پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
داوری گفت:صنعت سفر و گردشگری این روزها حال خوشی ندارد و به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها هم به شرایط عادی بازگردد و این مسأله به‌خصوص بر برگزاری تورهای گردشگری و درآمد آژانس‌های مسافری تأثیر بسیار منفی گذارده است.

شعار سال:صنعت گردشگری هرمزگان که در دهه اخیر با استقبال خوب ایرانگردان و جهانگردان مواجه شده بود، به‌دنبال بیماری کووید ۱۹ از اسفند ۹۸ تاکنون با رکود جدی مواجه است و در روزهای اخیر که وضعیت استان قرمز شده شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد.

این صنعت شامل هتل‌ها، تورهای گردشگری، مکان‌های دیدنی، بندرهای مسافری، کشتی‌های مسافری و تفریحی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها تا مراکز خرید و تفریحی است که در واقع به‌علت ممنوعیت سفر و همچنین ترس از گرفتار شدن به بیماری مسافری به خود اجازه نمی‌دهد از این خدمات استفاده کند.

شرایط این بخش در هرمزگان با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در هفته‌های اخیر اندکی متفاوت از کشور است، هرچند برخی فعالیت‌ها در سطح کشور در راستای صنعت سفر و گردشگری صورت گرفته، ولی  چندان تأثیری در استان نداشته و هنوز فعالیت‌ها حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل دارند.

از سوی دیگر، به‌جز شمار اندکی، کم‌تر کسی از وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ مانند اتوبوس و قطار و شناورهای مسافری برای جابه‌جایی استفاده می‌کند، بنابراین در این زمینه هم تعداد مسافران وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ بین‌شهری اعم از وسایل جاده و شناوری کاهش محسوسی داشته که موجب شده فعالان این بخش بارها از مسئولان برای رسیدگی به وضعیت خود تقاضای مساعدت کنند.

وضعیت دفتر خدمات مسافری، هتل‌ها و راهنمایان گردشگری هم خوب نیست، کاهش شدید تقاضا که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا رخ داده موجب تعطیلی و غیر فعال شدن کار وکسب آن‌ها شده، بهطوری‌که روسای تشکل‌های این صنعت با گلایه از مسئولان خواستار رسیدگی مناسب به صنعت سفر و گردشگری شده و از آنان بخواهند پای درد دل‌هایشان بنشینند.

 

صنعت سفر و گردشگری این روزها حال خوشی ندارد

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس اظهار داشت: صنعت سفر و گردشگری این روزها حال خوشی ندارد و به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها هم به شرایط عادی بازگردد و این مسأله به‌خصوص بر برگزاری تورهای گردشگری و درآمد آژانس‌های مسافری تأثیر بسیار منفی گذارده است.

شهرام داوری به ایرنا گفت: این وضعیت که به‌علت شیوع ویروس کرونا در کشور حادث شده، با شروع فصل گرم سال بر مناطق جنوبی کشور، به‌ویژه استان‌هایی مانند هرمزگان، تأثیر عمیق‌تری برجای می‌گذارد و ریزش مسافر بیش‌تر می‌شود و براساس برآوردها این شرایط نامساعد اقتصادی حداقل تا پایان سال جاری ادامه می‌یابد.

به‌گفته وی، درحال‌حاضر ۹۰ درصد دفاتر خدمات مسافری در بندرعباس تعطیل هستند و دفاتر فعال هم تنها با ۱۰ درصد نیروی کار مشغول به کارند که مشتری هم ندارند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس تصریح کرد: در این مدت هم شاهد ورشکستگی برخی دفاتر بودیم که اگر از سوی مسئولان رسیدگی لازم انجام نشود، حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد دفاتر از چرخه خدمت‌دهی حذف می‌شوند.

 

شرکت‌های هواپیمایی پول دفاتر خدمات مسافری را بازنمی‌گردانند

وی یادآور شد: بخش‌های مسافری و تور صنعت سفر و گردشگری شرایط نامناسبی دارد و در این شرایط شرکت‌های هواپیمایی کارمزدهایی را که به دفاتر خدمات مسافری پرداخت می‌کردند، از هفت تا ۱۰ درصد به پنج تا دو درصد کاهش داده‌اند؛ به‌گونه‌ای که براساس آمار فروردین امسال کمیسیون دریافتی از این شرکت‌ها تنها یک‌میلیون تومان بوده است.

داوری افزود: دفاتر خدمات مسافری مجبور شده‌اند هزینه لغو بلیت مسافران را که نزد شرکت‌های هواپیمایی است، از جیب پرداخت کنند و جالب‌تر آن‌که این شرکت‌ها پول دفاتر را که بدهی آنان محسوب می‌شود، پس نمی‌دهند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس گفت: مگر یک دفتر خدمات مسافری چه میزان درآمد دارد که شرکت‌های هواپیمایی بدهی خود را تسویه نمی‌کنند و می‌گویند در حساب دفاتر شارژ می‌کنیم.

وی تأکید کرد: اکنون پروازی نیست و علاوه‌برآن شارژ کردن به درد دفترداری نمی‌خورد که به‌علت شکایت مسافران مجبور شده خانه‌ محل سکونتش را بفروشد یا رهن دهد تا بتواند پول آنان را بدهد تا زندانی نشود.

داوری اشاره کرد: نمونه عینی این مسأله را سراغ دارم که اگر شرکت هواپیمایی پول مسافران را بازمی‌گرداند، این اتفاق رخ نمی‌داد.

 

امسال را باید سال فاجعه صنعت سفر و گردشگری نامید

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پروازهای خارجی در پی شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیل شده و بیش‌ترین ارتباط خارجی در استان هرمزگان با امارات بود که اکنون سفرهای بین دو منطقه به‌شدت کاهش یافته است.

داوری افزود: حتی سفرها و تورهای زیارتی هم در پی شیوع این بیماری ناشناخته به‌شدت کاهش یافته است و افزایش قیمت ارز هم که موجب شده ایران برای گردشگر خارج مقصد مطلوبی باشد، به‌دلیل شیوع کرونا تأثیر مثبتی بر صنعت سفر و گردشگری کشور نداشته باشد، زیرا در این شرایط گردشگر وارد نمی‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تداوم وضعیت کرونایی و کم‌توجهی دولت به شرایط بخش سفر و گردشگری و همچنین پرداخت نشدن حق بیمه بیکاری، با پایان خرداد مجبور به تعدیل نیرو می‌شویم، لذا اگر دولت می‌خواهد با وام بانکی به این دفاتر کمک کند، بهتر است سود آن چهار درصد باشد؛ چراکه ۱۲ درصد سود وام بانکی برای این دفاتر بسیار بالاست.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس اضافه کرد: دولت اگر واقعا می‌خواهد کمکی کند، بهتر است هرچه سریع‌تر اقدام کند و شرایط پرداخت آسان و قابل دسترس باشد. شاید با این وضعیت بتوان یک ماه دیگر سرپا ماند که این خبر بدی برای اقتصاد کشور است و امسال را باید سال فاجعه برای صنعت سفر گردشگری نامید.

 

بخش گردشگری انتفاعی از بازگشایی‌ها ندارد

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس با بیان این‌که از ۷۵ دفتر خدمات مسافری زیرمجموعه تنها ۱۵ دفتر فعال هستند، گفت: اکنون شرایط نسبت به اسفند اندکی بهتر شده، اما این دفاتر و بخش گردشگری انتفاعی از بازگشایی‌های انجام‌شده نبرده‌اند.

داوری ابراز داشت: امیدوارم و به درگاه خالق متعال دعا می‌کنم شیوع کرونا در کشور خاتمه یابد تا به‌تدریج شرایط به روال قبل بازگردد.

 

می‌دانند داغ است، اما داغی را درک نکرده‌اند

مسئول انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های مسافربری بین‌شهری بندرعباس و حومه هم اظهار داشت: مسئولان باید از نزدیک درد دل ما فعالان صنعت سفر و گردشگری را بشنوند، برخی می‌دانند آتش داغ است، ولی داغی آن را درک نکرده‌اند.

 ناصر کرمی‌نیا ادامه داد: نامه‌نگاری‌ها و مکاتبه‌های فراوان با مسئولان مختلف استان در زمان شیوع کرونا انجام شده، اما دریغ از نتیجه. مدیران و مسئولان در نشست‌ها سخنان شیرینی می‌زنند، اما در عمل کاری انجام نمی‌دهند و دولت برای جبران خسارت‌ها کاری نکرده است.

 

تعداد مسافران به صفر میل کرده است

وی اضافه کرد: تعداد مسافران بین‌شهری در مقایسه با قبل از شیوع کرونا در کشور به صفر نزدیک شده، طوری که اکنون تعداد مسافران اتوبوس‌ها به نقاط مختلف ازقبیل اصفهان، آبادان، زاهدان و مشهد به کم‌تر از انگشتان یک دست رسیده است.

مسئول انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های مسافربری بین‌شهری بندرعباس و حومه افزود: بیمه بیکاری ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی که واریز کرده‌اند مشکلی از شرکت‌ها و خانواده‌هایی که از این مسیر امرار معاش می‌کنند حل نمی‌کند که برای درک بهتر مسأله می‌توان اشاره کرد که هر کدام از ۱۹ شرکت هفت کارمند دارند.

کرمی‌نیا پیشنهاد کرد: اگر روزی تعداد مسافران بیش‌تر شد، مسئولان با افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های بین‌شهری موافقت کنند تا بتوان ضرر و زیان‌های وارده ناشی از کرونا را جبران کرد، به‌خصوص که هزینه‌ها در این مدت چند برابر افزایش یافته است.

 

کمک‌های کرونایی دولت شامل بخش شناورهای مسافری نشده است

مدیرعامل شرکت تعاونی شناورهای تندرو بندرعباس هم گفت: شیوع کرونا موجب شد ۹۵ درصد درآمد مورد انتظار بخش شناورهای مسافری حاصل نشود و علاوه‌برآن زیان وحشتناکی نیز بر این حوزه وارد شود.

اسحاق اصلاحی تصریح کرد: مهم‌تر این‌که هیچ‌کدام از وعده‌های دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا شامل بخش شناورهای مسافری نشده که یکی از آن‌ها وعده‌ کمک درصورت حفظ نیروی کار است.

وی اشاره کرد: حتی معوق کردن زمان بازپرداخت وام‌های بانکی هم به همین سرنوشت دچار شده و به‌عبارت ساده‌تر بانک‌ها می‌گویند معوق کردن وام‌ها به ما ارتباط ندارد، اکنون در حال نامه‌نگاری با مسئولان برای یافتن چاره‌ کار هستیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی شناورهای تندرو بندرعباس ابراز داشت: حتی وام بانکی با سود ۱۲ درصدی وعده داده شده نیز تا امروز محقق نشده و همچنین نتواسته‌ایم حقوق پرسنل خود را از اسفندماه سال گذشته تا‌کنون بپردازیم.

 

تعداد مسافران سفرهای دریایی کاهش یافته است

اصلاحی بیان داشت: با شیوع بیماری کرونا و بدون ابلاغ پروتکل‌ها از مراجع مسئولان شناورهای مسافری خود موارد بهداشتی و ایمنی را در راستای جلوگیری از شیوع و انتشار این بیماری رعایت می‌کردند و مردم نیز با رعایت پروتکل‌ها از این وسایل برای عزیمت به مقصد خود استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: اکنون با شیوع افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا تعداد مسافران نیز کاهش یافته است و از مسئولان بابت نداشتن بسته حمایتی از فعالان این عرصه گله‌مند هستیم.

وی با مقایسه سفرهای دریایی با هوایی اظهار داشت: اکنون شرکت‌های هواپیمایی صندلی خالی در هواپیماها باقی نمی‌گذارند و پروتکل‌ها را هم در عین پرواز رعایت نمی‌کنند که جا دارد مسئولان رسیدگی کنند.

 

مشکلات شناورداران مسافری برای مسئولان کشوری ملموس نیست

مدیرعامل شرکت تعاونی شناورهای تندرو بندرعباس یادآور شد: هرمزگان تنها نقطه‌ای از ایران است که سفرهای دریایی در آن انجام می‌شود و همین مسأله موجب شده این سفرها و فعالیت شناورهای مسافری دریایی و اهمیت آن‌ها برای ساکنان نواحی سواحل جنوبی کشور برای مسئولانی که در پایتخت نشسته‌اند، ملموس نباشد.

اصلاحی بیان گفت: شناوری که به‌صورت عادی در یک سفر ۱۱۲ مسافر جابه‌جا می‌کرد، اکنون این تعداد به ۷۰ تا ۸۰ مسافر رسیده و زمانی هم به ۱۶ تا ۱۷ مسافر رسیده بود که با این تعداد مسافر نمی‌توان هزینه‌ها را جبران کرد.

وی اظهار داشت: ۱۸ فروند از ۴۳ فروند شناور به‌علت نداشتن لوازم یدکی و مشکل‌های فنی از چرخه فعالیت خارج شده‌اند که به‌دلیل مشکل‌های ارزی قادر به تأمین قطعه‌های مورد نیاز نیستند و قطعه‌های آن‌ها در داخل کشور هم تولید نمی‌شود یا این‌که کیفیت پایینی دارند و به‌علت شیوع کرونا درآمدی هم حاصل نمی‌شود.

این مسئول یادآور شد: حرکت شناورها صرفه اقتصادی ندارد و سفر شناورها به‌علت فشاری است که از سوی اداره بندرها و دریانوردی وارد می‌شود.

 

محدودیت برگزاری تور گردشگری در هرمزگان همچنان وجود دارد

رئیس انجمن راهنمایان تور هرمزگان هم گفت: فعالیت تورگردانی راهنمایان از ابتدای شیوع کرونا در کشور یعنی از ابتدای اسفند ماه به‌صورت خودجوش متوقف شده و فعالان این عرصه ضدعفونی کردن و گندزدایی اماکن تاریخی را در دستورکار خود قرار دادند.

مجید ‌هاشمی‌ادامه داد: برگزاری تورهایی را که خارج از هرمزگان به این استان می‌آمدند متوقف کردیم تا کمکی به حفظ سلامتی افراد شده باشد.

وی اضافه کرد: با وجود این‌که یک ماه از زمان اعلام آزاد بودن برگزاری تورهای گردشگری با تعداد نفرهای کم (شش نفر) از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌گذرد، اما هنوز هرمزگان از محدودیت خارج نشده است.

 

راهنمای گردشگر به‌عنوان یک شغل شناخته شود

وی بیان داشت: هنوز راهنمای گردشگری در کشور به‌عنوان یک شغل شناخته نمی‌شود که با تلاش انجامشده در سطح کشور، وزیر میراث‌فرهنگی آن را به‌عنوان شغل پذیرفت و امید می‌رود بتواند دولت را نیز در این خصوص قانع کند.

رئیس انجمن راهنمایان تور هرمزگان با بیان این‌که این انجمن دارای ۴۰ عضو دارای کارت شناسایی است که ۲۵ تا ۳۰ نفر آنان فعال هستند، اشاره کرد: بسیاری از راهنمایان در سطح کشور دوشغله هستند.

هاشمی‌ خاطر نشان کرد: با توجه به خسارت‌هایی که کرونا داشته و وعده‌های دولت برای کمک جهت جبران ناشی از کرونا انتظار می‌رود این سخنان جنبه عملیاتی بگیرند، ولی تاکنون هیچ حرکت مادی و معنوی در این راستا انجام نشده است.

 

آسیب ۱۰۰ درصدی صنعت سفر و گردشگری

رئیس انجمن راهنمایان تور هرمزگان گفت: مردم از ترس ابتلا به بیماری کرونا سفرها و شرکت خود در تورها را متوقف کرده‌اند که به آن‌ها حق می‌دهم. سفرهایی هم که اکنون انجام می‌شود، خانوادگی است و کسی از تورها استقبال نمی‌کند.

وی اضافه کرد: به‌علت شیوع کرونا و شریطی که بر جامعه حاکم کرده صنعت سفر و گردشگری آسیب ۱۰۰ درصدی دیده است.

وی اشاره کرد: با توجه به شرایط آب‌وهوایی متفاوت هرمزگان با سایر استان‌های کشور نشست‌های مختلفی با دانشگاه علوم پزشکی استان جهت تدوین پروتکل‌ها و دستورکارهای بهداشتی با هدف همزیستی با ویروس کرونا انجام شده است.

هاشمی‌ تأکید کرد: پروتکل‌هایی که برای کشور تدوین شده به‌دلیل آب‌وهوای گرم پاسخگو نیست و وضعیت این استان با سایر استان‌ها متفاوت است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 3 تیر ۱۳۹۹، کد خبر:85688،www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین