پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 15
کد خبر: ۲۸۳۹۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
خــرداد ســال ۶۴ بــود کــه دانـشگاه علـــوم‌پــزشکی آزاد اسلامـی تهـــران راه‌اندازی شد و در مقطع دکتری حرفه‌ای، پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی با جذب ۳۷۶ دانشجو کار خود را آغاز کرد
شعار سال: خــرداد ســال ۶۴ بــود کــه دانـشگاه علـــوم‌پــزشکی آزاد اسلامـی تهـــران راه‌اندازی شد و در مقطع دکتری حرفه‌ای، پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی با جذب ۳۷۶ دانشجو کار خود را آغاز کرد. حالا ۳۵ سال از آغاز به‌کار این دانشگاه می‌گذرد و طی این مدت توانسته است به یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور در حوزه علوم‌پزشکی تبدیل شود. از آنجاکه انسان سالم محور توسعه پایدار است و سلامت‌محوری، با توجه به سطوح مختلف پیشگیری در تدوین برنامه‌های کشور از جایگاه بالایی برخوردار است و درنهایت سبب عدالت اجتماعی در ارائه مراقبت‌های بهداشتی می‌شود، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌پزشکی تهران نیز در حوزه ارتقای سلامت نقش چشمگیری در طول ۳۵ سال حضور خود در کشور داشته است. به‌طور مثال این دانشگاه ۸ دانشکده و ۳ بیمارستان دارد که از همان روزی که کشور درگیر بیماری کرونا شد، تمام هم‌وغم خود را برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این ویروس به‌کار گرفت. چند روز بعد از شیوع ویروس کرونا بود که همه ظرفیت‌های علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با تمام امکانات در اختیار ستاد کرونای کشور و واحد‌های دانشگاهی در اختیار مردم قرار گرفت. دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی تهران تاکنون روسای زیادی را به خود دیده است؛ چند روز پیش هم این مسئولیت به‌عهده علیرضا خوشدل سپرده شد. خوشدل دارای دکتری تخصصی اپیدمیولوژی بالینی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران است. او برای دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های زیادی در سر دارد. رسیدن به استاندارد‌های آموزشی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی دانش‌بنیان، ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه و پیشرفت و ارتقای وضعیت اعضای هیات‌علمی و دانشجویان جزء مهم‌ترین برنامه‌هایی است که خوشدل برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌های زیادی کرده است. مهم‌ترین برنامه‌ای که او در اولویت کاری‌اش قرار داده، ارتقای وضعیت اعضای هیات‌علمی این دانشگاه است. خوشدل نمی‌خواهد اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی تهران وضعیتی پایین‌تر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های دیگر داشته باشند. نحوه محاسبه ساعت موظفی، نحوه پرداخت حق‌التدریس، طول مدت زمانی که برای این پرداخت‌ها در نظر گرفته شده و... موضوعاتی است که موجب نارضایتی اعضای هیات‌علمی شده؛ مشکلاتی که خوشدل برای آن‌ها برنامه‌هایی را در دستورکار خود قرار داده است. سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی تهران می‌گوید باید در دنیای آموزش مجازی، توسعه آموزش‌های مهارت‌محور و اشتراک در برنامه‌های آموزشی با سایر مراکز دانشگاهی پیشقدم شویم. او معتقد است آموزش دانشگاه‌ها نیازمند یک نوع پوست‌اندازی و دگردیسی است. این دگردیسی باید در دانشگاه اتفاق بیفتد تا آماده نوع جدیدی از سبک آموزش باشیم.
مشروح گفتگو با علیرضا خوشدل، سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی را در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی شما از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران چیست؟
دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی علاوه‌بر آنکه باید استاندارد‌های لازم آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه‌های دیگر را داشته باشد، باید در حوزه تربیت اسلامی نیز کار کرده و این حوزه را مدنظر خود قرار دهد. نکته دیگر اینکه این دانشگاه دارای اعتبارات دولتی نیست و باید بتواند خود را از محل درآمد‌ها و هزینه‌هایی که برای آموزش پرداخت می‌شود، اداره کند، بنابراین باید دانشگاهی باشد که منطق اقتصادی مناسبی نیز داشته باشد. نکته دیگر اینکه این دانشگاه از گسترده‌ترین دانشگاه‌ها در سطح کشور است و دانشگاه علوم پزشکی تهران تقریبا دومین دانشگاه از نظر تعداد هیات‌علمی، رشته‌های دایر و تعداد دانشجویان است. این ظرفیت به ما حکم می‌کند که باید جزء دانشگاه‌های برتر از نظر کیفیت نیز قرار بگیریم. درواقع باید استاندارد‌های یک دانشگاه طرازاول را داشته باشیم.

باتوجه به اینکه به‌تازگی به‌عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انتخاب شدید، برنامه‌های شما برای پیشرفت هرچه بیشتر این دانشگاه چیست؟
برنامه‌های متعددی در دست داریم؛ یک برنامه راهبردی مناسب را برای سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ تدوین کردیم. در سال ۱۴۰۴ که پایان برنامه است باید بتوانیم دستاورد‌های مدنظر این برنامه را به تحقق برسانیم. حدود پنج ایده مختلف در این برنامه راهبردی وجود دارد که رسیدن به استاندارد‌های آموزشی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی دانش‌بنیان، ارتقای حوزه فرهنگی و کانون‌های اندیشه‌ورزی، ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه و پیشرفت و ارتقای وضعیت اعضای هیات‌علمی و دانشجویان حوزه‌های عمده‌ای است که در این طرح مطرح است. درواقع اهداف عینی آن هم در این طرح پیش‌بینی شده و مهم این است که ما بتوانیم این برنامه‌ها را تا سال ۱۴۰۴ محقق کنیم.

باید وضعیت هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌ها متفاوت نباشد
از بهبود شرایط اعضای هیات‌علمی صحبت کردید؛ این اتفاق یعنی این پیشرفت و ارتقا چگونه اتفاق می‌افتد؟
درحال حاضر ده‌ها هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و بیش از ۷۰ رشته/محل تحصیلی در دانشگاه وجود دارد که ظرفیت بالایی است و اگر بتوانیم کوچک‌ترین قدمی برای ارتقای دانشگاه برداریم قطعا در پیشرفت دانشگاه نیز تاثیر‌گذار خواهد بود. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک شاهد بهبود شرایط اعضای هیات‌علمی و دانشجویان باشیم و باید در این راستا گامی موثر برداریم. یک‌سری از مسائل مرتبط با اعضای هیات‌علمی درخصوص آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قوانین است. به‌دنبال این هستیم تا با کمک سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و هدایت مسئولان دانشگاه این آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را دنبال کنیم. این موضوع نیازمند یک کارشناسی دقیق است تا خواسته‌های اعضای هیات‌علمی با آیین‌نامه‌های جدید پیاده‌سازی شود. هدف‌مان این است که وضعیت هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی از وضعیت اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های دیگر متفاوت نباشد و به‌عبارتی پایین‌تر یا در وضعیت حداقلی نباشد. نکته دیگر موضوعاتی است که تاکنون یا فرصت توجه به آن‌ها نبوده یا توجه کافی به آن‌ها نشده است.

از چه موضوعاتی صحبت می‌کنید؟
موضوعاتی مثل باشگاه هیات‌علمی، تسهیلاتی که باید در اختیار اعضای هیات‌علمی قرار بگیرد یا وام‌هایی که می‌توان به آن‌ها ارائه داد. یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن‌ها پرداخته شود نیز دستورالعمل‌های داخلی است؛ به‌طور مثال نحوه محاسبه ساعت موظفی، نحوه پرداخت حق‌التدریس، طول مدت زمانی که برای این پرداخت‌ها درنظر گرفته شده است و موجب نارضایتی اعضای هیات‌علمی می‌شود، سفر‌های خارجی و مرخصی‌های اعضای هیات‌علمی و... موضوعاتی است که در داخل دانشگاه قابل حل‌وفصل ا ست. یک‌سری از مسائل نیز به ارتقای جایگاه علمی آن‌ها مرتبط است. به‌عبارتی ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های خارجی، دوره‌های تکمیلی، دوره‌های فلوشیپ و... از موضوعاتی است که طبیعتا روی ارتقا و کیفیت اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تاثیر‌گذار خواهد بود. البته این موضوع نیازمند کارشناسی‌ها و پیگیری‌های خود دانشگاه است.

نیازمند پوست‌اندازی و دگردیسی در آموزش هستیم
در بحث آموزش پزشکی چه کاری قرار است در دانشگاه انجام شود؟
آموزش پزشکی به‌طور کلی در دوران پایان قرن شمسی کشور با تغییراتی در جهان همزمان شده و این تغییرات را شرایط طبیعی کرونا تسریع کرده است. ازجمله این تغییرات این است که دانشگاه‌ها روند آموزش خود را باید کمی تغییر دهند. ما باید در تغییر این روند پیشدستی کنیم؛ باید در دنیای آموزش مجازی، توسعه آموزش‌های مهارت‌محور و اشتراک در برنامه‌های آموزشی با سایر مراکز دانشگاهی پیشقدم شویم. در این راه هم توانمندی دانشجویان و اعضای هیات‌علمی خود را بالا ببریم و در کنار بالا بردن توانمندی‌ها، منابع آموزشی مناسب و متناسب با شرایط جدید باید شکل بگیرد. اگر آموزش مجازی را تکمیل کرده، اما منابع آموزش مجازی را در اختیار نداشته باشیم، عملا وقت خود را تلف کرده‌ایم، بنابراین تمام مجموعه آموزش باید به‌سمتی هدایت شود که برای فردا و سال‌های آتی لازم است. معتقدم یک نوع پوست‌اندازی و دگردیسی آموزشی باید در دانشگاه اتفاق بیفتد تا ما آماده نوع جدید سبک آموزش باشیم و بتوانیم در سایه این تغییرات بیانیه گام دوم انقلاب را محقق کنیم. امیدوارم بتوانیم در راستای بیانات مقام معظم رهبری گام برداریم و دانشگاه را به جایگاه بالایی که شایسته آن است ارتقا دهیم.

هدف‌مان پژوهش‌های کاربردی و منطبق با اولویت‌های کشور است
در حوزه پژوهشی چه برنامه‌ای در دست دارید؟
در حوزه پژوهشی هدف‌مان این است که پژوهش‌های دانشگاه کاربردی و منطبق با اولویت‌های کشور باشد. ما تحقیق برای تحقیق را چندان نمی‌پسندیم و این موضوع تنها باید بخش کوچکی از برنامه‌های ما در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران باشد. تحقیقات باید بیشتر کاربردی بوده و به‌سمت فناوری‌ها و ارتقای جایگاه علمی و حوزه‌های مختلف پزشکی در بین مراکز علمی دنیا باشد. معتقدم تحقیقات باید هدفمند به جلو برود و این شامل پایان‌نامه‌ها نیز می‌شود. درواقع برنامه‌ای داریم که موضوعاتی را برای پایان‌نامه‌ها پیش‌بینی کنیم که هر بخش آن را گروهی از دانشجویان بتوانند انجام دهند تا برآیند مثبتی در جهت اهداف کشور صورت گیرد.

پایان‌نامه‌ها کاربردی می‌شوند
با این اوصاف پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی از این به بعد به چه سمتی حرکت می‌کند؟
به‌دنبال این هستیم که پایان‌نامه‌ها به‌سمت مطالعات و تحقیقات کاربردی حرکت کند.

در حوزه پژوهشی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نیز کاری صورت گرفت؟
کار‌های تحقیقاتی متعددی در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی درحال انجام است و به‌زودی این اخبار اطلاع‌رسانی می‌شود، چراکه ابتدا باید منتظر بود تا این تحقیقات به نتیجه برسد و بتوانیم این نتایج را اعلام کنیم. در حوزه ساخت دارو نیز اقدامات و تحقیقاتی انجام شده، اما بیشتر مطالعات بالینی بوده که شیوه‌های مختلف درمان بررسی شده است؛ همچنین مطالعات ویروس‌شناسی زیادی نیز انجام شده که حیطه‌های مختلفی را دربرگرفته، اما باتوجه به اینکه تحقیقات کار دقیقی است و باید به دقت گزارش شود، لازم است منتظر باشیم تا به نتیجه برسد و بتوانیم نتایج را به‌زودی اعلام کنیم.

در بحث جذب دانشجویان خارجی هم برنامه‌ای دارید؟
جذب دانشجویان خارجی تاکنون به‌خوبی در دانشگاه صورت گرفته و برنامه‌های خوبی هم در این خصوص انجام شده است. البته فعلا باتوجه به شرایط فعلی، جذب دانشجویان مقداری با مشکل و تاخیر مواجه شده است که ان‌شاءالله در اولین فرصت این موضوع را نیز در دستورکار قرار خواهیم داد. برای توسعه جذب دانشجویان خارجی اقدامات اساسی را انجام می‌دهیم، چراکه در حوزه جذب این دانشجویان به تعداد تمام دانشگاه‌های دنیا رقیب داریم و باید در این زمینه موفق باشیم.

بازدیدی نیز از دانشکده دندانپزشکی داشتید؛ ارزیابی شما از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی جزء دانشگاه‌های طراز اول کشور است. خوشبختانه از امکانات خوبی برخوردار است و توانسته حتی در شرایط کرونا کار خود را به‌خوبی ادامه دهد. این دانشکده سالانه تعداد زیادی دانشجو را پذیرش می‌کند که همراه با جذب این دانشجویان امکانات و ظرفیت‌های خود را نیز گسترش می‌دهد. به پیشرفت این دانشکده بسیار امیدوار هستم.

مهم‌ترین برنامه شما در کوتاه‌مدت چیست؟
مهم‌ترین کاری که می‌خواهم انجام دهم این است که وعده ندهم؛ به دنبال این هستم که به‌صورت مستقیم کار‌ها را انجام داده و پس از آن که کار‌ها به انجام رسید، آن‌ها را اطلاع‌رسانی کنم. امیدوارم به‌زودی بتوانم بسیاری از کار‌ها را انجام داده و ظرف سه ماه آینده اقدامات انجام‌شده را به شما اطلاع‌رسانی کنم. پیشرفت دانشگاه قطعا منوط به همکاری اعضای هیات‌علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه است و همه باید در این زمینه به یکدیگر کمک کنند تا یک قدم جلوتر برویم. اگر هرکدام سهم پیشرفت یک قدمی خود را برداریم، ان‌شاءالله آینده بهتری پیش‌رویمان خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: 5 تیر 1399، کد خبر: 3968، www.farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین