پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
در قطعنامه پایانی دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران درخصوص توجه دولت و قانونگذاران بر ضرورت اجتناب ناپذیر تولید داخلی محصولات تراریخته تاکید شد.

شعار سال:

به نقل از انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، در متن این قطعنامه آمده است:

«انجمن های علمی بدون هرگونه چشم داشتی آمادگی خود را برای مساعدت در مراحل تصمیم سازی، نظارت و اجرا در حوزه های مربوط به علوم زراعت و اصلاح نباتات  اعلام کرده و انتظار دارند مدیران اجرایی و سیاست گذاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در تصمیمات اساسی مرتبط با این حوزه ها به ویژه در موضوعات مستحدثه جدید بدون مشاوره انجمن های علمی تصمیم سازی نکنند.

ضروری است همه ارکان کشور اعم از دستگاه های اجرایی و قانون گذاری و حتی قضایی بحران آب را جدی تلقی کرده و در عرصه ایجاد آب، مهار آب، تسویه آب، استحصال آب، نگهداری آب، بهبود بهره وری آب و کاهش مصرف آب تدابیر فوری بیاندیشند.

کاهش سطح زیر کشت محصولات پر مصرف آبی فاقد توجیه اقتصادی و سرمایه گذاری دولتی برای توسعه آبیاری تحت فشار و تولید ارقام متحمل به کم آبیاری و همچنین کاهش ضایعات پس از برداشت از راهکارهای پیشنهادی است.

تغییر الگوی کشت با رویکرد افزایش بهره وری آب و توجه به ذخیره زیر زمینی آب به جای اجرای طرح های پرهزینه مانند سد سازی بدون مطالعه ضروری است.

اخذ پروانه کشاورزی برای تولید دانش بنیان در عرصه های کشاورزی به ویژه به منظور کاهش مصرف آب از سوی مولدین بخش ضروری است.

کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته زراعت و اصلاح نباتات و توجه به افزایش کیفیت آموزشی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و توجه به اشتغال مولد ضروری است.

تقویت ارتباط میان بخش خصوصی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها با رعایت حقوق مالکیت معنوی در تولید بذر ضروری است.

ایجاد بستر مناسب خصوصی سازی صنعت بذر و نهال با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان کشور مورد درخواست است.

توجه بیشتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی به ویژه استفاده از فناوری های نو برای ایجاد محصولات مقاوم به تنش های زیستی و متحمل به تنش های غیر زیستی مورد انتظار است.

ضمن تایید و تاکید بر لزوم بهره برداری از دانش بومی و سنتی و استفاده از کودها، سموم زیستی و  تولید محصولات ارگانیک بر تقویت تحقیقات و توسعه نظارت بر تولید محصولات ارگانیک با حفظ حق حاکمیت ملی بر صدور مجوز و نصب برچسب و جلوگیری از مداخله سودجویانی که اقدام به صدور مجوز و تایید و نظارت غیر قانونی کرده و موجب بی اعتمادی مردم به این نوع محصولات شده و حتی مخاطرات جانی را به بار می آورند تاکید می شود.

توجه دولت و قانونگذاران بر ضرورت اجتناب ناپذیر تولید داخلی محصولات تراریخته دارای اهمیت است.

از رسانه ملی و سازمان حفاظت محیط زیست در خواست می شود ضمن توقف ابهام آفرینی بی مبنا در مورد محصولات تراریخته و فناوری های نو بستر مناسب برای ترویج این نوع محصولات و تولید ملی آنها را فراهم آورند. از مجلس شورای اسلامی نیز درخواست می شود از هر گونه تصمیم شتابزده و غیرکارشناسی بدون استماع نظرات انجمن های علمی ذی ربط خودداری کنند.

تجدید نظر در مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص ممنوعیت احتمالی تولید، واردات و مصرف گیاهان تراریخته که عملا غیرقابل اجرا بوده و از نظر توجه به زیست فناوری مغایر با اسناد مهم بالادستی نظام و سیاست های ابلاغی پژوهش و فناوری مقام معظم رهبری است مورد درخواست است. در صورت تصویب این پیشنهاد، ایجاد تنش های جدی اجتماعی و بحران در تامین مواد غذایی (روغن نباتی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و...) در کمتر از ۳ ماه پیش بینی می شود.

بازنگری در طرح های کلان کشاورزی از سوی شورای عتف با استفاده از توان انجمن ها و قطب های علمی کشور و استفاده از این توانمندی در مدیریت و اجرایی این طرح ها مورد درخواست است.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 15 شهریور95 ، کد مطلب:3761830   :
www. mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین