پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۷۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کامیون های قراضه یا فرسوده مدت هاست که منتظر اجرای طرح کلید به کلید و نوسازی ناوگان حمل بار هستند.
شعار سال : طرح کلید به کلید در حوزه نوسازی ناوگان جاده ای به عنوان یکی از مهم ترین طرح های حمل ونقلی است که متاسفانه طی چند سال گذشته توجه چندانی به این بخش نشده است اما فرسوده شدن ناوگان جاده ای تا جایی ادامه یافته که متاسفانه بسیاری از بخش ها و دستگاه های حمل ونقلی در این زمینه اعتراض کردند.

طرح ناموفق کلید به کلید در حوزه ناوگان جاده ای

در همین رابطه جواد سمساریلر، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل ونقلی به اجرای طرح ناموفق کلید به کلید در حوزه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: طرح کلید به کلید از سال‌های قبل مطرح بود، اما هیچ وقت به درستی اجرا نشد.

رئیس هئیت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی تاکید کرد: چگونه راننده یک کامیون فرسوده می‌تواند با فروش کامیون خود و پرداخت مبالغ زیاد یک کامیون نو از دولت دریافت کند.

سمساریلر افزود: در زمان جنگ ایران و عراق کشور ترکیه با اجرای طرحی موفق در حوزه حمل و نقل جاده‌ای تبدیل به یک کشور قدرتمند در عرصه حمل ونقل جاده‌ای شد.

به گفته سمساریلر بیان کرد: نخست وزیر ترکیه در آن دوران اعلام کرد که هر فردی قادر به واردات کامیون به کشور است وارد کند و به ازای واردات، ۱۰ سال از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی معاف شود.

او بیان کرد: من به عنوان رئیس هیئت مدیره تا کنون چندین بار چنین پیشنهادی را به دولت مطرح کردم، اما متاسفانه هیچ وقت این طرح‌ها اجرایی نشده است.

همچنین صدرالله بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای درباره آخرین وضعیت متقاضیان و رانندگانی که اقدام به ثبت نام برای کامیون‌های وارداتی ۳ ساله کرده اند، گفت: تنها کسانی که سامانه تایید کرده و اطلاعات آن‌ها برابر با اسامی مورد تایید سازمان راهداری است می‌توانند از این طرح استفاده کنند بنابراین متقاضیان با وارد کردن اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت می‌توانند اقدام به ثبت سفارش کنند و پس از تایید اطلاعات مجوز برای واردات صادر می‌شود.

سنجش سلامت کامیون های دست دوم وارداتی با سازمان استاندارد

بمانا اظهار کرد: پس از تایید اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت مراحل ثبت سفارش شروع می‌شود و زمان واردات این کامیون‌ها از طریق این سامانه مشخص خواهد شد البته باید سازمان ملی استاندارد آلایندگی‌های این کامیون‌ها را تایید و سازمان گمرک هم پیش از ترخیص با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارد مراحل ترخیص را انجام دهد.

او تصریح کرد: البته پیش از این مراحل باید راننده اقدامات لازم برای اسقاط خودرو را انجام دهد.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای با اشاره به اینکه طرح کلید به کلید از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: تعدادی کامیون از طریق این طرح در اختیار کامیون داران قرار گرفته و تعداد اتوبوس هم در اختیار رانندگان برای جابجایی مسافران برون شهری قرار گرفته است.

بمانا با اشاره به اینکه در کنار طرح اصلی کلید به کلید طرح واردات کامیون‌های سه ساله را آغاز کرده ایم، افزود: ۱۶۰ دستگاه سال گذشته کامیون در اختیار متقاضیان از طریق این طرح قرار گرفته و ۷۰۶ دستگاه کامیون هم در آینده نزدیک به متقاضیان واگذار می‌شود، همچنین ۱۰۵ دستگاه اتوبوس هم در قالب طرح کلید به کلید در اختیار رانندگان قرار گرفته بنابراین این طرح از سال گذشته کار خود را آغاز کرده و من ادعا‌های بسیاری از تشکل‌ها که این طرح آغاز نشده را رد می کنم.

بمانا تاکید کرد: کارخانجات سازنده کامیون یک میلیارد دلار مرسولی تحویل گرفته اند و به زودی با ثبت سفارش و تکمیل اطلاعات از طریق این سامانه مراحل ساخت کامیون‌ها سرعت می‌گیرد.

شرایط ثبت نام برای نوسازی کامیون ها

گفتنی است متقاضیان ورود خودرو‌های باری سنگین تا سه سال ساخت، می توانند در آدرس اینترنتی (www.rmto.ir) بخش نوسازی و توسعه ناوگان ثبت نام کنند.

- شرکت‌های تولیدکننده داخلی خودرو‌های سنگین

- شرکت‌های حمل‌ونقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

- شرکت‌های وارد کننده کامیون‌های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت» (صنعت، معدن و تجارت).

- مالکین حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده واجد شرایط و متقاضی واردات.

الف- شرایط کامیون‌های وارداتی:

۱- بیش از سه (۳) سال از زمان ساخت آن‌ها نگذشته باشد.

۲- از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو- مصوب ۱۳۸۶ و آئین‌نامه اجرایی آن موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵/ت ۵۱۶۸۱ هـ مورخ ۲۸/۰۱/۹۵ و اصلاحات بعدی آن برخوردار باشند.

۳-کامیون‌های وارداتی باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی‌های محیط زیست با استاندارد‌های روز و اجباری که مورد تائید مراجع ذیربط بوده، انطباق داشته و دارای استاندارد e-mark نیز باشند.

۴- کامیون‌ها می‌توانند دارای بارگیر ثابت یا غیرثابت (کشنده) باشند.

ب- شرایط کامیون‌های اسقاطی:

۱- واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از بیست و پنج (۲۵) سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می‌تواند حداکثر سه (۳) تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. در این مرحله، ظرفیت کامیون اسقاطی مندرج در کارت مشخصات وسیله نقلیه حداقل پانزده (۱۵) تن است.

۲- کامیون مورد اسقاط باید فعال در بخش حمل‌ونقل عمومی و دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط (برابر اسناد ثبتی در سامانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای) باشد.

۳- به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سود بازرگانی کامیون وارداتی بیست و پنج (۲۵) درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش می‌یابد.

ج- شرایط واردکنندگان:

۱-کارخانجات تولیدکننده کامیون، شرکت‌های واردکننده کامیون‌های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت»، شرکت‌های حمل‌ونقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مالکین وسایل نقلیه فرسوده می‌توانند مبادرت به واردات نمایند.

۲- در مرحله اول، سقف میزان واردات در هر درخواست توسط کارخانجات تولید کننده داخلی خودرو‌های سنگین یک هزار (۱۰۰۰) دستگاه، شرکت‌های حمل‌ونقل توانمند یکصد (۱۰۰) دستگاه، شرکت‌های واردکننده کامیون‌های سنگین پنجاه (۵۰) دستگاه و مالکان حقیقی و حقوقی وسایل نقلیه فرسوده ده (۱۰) دستگاه است.

۳- ارائه درخواست جدید در مراحل بعد، منوط به واردات هشتاد درصد (۸۰) درخواست مرحله قبلی است.

اجرای طرح کلید به کلید خود می تواند یک راه حل راهگشایی برای حوزه جاده ای کشور باشد که امیدواریم هرچه سریعتر و تا پایان دولت به مرحله اجرایی برسد امیدواریم تمامی دستگاه ها در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند .
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۲۴ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: yjc.ir_۷۳۸۵۲۳۸
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
0
این طرح رو هم باید به طرح های انجام نشده این دولت اضافه کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین