پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
اگر به وضعیت باشگاه‌های فوتبال ایران بویژه دولتی‌ها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این باشگاه ها همیشه موانعی را در پیش روی خود دارند.
شعار سال: یکی از مهم‌ترین آن‌ها هم بدهی‌های ریز و درشتی است که هر ساله بر بدهی‌های قبلی اضافه می‌شود که در نهایت با شکایت و شکایت‌کشی، فیفا بدهی طلبکاران را پس می‌گیرد. البته مهم‌ترین سؤالی که پیش می‌آید این است: چرا این بدهی‌ها با وجود پرداختی‌های هر ساله پایان نمی‌یابد و به صفر نمی‌رسد؟ چرا مدیران باشگاه‌ها از گذشته درس نمی‌گیرند؟ باشگاه پرسپولیس طلب برانکو ایوانکوویچ و گابریل کالدرون، سرمربی‌های سابق خود را پرداخت نمی‌کند تا این ۲ مربی با شکایت به فیفا خواستار پرداخت حقوق‌شان شوند. این‌ها تنها بخشی از بدهی‌های پرسپولیس است که باید تا قبل از جریمه سنگین‌تر پرداخت شود. اگر به باشگاه استقلال هم سری بزنیم، با چنین پرونده‌های سنگینی روبه‌رو می‌شویم. نمونه‌اش شکایت بویان نایدنوف، هافبک ۲ فصل گذشته استقلال که با اصرار وینفرد شفر، سرمربی آلمانی و اسبق استقلالی‌ها با پای مصدوم به ایران آمد. بویان تنها ۵ دیدار (نه به طور کامل) برای استقلال به میدان رفت. جالب اینکه طلب نایدنوف ابتدا ۸۰ هزار دلار بود، اما مدیران استقلال مثل هر سال از پرداخت و تسویه‌حساب با بازیکن خود خودداری کردند تا او هم مثل خارجی‌های دیگر و پس از بدقولی‌های مدیران وقت، شکایتش را به فیفا ببرد. همین پرداخت نشدن مطالبات بازیکنان و اهمیت ندادن به این شکایت‌ها، باعث شد استقلال با مبلغ بیشتری جریمه شود تا جایی که این طلب‌ها به ۳۱۰ هزار دلار رسیده است. البته خبر رسیده با وجود آنکه فرصت پرداخت طلب بویان چند روز گذشته به پایان رسیده، اما مدیران استقلال با رایزنی‌هایی که با مدیر برنامه این بازیکن کرده‌اند، طی امروز و فردا این طلب را پرداخت خواهند کرد تا این باشگاه از خطر محروم شدن از پنجره نقل و انتقالات خلاصی یابد. بدهی بعدی و ضرب‌الاجلی استقلال که باید پرداخت شود، بدهی به وینفرد شفر، سرمربی برکنار شده فصل گذشته آبی‌هاست. شفر درست ۳ هفته مانده به پایان لیگ هجدهم از استقلال اخراج شد و فرهاد مجیدی به عنوان جانشین او معرفی شد. مدیران وقت استقلال بدون آنکه بر سر میز مذاکره با این مربی بنشینند و توافقی از هم جدا شوند، حتی او را از راه دادن به زمین تمرین منع کردند تا مربی آلمانی با عصبانیت از ایران برود و به فکر شکایت باشد. شفر به دلیل اخراج می‌توانست کل مبلغ فصل بعدی که با استقلال قرار داشت را هم بگیرد، اما حالا به دلیل قرارداد با تیم بنی یاس امارات، ما‌به‌التفاوت قراردادش با ۲ باشگاه را که مبلغ ۵۵۰ هزار دلار است از استقلال می‌خواهد. او هم به دلیل بدقولی و نحوه رفتار مدیران سابق استقلال، به فیفا شکایت کرده است. بدهی سوم و مهم استقلال، اما مربوط به شکایت آندرآ استراماچونی، سرمربی نیم‌فصل اول استقلال است که او هم با وجود فسخ یک‌طرفه می‌تواند کل مبلغ خود را از باشگاه آبی‌ها بگیرد. گفته می‌شود وکلای استراماچونی شکایتنامه ۸/۱ میلیون یورویی خود را در دست دارند و هر آن ممکن است به دست فیفا برسانند. البته باید دید استراماچونی با تیم جدیدی قرارداد می‌بندد تا مبلغ بدهی آبی‌ها کمتر شود یا مربی ایتالیایی تا زمان گرفتن حق و حقوقش از استقلال بدون تیم می‌ماند. این ۳ بدهی با توجه به نرخ ارز جزو بدهی‌های سنگین استقلال است که می‌تواند به قیمت کسر امتیاز، بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی یا سقوط به دسته پایین‌تر تمام شود. البته طبق روال همیشگی اگر این بدهی‌ها هم به سختی پرداخت شود، شکایت‌های دیگر از راه می‌رسد و گویی قرار نیست مدیر جدید آبی‌ها نفس راحتی بکشد.
«وطن امروز» در این باره با بهتاش فریبا، پیشکسوت استقلال گفتگو کرد.
***

* استقلال مثل هر فصل و هر ماه باید درگیر شکایت‌های بازیکنان و مربیان خارجی باشد. به طوری که در صورت پرداخت نشدن بدهی‌های ضرب‌الاجلی مثل طلب بویان و شفر، ممکن است این تیم با خطرات جدی‌تری مثل محرومیت و سقوط به دسته پایین‌تر روبه‌رو شود. به نظر شما مقصر اصلی این اتفاقات چه کسی است؟
متأسفانه این بدهی‌ها از مدیران گذشته همین طور دست به دست شده تا به آقای سعادتمند رسیده. کسی نمی‌تواند بگوید تقصیر یک نفر است. یک زمانی می‌شد این مشکلات را حل‌و‌فصل کرد. مثلا می‌توانستیم قرارداد اکثر بازیکنان خارجی را با مبلغ کمتری فسخ کنیم، اما پرداخت نکردیم و آن‌ها هم با شکایت و جریمه شدن تیم به دلیل پرداخت نکردن طلب‌شان، مبلغ بیشتری دریافت کردند. سال‌هاست بدهی‌های استقلال و پرسپولیس هیچ موقع صفر نشده است و حالا حالا‌ها هم صفر نخواهد شد. مگر آنکه وزارت ورزش ورود کند و بیشتر این بدهی‌ها را که مربوط به مالیات هم هست، پرداخت کند.

* بحثی مطرح است که اگر زمان اخراج شفر، مدیران استقلال پای میز مذاکره می‌نشستند و توافق می‌کردند، حالا این دردسر جدید برای‌شان پیش نمی‌آمد.
مشکل استقلال فقط بدهی شفر نیست. هر روز باشگاه باید بدهی یک بازیکن یا مربی را پرداخت کند. قطعاً اگر مدیران قبلی پول کافی داشتند، طلب شفر را هم می‌دادند. این اتفاق باز هم رخ خواهد داد. تازه این‌ها خارجی هستند؛ بازیکنان داخلی که دست‌شان به پولی نمی‌رسد.

* استقلال حالا باید به بازیکنی مثل بویان نایدنوف به دلیل پرداخت نشدن طلبش، چندبرابر مبلغ اصلی را پرداخت کند؛ بویانی که مصدوم به ایران آمد و هرگز نتوانست در حد یک بازیکن متوسط هم ظاهر شود.
ما خودمان ۵۰ بازیکن لیگ یکی در حد بازیکنانی مثل بویان، گرو و نویمایر که آقای شفر به ایران آورد در کشورمان داشتیم. چه لزومی داشت این بازیکنان ضعیف بیایند و پول هنگفتی هم بگیرند؟

* چرا درس عبرت نمی‌گیریم و باز هم از این نوع قرارداد‌ها با خارجی‌های بی‌اثر می‌بندیم؟
من به بازیکنان هیچ ایرادی نمی‌گیرم. وقتی این بازیکنان در اروپا مبلغ قراردادشان به طور مثال ۱۰ هزار یورو است و با پیشنهاد ۱۰۰ هزار یورویی ایرانی‌ها روبه‌رو می‌شوند، مشخص است که از خدای‌شان است به کشور ما بیایند. آن‌ها حرفه‌ای هستند و دنبال پولند. باید مدیران استقلال دست دلالان را کوتاه کنند و ببینند چه کسانی در گذشته به این نحو قرارداد می‌بستند که باعث شده این همه مشکل برای باشگاه‌های ما به وجود بیاید. وزارت ورزش هم باید به موضوع دلالی‌ها در فوتبال ورود کند.

* سال‌هاست این مشکل در باشگاه‌های ما وجود دارد، به نظرتان مسؤولان این بار ورود خواهند کرد؟
وزارت ورزش متولی ورزش این مملکت است، بنابراین باید پیگیر باشد. دلال‌ها مشخص هستند و می‌توانند پیگیری کنند.

* با وجود این همه بدهی، به نظر شما تا ۳ ماه آینده که قول خصوصی شدن سرخابی‌ها را داده‌اند، این امر میسر می‌شود؟
تا زمانی که بخش مهم درآمدزایی باشگاه‌ها یعنی حق پخش تلویزیونی حل نشود، امکان خصوصی‌سازی این ۲ تیم کم است. وقتی خصوصی شود، قطعاً مالکان باشگاه‌ها از بدهی‌ها باخبر هستند و با دانستن مشکلات اقدام به خرید سهام می‌کنند.

* عملکرد احمد سعادتمند، مدیرعامل استقلال را در این ۲ ماه چطور دیدید؟
تا حدودی نسبت به مشکلات و مسائل باشگاه اشراف دارم و دلم برای او می‌سوزد. همان روزی که آقای سعادتمند به استقلال آمد، من گفتم او دل شیر داشته که با تمام این معضلات، قبول کرده در تیم کار کند. امیدوارم مشکلات استقلال حل شود. به نظر من ایشان بد کار نکرده است.

* شاید این سؤال برای شما تکراری باشد؛ به نظر شما با شیوع گسترده کرونا در ایران، مسؤولان سازمان لیگ باید همچنان به فکر برگزاری مسابقات باشند؟
از روز اول هم گفتم که جان آدم‌ها خیلی مهم‌تر است و نباید لیگ شروع شود. این همه قهرمان و نایب‌قهرمان و... شدیم چه گلی به سر فوتبال‌مان زدیم؟ غیر از اینها، این تعطیلات طولانی‌مدت باعث شده با شروع مجدد تمرینات، بازیکنان آسیب ببینند. همین ۲ روز پیش رضا آذری، هافبک جوان استقلال رباط‌صلیبی پاره کرد. بازی‌ها شروع شود این مصدومیت‌ها بیشتر هم می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۲۰۷۰۸، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین