پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
کتاب «تربیت جنسی کودکان و نوجوانان» در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که پدرها و مادرها چه جوابی باید به پرسش‌های جنسی کودکان و نوجوانان بدهند و واکنش درست برای پیشگیری از خطرات جنسی کدام است.
شعار سال: تربيت جنسی، فرايندی است که طی آن نگرش‌ها، باورها و ارزش‌ها در کودک شکل می‌گيرد و در تمام طول عمر بر موضوعات مهمی مثل روابط بين فردی و عاطفی، صميميت، هويت و گرايش جنسی او تأثيرگذار است. در فرايند تربيت جنسی، رفتارها و مهارت‌های والدين در اين زمينه، کيفيت ارتباط با فرزند، ارائه‌ اطلاعات مناسب، به‌جا و به‌موقع، از اهميت بسيار زيادی برخوردار است.

عدم توجه به تربيت جنسی، می‌تواند پيامدهای زيادی را برای والدين و فرزندان به بار بياورد. اين بی‌توجهی و ناآگاهی، می‌تواند به شکل رفتارهای تند، خشِن و واکنشی والدين در برابر کنجکاوی‌های جنسی طبيعی فرزندشان باشد، می‌تواند به شکل عدم نظارت صحيح بر فرزند و روابط او باشد يا می‌تواند عدم آموزش به فرزندان در مورد مسائل ضروری‌ای که در هر سن بايد بدانند، باشد. همه‌ اين مسائل، احتمال خطرات جنسی را در فرزندان افزايش می‌دهد.

کتاب «تربیت جنسی کودکان و نوجوانان» تألیف محمدرضا غیوری و حسین غیوری، ابتدا به ارائه تعاریفی از تربیت جنسی در دوره‌های سنی مختلف می‌پردازد و در ادامه موضوعات مهمی همچون «چگونه از انحراف جنسی فرزندمان پیشگیری کنیم؟»، «چگونه به پرسش‌های جنسی کودک پاسخ دهیم؟»، «تربیت جنسی با آموزش جنسی تفاوت دارد»، «پرسش جنسی کودک پاسخ ساده می‌خواهد»، «یک نکته دخترانه برای سلامت جنسی»، «آنچه باید درباره تربیت جنسی فرزندتان بدانید»، «آموزش سلامت جنسی در مدارس»، «در صورت وقوع تجاوز جنسی چه باید کرد؟»، «مراقبت جنسی در حضور کودکان»، «مهمترین مطالبی که نوجوانان باید درباره رابطه جنسی بدانند»، «چه زمانی باید والدین در مورد رابطه جنسی با فرزندانشان صحبت کنند؟» و «پیشنهاد اسلام در تربیت جنسی نوجوانان» را طرح و مورد بررسی قرار می‌دهد.
 


تمایلات جنسی، تنها مختص دوره بلوغ نیست
«بعضی‌ها در جایگاه پدر و مادر، جرأت و جسارت پاسخ به پرسش‌های جنسی کودکشان را ندارند. آنها بر این باورند که پاسخ به این سوالات، از موقعیت و جایگاه والد بودنشان می‌کاهد و چشم و گوش بچه‌ها را باز و آنها را گستاخ می‌کند! برخی از والدین هم که به این سوالات پاسخ می‌دهند، یا اطلاعات مناسب با سن کودک ندارند یا صداقت در بیان این مطالب را ندارند. برخی هم با شانه خالی کردن از این وظیفه مهم، شرم و حیا را بهانه می‌کنند و از دادن جواب طفره می‌روند. اما والدین باید بدانند پرسش‌های جنسی کودک از چهار پنج سالگی شروع می‌شود و این یکی از مراحل طبیعی تکامل جنسی اوست که اگر به‌درستی به سوالات کنجکاوانه او پاسخ ندهند، ذهن او بیشتر درگیر مسائل جنسی می‌شود و در این گیرودار، چه بسا که به خطا هم برود.

در تربیت جنسی، درک دقیق والدین از شرایط سنی فرزند بسیار مهم است و نباید به سوال‌ها یا بیداری جنسی او بی‌اعتنایی کرد یا با نصیحت و پندهای افراطی، کودک را ترساند. والدین باید آگاه باشند گرچه بلوغ جنسی در سنین بالاتر از دبستان اتفاق می‌افتد، اما تمایلات جنسی و پرسش‌های پیرامون آن، تنها مختص به دوره بلوغ نیست، بلکه مدت‌ها پیش از آن به‌صورت احساسی ویژه در کودک پدید آمده و بسیاری از عادت‌های نامناسب کودک که از نگاه پدر و مادر مخفی می‌ماند، در این دوره شکل می‌گیرد.»
 


بلوغ؛ بهار امید یا زمستان ناامیدی؟!
«بیشتر والدین از آشفتگی دوران بلوغ آگاهند و دوران بلوغ را با احساساتی متناقض به‌خاطر می‌آورند، مانند بهترین زمان یا بدترین زمان، سن دانایی یا سن نادانی، بهار امید یا زمستان ناامیدی که این احساسات حاکی از فراز و نشیب‌های روح یک نوجوان است. او گاهی شاداب، خوشحال و سرزنده و گاهی پژمرده، اندوهگین و ساکت است. نوجوانان به دلیل احساس توانایی برای عمل جنسی، تشدید انگیزه‌های جنسی، کنجکاوی درباره موضوعات جنسی، تلاش برای تعیین نقش جنسی و ترس شدید از نتایج فعالیت جنسی، نسبت به امور جنسی حساس هستند. این حساسیت بیش از اندازه که با ترشح هورمون‌های جنسی همراه است، تمایلات جنسی نوجوان را تشدید می‌کند.

اگر روش مشروع و قانونی برای بهبود امیال جنسی مقدور نباشد، امکان انحراف نوجوان وجود دارد و این انحراف بیشتر به‌صورت کامجویی‌های بدلی (خودارضایی، همجنس‌بازی، نظربازی) تجلی می‌کند. برای حل چنین مشکلاتی، باید پیش از هر چیز به ارزیابی پرداخت. در ارزیابی و شناخت مشکلات جنسی، ابتدا باید تاریخچه زندگی فرد را به‌دست آورد و براساس آن روش‌های تغییر رفتار را انتخاب و شیوه‌های شناختی همچون آگاهی فرد را در سرلوحه برنامه‌ها قرار داد. با توجه به اینکه سلامت نفس در دوران نوجوانی از عوامل سلامت روان و رفتار دوره جوانی است، این موضوع بر بسیاری از جنبه‌های شخصیت جوانان نیز تأثیر می‌گذارد و جوانان امروز باید با درک موضوع و مطالعه، به تربیت نفس خود بکوشند.»

نخستین چاپ کتاب «تربیت جنسی کودکان و نوجوانان» در 130 صفحه با شمارگان 200 نسخه به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات آنارام راهی بازار نشر شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار: 23 خرداد 1399 ، کدخبر: 291690 ، www.ibna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین