پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
جان اریک لونگ ویست، استاد برجسته روانشناسی اجتماعی رابطه میان تمایل به رانندگی با خودرو‌های لوکسی مثل آئودی و مرسدس بنز و خصوصیات شخصیتی را مورد بررسی قرار داد.
شعارسال: جان اریک لونگ ویست، استاد برجسته روانشناسی اجتماعی رابطه میان تمایل به رانندگی با خودرو‌های لوکسی مثل آئودی و مرسدس بنز و خصوصیات شخصیتی را مورد بررسی قرار داد.
من معمولا کلیشه‌ها را فورا رد می‌کنم، چون انسان، موجودی بسیار پیچیده است بنابراین نمی‌توان کار خود را ساده کرد و آن‌ها را به چند گروه محدود طبقه بندی کرد و درباره شخصیتشان صحبت کرد. اما انگار یکی از این کلیشه‌ها صحت داشته است. یافته‌های این مطالعه جدید در نشریه تخصصی و معتبر روانشناسی بین المللی منتشر شده است. با گسترش نیوز همراه باشید.

ارتباطی که تایید شد
آماده اید؟ به زبان بسیار ساده، یافته اصلی این مطالعه این است: آن‌ها که پشت فرمان ماشین‌های گران قیمت می‌نشینند شباهت زیادی به آنچه هیولا می‌نامیم دارند. این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه هلسینکی انجام شده است. اعضای این گروه پژهشی یافته خود را به صراحت اعلام کرده اند: احتمال اینکه یک آدم کله شق، ناسازگار و اهل جر و بحث (آن‌هایی که می‌خواهند همیشه و تحت هر شرایطی، حرف خود را به کرسی بنشانند) شیفته رانندگی با ماشین‌های شیک باشند بسیار زیاد است.

جان اریک لونگ ویست، استاد روانشناسی اجتماعی می‌خواست رابطه میان تمایل به رانندگی با خودرو‌های لوکسی مثل آئودی و مرسدس بنز و خصوصیات شخصیتی را مورد بررسی قرار داد. مطالعات قبلی نشان می‌داد که بین این دو، ارتباط وجود دارد. در واقع پژوهش‌های دیگر نشان داده است بیشتر آن‌هایی که با خودرو‌های رویایی رانندگی می‌کنند به قول معروف عشق سرعت هستند، عبور از چراغ قرمز را حق مسلم خود می‌دانند و قوانین رانندگی را به آسانی زیر پا می‌گذارند. چرا باید این طور باشد؟

لونگ ویست یک دانشمند است پس تصمیم گرفت دلیل این پدیده را بررسی کند. البته اگر به من زنگ می‌زد کارش را راحت می‌کردم. زمانی کارمند آدمی بودم که مدام درباره بیمر خود [موتورسیکلت ساخت شرکت مرسدس بنز]صحبت می‌کرد. من هیچ مطالعه علمی انجام نداده ام، اما به تجربه متوجه شده ام آن‌هایی که برای اشاره به مرسدس بنز خود از کلمه بیمر استفاده می‌کنند یک جای کارشان می‌لنگد.

لونگ ویست ۱۸۹۲ شهروند فنلاندی را مورد مطالعه قرار داد. اعضای گروه از شرکت کنندگان مطالعه درباره نوع خودرو، عادات خرید و میزان ثروت ان‌ها سوالاتی کردند. نتیجه پژوهش آن‌ها به اندازه کافی، روشن است. بی شعور‌ها عاشق و شیفته خودرو‌هایی هستند که ثروت و جایگاه آن‌ها را نمایش دهد.

آیا زنان هم به دلیل مشابهی، جذب خودرو‌های گران قیمت می‌شوند؟ لونگ ویست به چنین نتیجه‌ای نرسید. چرا؟ او به این سوال جواب نداده است، اما احتمالا کلمه خودرو معنای کاملا متفاوتی برای زنان دارد.

پس حداقل تکلیف یک از باور‌های کلیشه‌ای مشخص شده است؛ بنابراین اگر مالک و راننده یک مرسدس بنز از شما سبفت غیرمجاز گرفت چندان متعجب نشوید.

معنای مردانگی در فرهنگ مدرن

در فرهنگ مدرن فهرست مواردی که باید دوست داشته باشیم یا از آن‌ها متنفر باشیم تا یک مرد یا زن سالم و طبیعی به حساب آییم تا حد زیادی از قبل مشخص شده است. در این فرهنگ از منی که مرد هستم انتظار می‌رود عاشق گوشت گوساله باشم و از شمع‌های معطر متنفر باشم. به عنوان یک مثال دیگر مرد واقعی کسی است که فوتبال دوست باشد؛ و یک مرد واقعی از تاتر موزیکال خوشش نمی‌آید!

نمی‌دانم چه کسی مشخص کرده که چه چیز مردانه و چه چیز غیرمردانه است. وقتی کلمه فرهنگ مردسالاری را می‌شنوم یاد مردی باستانی و غارنشین می‌افتم که ارزش‌ها و هنجار‌های جنسینی را با صدای بلند اعلام می‌کند: بله مردان دوش می‌گیرند، حمام رفتن کار زنان است! این مرد ایده آل درست شبیه شوالیه‌ها فیلم‌های ایندیانا جونز (به خصوص فیلم آخرین جنگ صلیبی) است. تنها چیزی می‌دانم این است که عصر این نوع مردان و فیلم‌ها به سر آمده است.


آیندگان متعجب خواهند شد

همانطور که خاویر کرمنت در کتاب بیشعوری نوشته است هر کسی ممکن است به بیماری بیشعوری مبتلا شود. اشکالی ندارد، ولی به شخصه اگر مبتلا شوم به مطب می‌روم. برای مرد بودن لازم نیست عشق ماشین باشید. لازم نیست شیفته ماشین‌های گران قیمت باشید. حتی لازم نیست از رانندگی لذت ببرید. واقعیت آن است که به زودی ربات‌ها به جای ما رانندگی خواهند کرد. نسل‌های آینده به حال و روز ما نگاه می‌کنند و مات و مبهوت می‌مانند که چرا باید از راندن این جعبه‌های آهنی مرگبار لذت برده باشیم؟ فرهنگ عشق سرعت ما بدون شک باعث وحشت آن‌ها خواهد شد. ماشین‌های خودران معنای خودرو را کاملا تغییر خواهند داد. آن‌ها دیگر ابزار و نمادی برای نمایش ثروت و جایگاه طبقاتی فرد نخواهند بود. ۵۰ سال بعد احمق‌ها دیگر نمی‌توانند ثروت خود را با آهن پاره‌ها نشان دهند. تفاخر به ابزار‌های مادی مثل این است که به علت فلان نقص بدنی یک تراشه گرانقیمت در بدن شما کار گذاشته باشید و شما به گران بودن آن بنازید.

مردان آمریکایی مثل بسیاری از مردان جوامع دیگر عاشق رانندگی هستند. صد سال قبل خودرو یک فناوری پیشرفته به شمار می‌آمد. ما جغرافیای و فضای شهری را از نو طراحی کردیم تا پذیرای این فناوری شگفت انگیز باشد. در فرهنگ آمریکا هیچ چیز به اندازه مردی که به دل جاده زده و در یک بزرگراه بی پایان پیش می‌تازد مردانگی را به نمایش نمی‌گذارد. مردی آزاد و رها! همه تبلیغات باررگانی همین تصویر را در ذهن ما تقویت می‌کنند: ماشین بخر و به سوی خوشبختی و شادمانی گاز بده!

متاسفانه ماشین دوستی به اولین عنصر درون فهرست مردانگی که از آن صحبت شد تبدیل شده است. از همه بدتر عاشق ماشین‌های گران قیمت شده ایم. مطالعه فنلاندی‌ها نشان داد که بعضی مرد‌ها برای نمایش مردانگی خود گزینه دیگری در اختیار ندارند. خلا‌های دیگر باعث می‌شود مبلغ زیادی هزینه کنند که در نهایت به دیگران پیام دهند «خفه شوید، من ادم خاصی هستم». تصور کنید خلا و حفره شخصیتی درون یک انسان به حدی بزرگ باشد که بتوان با لامبورگینی در آن رانندگی کرد.
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری گسترش نیوز، تاریخ انتشار: 23 خرداد 1399، کد خبر: 103950، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین