پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
رسمی را شهرداری ها باب کرده اند تا پروژه ای ناقص را افتتاح کنند و آن را در کارنامه خود بیاورند؛ در حالی که این کار درست نیست و لازم است شورای شهری ها آن را به شهرداری ها گوشزد کنند.
شعار سال: براساس قانون مصوب مجلس و با موافقت مقام معظم رهبری مجوز خروج پادگان‌ها و سایر اماکن نیرو‌های مسلح به خارج از حریم شهر‌ها در دستور کار قرار گرفت.
در این قانون آمده است که وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی اجازه دارند تا با هماهنگی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و نیرو‌های مسلح کشور، عرصه و اعیان پادگان‌ها و سایر اماکن موضوع این قانون را به قیمت کارشناسی روز خریداری و یا برای جابه‌جایی آن توافق کنند. همچنین ارزش زمین به صورت تفکیک نشده ۳۵ درصد ارزش کاربری مسکونی تفکیک شده و همجوار املاک موضوع خریداری یا توافق منظور خواهد شد.
همچنین در این قانون مقرر شده که طرح شهرسازی اراضی مذکور به منظور تأمین سرانه کاربری‌های عمومی شهری مورد نیاز منطقه حداقل ۴۰ درصد و نیز تأمین منابع مالی مورد نیاز برای انتقال مذکور در اراضی کمتر از ۱۰ هکتار باید به تصویب کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۲۲/۱۲/۱۳۵۱ و در اراضی با مساحت بیش از آن به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسد.
یکی از این پادگان‌هایی که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار بود و شهردار تهران نیز نسبت به واگذاری آن به عرصه‌های عمومی در زمان کاندیداتوری تصاحب صندلی بهشت وعده داد، پادگان ۰۶ بود که روز گذشته این مهم محقق شد.
زمین پادگان ۰۶ که حدود ۵۰ هکتار وسعت دارد براساس توافقات صورت گرفته از سهم ۱۵ هکتاری ارتش (۳۰ درصدی) مجوز بارگذاری در ۶۳۰ هزار متر مربع آن با تراکم ۳۰۰ درصد داده شده است که مجموع این تراکم قابل احداث بدین شرح است:
۲۸۰ هزار مترمربع مسکونی با جمعیت پذیری ۳۵۰۰ نفر
۶۹ هزار متر مربع تجاری
۲۱ هزار متر مربع خدمات مسکونی
۶۳ هزار متر مربع هتل
۱۹۷ هزار مترمربع اداری
یکی از مواردی‌که همواره در ارتباط با این طرح مورد انتقاد است موضوع بلندمرتبه‌سازی در عرصه‌های تخصیص‌یافته برای ارتش است که فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی مهم‌ترین علت آن را حفظ قنات‌ها دانسته و در این ارتباط می‌گوید کاهش سطح اشغال پیشنهادی ارتش در ازای بلندمرتبه‌سازی بالای ۱۲ طبقه بود و از آنجایی‌که طرح ارتش از رشته قنات‌ها، درختان قدیمی و کریدور بصری حفاظت می‌کرد، موافقت شد تا سطح اشغال در ۱۵ هکتار کاهش و افزایش ارتفاع در سقف تراکمی مصوب انجام شود.
نکته جالب توجه در ارتباط با طرح تبدیل پادگان ۰۶ به فضای سبز شهری این است که مدیریت شهری سعی داشت آن را به نام خود تمام کند، اما از سوی دیگر در ارتباط با تخلف صورت گرفته-مجوز بلندمرتبه‌سازی- که البته نقشی هم در اتخاذ تصمیم آن نداشت و اعتراضی هم از جانب شهرداری و شورای شهر در این خصوص انجام نشده شانه خالی کرد.
زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره می‌گوید، این توافق با نظارت، دخالت و موافقت کامل شورای‌عالی شهرسازی و در راستای اجرای قانون خروج پادگان‌ها از شهر‌ها انجام شده است بنابراین ما مجوزی نداده‌ایم بلکه خود شورای‌عالی شهرسازی به‌عنوان یک نهاد بالادستی و مرجعی که صدورمجوز‌های بلندمرتبه‌سازی را ممنوع کرده، با ساخت این برج‌ها موافقت کرده است که بازهم این خود به معنای رفع ممنوعیت صدور مجوز برای برج‌های بلند مرتبه در تهران نیست.
مورد جالب توجه دیگر در باب این واگذاری را می‌توان در صحبت‌های عبدالرضا گلپایگانی یافت که در بخشی از اظهارات خود به این موضوع اشاره کرد که در این طرح شهرداری کار خارق العاده‌ای برای ارتش انجام نداده و ارتش نیز مسلماً بدون تأیید مقام معظم رهبری، کاری را انجام نمی‌دهد.
این اظهارنظر بدان معنی است که اگر تأییدات مقام معظم رهبری در این خصوص وجود نداشت ارتش هرگز چنین زمین ارزشمندی را به شهرداری واگذار نمی‌کرد که امروز مایه فخر و مسرت شهردار پایتخت شود.
شاید بهتر باشد شهرداری تهران به جای این بازی‌های رسانه‌ای و بهره‌برداری از تلاش‌های دیگران به نفع خود کمی در عمر باقیمانده مدیریتی خود به فکر تحقق وعده‌هایی بپردازد که اثری از آثار آن در پایتخت قابل مشاهده باشد.
تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش سرانه حمل و نقل عمومی، بهبود وضعیت معابر شهری و ... بخشی از وعده‌هایی است که برای تهرانی‌ها به رؤیا تبدیل شده و دیگر شهردار حتی سخنی از آن هم به زبان نمی‌آورد تا مبادا برایش مسئولیت ایجاد کند.
البته چند مدتی است که افتتاح‌های تشریفاتی، نیمه‌کاره و ناقص عادت آقای حناچی شده و مردم هم به آن عادت کرده‌اند. امید آن می‌رود تا شورای شهری‌ها به‌عنوان ناظران بر عملکرد شهرداری کمی آقای حناچی را بر مدار تحقق وعده‌های مدیریت شهری قرار دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، کد خبر: ۴۹۴۰۵۰، تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین