹-۲۰ و بندهای ۸ و ۹و ۱۴ اصل ۳ و تصریح و تاکید دارد.

یکی از درخواست های اقوام مختلف ایرانی در ادوار گذشته تاکنون اجرای اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی و تدریس و آموزش به زبان های محلی و بومی است که دولت روحانی از همان ابتدا با بیانیه شماره ۳ خود سعی در عملیاتی و تحقق این مهم کرد تا اینکه در سال پایانی عمر دولت تدبیر و امید دکتر روحانی و از چند مدت پیش این مساله مهر عمل به خود گرفت و تدریس زبان های آذری و کردی در دفترچه دانشگاه ها منظور شد.

در روی دیگر سکه برخی از بهارستان نشینان هم بیکار ننشسته و سعی در تشکیل فراکسیون های مختلف با عناوین اهل سنت و ترک نشینان و غیره کرده و می کنند که در نوع قابل تقدیر و تمجید است.
تحقق این موارد جزو خواسته های بحق مردم و وکلا در ادوار گذشته تا حال بوده ، تا اینکه این مهم در عمر دولت یازدهم و مجلس دهم اجرایی و عملیاتی شد.
البته ناگفته نماند استفاده از مسائل و مبانی قومیتی و مذهبی همیشه مورد استفاده جریان های سیاسی ، احزاب ، دولت ها و اشخاص برای کسب رای و جلب نظر مردمی بوده است و این را به عینه در انتخابات اخیر شهرستان ارومیه به عنوان ثقل مسائل قومیتی شاهد بودیم تا یک جریان دو قطبی پدید آمد و برخی موارد حاشیه ای را بدنبال داشت و بدون شک در آینده هم شاهد اینگونه تحرکات خواهیم بود.
بهرحال اقدام دولت تدبیر و امید و حرکت وکلای مردم در خانه ملت برای تحقق آرزوها و خواسته های بحق مردم امر بدیهی و قابل تقدیر است و این از خواسته های فرهنگی و تاریخی مردم است.
اما در این اثنا در کنار توجه به مسائل اقتصادی ؛ فرهنگی ، سیاسی و دیگر چالش های پیش رو ذکر یک نکته ضروری به نظر می رسد که مهم ترین آن توجه به منافع ملی و نظام و در سایه و لوای وحدت بین اقوام و مذاهب موجود است و زمانی این مسائل و حرکت ها به وحدت ملی و تقویت پایه های نظام انقلاب کمک خواهد کرد که حاشیه سازی نداشته باشد و موجب خدشه و لطمه به آرمان ها و اهداف انقلاب مد نظر معمار کبیر انقلاب و رهبری معظم نگردد.
در این شرایط حساس و خطرناک و بحران در کشورهای پیرامون و حتی خاورمیانه ؛ بدون شک اولویت تمامی اقدامات سیاسیون و حتی خود دولت بایستی توجه به وحدت بین اقوام ، مذاهب ، افکار و جریان ها باشد و قبل از هر اقدامی باید عواقب این مساله در نظر گرفته شود که مبادا این حرکات و اقدام به منافع ملی لطمه وارد سازد .
البته ناگفته نماند تشکیل این فراکسیونها نشان می دهد کشور بیش از هر زمان دیگر به تشکیل و تقویت احزاب قوی نیاز دارد و در کنار اجرایی کردن اصول قانون اساسی و تحقق خواسته های بحق مردم با یک نظامنامه قوی و اصولی بجای آنکه ما در داخل روی نقاط حساس و خطرناک قومیتی و مذهبی وارد شویم اساسنامه تشکیل احزاب را تقویت کرد و جریان های داخلی درصدد تقویت این حوزه حرکت کنند.

قانون برای همه ما فصل الخطاب است و تحقق این وعده ها به هر نیتی که باشد قابل تقدیر و ارزشمند و برای تقویت فرهنگی بومی و محلی بسیار حائز اهمیت بوده و لازم الاجراست ولی بدون شک با تشکیل هر فراکسیون و جریان ، افکار و افراد و جریان های دیگری درصدد تشکیل تیم و فراکسیون جبهه و جریان وابسته به خود حرکت می کنند و اگر مراقبت نشود این باعث چند دستگی و ایجاد تفرقه در کلان کشور و سرایت به استان ها و مناطق حساسی از جمله استان های زاگرس نشین از جمله آذربایجان غربی خواهد شد و مسوولان سیاسی ، رهبران فکری و تصمیم گیران کشور در قوای مقننه و مجریه باید مراقبت کنند که تدریس زبان ها و تشکیل فراکسیون ها و سایر حرکات موازی لطمه ای به مصالح نظام و انقلاب نزند و اولویت و اهداف اصلی در همه این افکار و تشکل ها باید تقویت مبانی فکری اسلام ، قرآن ، انقلاب و نظام باشد تا پیش زمینه ای برای ایجاد تفرقه در جامعه نگردد که در آینده مجبور به کنترل ، نظارت و راهبری و چه بسا با برخورد با برخی از حاشیه ها شویم و اصول و مبانی زیر پا له شود که برای حفظ و بقای آن تاکنون هزاران خون رنگین این مردم و ساکنین سرزمین زیبای ایران زمین از همه اقوام و مذاهب تقدیم شده است و اگر خدای ناکرده کسی خلاف این حرکت کند بفرموده رهبر معظم انقلاب بازی در میدان دشمن بوده و خائن به نظام و انقلاب است وگناه خائنین نابخشودنی است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی جوان پرس، تاریخ انتشار 13 شهریور 95 ، کد مطلب: 95032:www.javanpress.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
حیفه که زبان های محلی توسط بچه ها وجوونا داره فراموش میشه واموزش پرورش با اجرای این طرح میتونه به احیاش کمک کنه اما همیشه تعلل میکنه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین