پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
برنج‌هایی که تاکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است، موظفند همه محموله را در اختیار دولت قرار دهند، در غیر این صورت اجازه ترخیص کالا را ندارند. همچنین دیگر چیزی به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی در واردات برنج وجود ندارد.
شعارسال: ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌تازگی از واردات برنج حذف شده و آن دسته از واردکنندگانی که با این ارز برنج وار کرده‌اند، تنها به شرط تحویل به دولت می‌توانند کالا را ترخیص کنند. در همین حال واردکنندگان از عرضه قطره چکانی ارز نیمایی خبر می‌دهند، اتفاقی که به رسوب ۱۸۰ هزار تن برنج در بنادر انجامیده است.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج،  گفت: برنج‌هایی که تاکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است، موظفند همه محموله را در اختیار دولت قرار دهند، در غیر این صورت اجازه ترخیص کالا را ندارند. همچنین دیگر چیزی به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی در واردات برنج وجود ندارد.   

او در پاسخ به این سوال که وزارت صمت به چه دلیل واردکنندگان را ملزم به تحویل برنج به دولت کرد، گفت: به نظر من وزارت صمت دو دلیل می‌تواند داشته باشد؛ یکی اینکه دو نرخه بودن بازار قابل کنترل نیست، یعنی واردکننده با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کند و با قیمت ارز آزاد می‌فروشد و کسی هم نمی‌تواند، کنترلی بر این موضوع داشته باشد و این کل چرخه بازار برنج را بر هم می‌زند.

او افزود: استدلال دیگر هم آن است که حالا دولت می‌تواند بدون اینکه ارزی وارد کند، ذخایر احتیاطی خود را تکمیل کند. اگر بخش بازرگانی کشور بخواهد برای ذخایر احتیاطی برنج وارد کند مجبور است از دولت ارز بگیرد، حالا که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج نیست، این بهترین فرصت است که ذخایر احتیاطی خود را با برنج وارداتی ارزان پر کند.
کشاورز اضافه کرد: در حال حاضر بر سر تامین ارز نیمایی با بانک مرکزی مشکل داریم. ما برای واردات ۴۸۰ هزار تن برنج تقاضای ارز نیمایی کردیم که ۱۸۰ هزار تن آن هنوز باقی مانده و ارز نیمایی به آن داده نشده است، در واقع عرضه ارز نیمایی بسیار کند شده و قطره چکانی در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: این ۱۸۰ هزار تن برنج از بهمن ماه تاکنون در بنادر جنوب کشور مانند بندرعباس و بندر چابهار به دلیل عدم تخصیص ارز نیمایی رسوب شده است. بخشی از این برنج‌ها قرار بود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود که پس از حذف ارز ۴۲۰۰ در اردیبهشت، حالا واردکنندگان منتظر دریافت ارز نیمایی برای ترخیص هستند.

او همچنین دو کشور هندوستان و پاکستان را اصلی‌ترین مبادی واردات برنج به ایران معرفی کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 18 تیر 1399 ، کدخبر: 45/1026073، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین