پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
«ازدواج» سنت بسیار مقدسی است که دین مبین اسلام بسیار بر آن تاکید کرده و حتی بزرگان دینی نیز سفارش و توصیه‌های بسیاری در این رابطه بیان کرده‌اند، اما این موضوع بسیار مهم و حیاتی طی سال‌های اخیر با چالش‌هایی مواجه شده و مشکلات و موانعی بر سر راه جوانان برای ازدواج ایجاد شده است. در حال حاضر ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که متأسفانه نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر از آنان در آستانه تجرد قطعی هستند.
شعار سال : در این گزارش با جوانان در مورد ملاک‌ها و مشکلاتشان در راه ازدواج صحبت کرده ایم.

هر یک از افراد مطابق ویژگی‌های رفتاری و سلیقه اش ملاک‌های مختلفی را برای انتخاب همسر در نظر دارد. برخی از افراد برای انتخاب همسر تنها به ملاک‌های مادی توجه می‌کنند و بعضی معنویات را هم در انتخاب همسر پر اهمیت می‌دانند.

بنابر نظر کارشناسان در نگاه بسیاری از خانواده‌ها، گرایش جوانان به زندگی مجردی ناشی از ترس جوانان خود از مشکلات اقتصادی بیان می‏‏‌شود، اما این موضوع یکی از کمرنگ‏‏‌ترین علل دوری افراد از امر ازدواج است و در واقع تغییر سبک زندگی و جانشینی باور‌های اشتباه در میان این افراد، عامل اصلی افزایش سن ازدواج در بین جوانان است.

این گزارش در استان‌های آذربایجان شرقی، گلستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خراسان شمالی تهیه شده است.
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
احسان ۲۴ ساله / فوق لیسانس مهندسی مکانیک / مشغول در کافی نت و دفتر فنی / ملاک برای انتخاب همسر همسر خوب و زیبا. / دلایل ازدواج نکردن بی پولی و درآمد کم. نداشتن منزل و امکانات و ماشین. بی انگیزه بودن برای ازدواج با شرایط کنونی مملکت. نبودن همسر مناسب برای زندگی در کنار هم.
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
احمد ۲۷ ساله / کارشناس شهرسازی است / / اخلاق خوب، باخدا، احترام به پدر و مادر، مذهبی، هم سطح از نظر اقتصادی از ملاک‌های او برای ازدواج است. // او می‌گوید: از بزرگترین دلایل عدم ازدواج، وضعیت نامناسب درجامعه، تورم و گرانی، بالا بودن سطح توقف خانواده‌ها است.
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
بهارک ۳۳ ساله / کارشناسی ارشد پژوهش هنر / عکاس خبری / ملاک برای انتخاب همسر خصوصیات شخصیتی فرد، خصوصیات فرهنگی، تعهد و مسئولیت پذیری / دلایل ازدواج نکردن اعتماد نداشتن، شرایط اقتصادی نامناسب جامعه
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
خانم بینش/۳۰ ساله / لیسانس– خبرنگار / وی دلیل تجرد خود را نیافتن عشق حقیقی می‌داند / اگرچه تابحال خواستگار‌هایی با شرایط مطلوب اقتصادی داشته است، اما هیچ-یک از آن‌ها از نظر حسی برایش مطلوب نبوده / / جوانان امروز نمی‌توانند با همان شیوه پدر و مادران خود و یک جلسه خواستگاری همدیگر را انتخاب کنند تا عشق را در زندگی به وجود آورند. اگرچه در گذشته مسائل مالی را ملاک انتخاب خود قرار نداده بود، اما با شرایط اقتصادی امروزه نمی‌تواند از این مورد مثل گذشته صرف نظر کند.
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
حسین / ۲۸ ساله / کارشناسی / مستند ساز / / دلیل اصلی ازدواج نکردن را موانع اقتصادی می‌داند / مسئولیت پذیری دشوارترین بخش ازدواج است / / ازدواج قدرت ریسک پذیری افراد را کاهش می‌دهد و با توجه به در اولویت بودن برخی اهدافش در زندگی فعلاً تمایلی به ازدواج ندارد. // دوست دارد همسرآینده اش شاغل باشد، اختلاف سنی کی داشته باشند، شخصیت و اخلاق‌های هم سطح باشد / /مسائل اقتصادی و برخی رسومات را مانع بزرگ ازدواج می‌داند و معتقد است گذشتن از خیلی از رسومات چیزی از ارزش‌های ازدواج کم نمی‌کند
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
خسرو۴۸ ساله/لیسانس گردشگری/عکاس مستند و تولیدکننده لباس کودک// هماهنگی با روحیات خاص هنری و هم سطح بودن خانواده چه از لحاظ مالی و چه اخلاقی// بزرگترین مانع در سال‌های اخیر قطعا گرانی و ترس از عدم‌توانایی مدیریت اقتصاد خانواده است
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
رضا ۲۸ ساله / لیسانس / در فروشگاه صنایع دستی مشغول به کار است / / ایمان، حیا، نجابت، تحصیلات، اهل کار و تلاش از ملاک‌های او برای ازدواج است / / او می‌گوید از بزرگترین دلایل عدم ازدواج، تورم، گرانی و همچنین ترس و اضطراب از آینده‌ای غیرقابل پیش بینی در شرایط موجود است.
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
رضا ۲۵ ساله / فوق دیپلم / کافه دار / ملاک برای انتخاب همسرنجابت همسر آینده. آدم برنامه دار و با مسئولیتی باشد. با اخلاق و مهربان و دارای ظاهر زیبا / مشکلات مالی. از لحاظ فکر هنوز آمادگی زندگی در کنار کسی را پیدا نکردم.
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
ریحانه ۲۵ ساله/لیسانس حسابداری/ درحال حاضر مربی (بدنسازی) است// ریحانه می‌گوید دوست دارم طرف مقابلم شرایط مالی خوب و شغل مناسبی داشته باشد مسئولیت پذیر و مثل خودم اهل شوخی و مسافرت باشد// خواستگار‌های زیادی دارم، ولی دلیل ازدواج نکردنش این است که شخص مورد اعتماد را پیدا نکرده که بتواند به او تکیه کند و نگرانی دیگرش تهیه جهیزیه با گرانی موجود در جامعه است.
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
سعید ۳۰ ساله/ ده ساله آبمیوه فروشی می‌کند// معیار‌های او برای ازدواج این است که هم سطح خودش باشد چه از نظر اقتصادی و فرهنگی و تحصیلات// او می‌گوید با توجه به شرایط اقتصادی امکان پس انداز کردن وجود ندارد. به دلیل گرانی و مشکلات مالی اقدامی برای ازدواج نمیشه کرد.

۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
شیوا ۳۶ ساله/ لیسانس زبان دارد و فوق لیسانس روانشناسی گرایش مشاوره / در حال حاضر شاغل نمی‌باشد، ولی به دنبال کار مناسب می‌گردد// از نظراو معیار‌هایی مانند مادی گرا نبودن و نگاه ساده به زندگی داشتن مهم است. تحصیلات هم حداقل لیسانس باشد. خانواده‌ها از نظر اعتقادات و باور‌ها تقریباً در یک سطح باشند// از دلایلی که باعث شده ازدواج نکند سخت اعتماد کردن به آدم‌ها با توجه به پابرجا نبودن انسان‌ها به حرف‌ها و اعتقاداتشون و از دلایل دیگه هم می‌توان به شرایط مادی حاکم بر جامعه اشاره کرد.
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
علی ۲۷ ساله / لیسانس / فروشنده سیسمونی / ملاک برای انتخاب همسر دروغ نگوید. قابل اعتماد بودن. از لحاظ ظاهری حد متعادل حجاب. تحصیلات و خانواده برام مهم نیست فقط خود همسر آینده ام خوب باشد. / دلایل ازدواج نکردن نبود همسر خوب. اوضاع اقتصادی کشور مناسب نیست هر زمان یه قیمت و … اگر اوضاع هم اکنون مانند ۲ سال پیش بود شاید الان دارای فرزنند هم بودم، ولی با وضع موجود و گرانی‌ها نمی‌توانم ازدواج کنم. خانه و منزل هم ندارم
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
فاطمه ۳۲ ساله/ دیپلم / طراحی کار می‌کند// در معیار‌های او برای ازدواج هم سطح بودن برای من خیلی مهم است. از هر نظر چه اقتصادی و چه دینی و چه فرهنگی بهم نزدیک باشیم. از نظر اقتصادی هم دستش به دهنش برسد و اینکه تا این سن که رسیده یه کار‌هایی کرده باشد هر چند ناچیز هم باشه حداقل در یه حد معقولی باشد// علت ازدواج نکردن را پیدا نکردن فرد مناسب برای ازدواج عنوان کرد.
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
محسن ۲۴ ساله/ دانشجوی رشته حسابداری مالی/ پاکبان شهرداری گرگان است// می‌گوید معیارش برای ازدواج حجاب، وفاداری و معرفت است. محسن می‌خواهد اول به آرزوهایش که مهمترین آن ازدواج خواهرش و خرید خانه است برسد بعد به ازدواج فکر کند.
 
۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم
 
مهرنوش ۳۰ ساله/کارشناسی ارشد / کارپرداز شرکت عمرانی / / ملاک او در درجه اول اخلاق خوب، اصالت خانوادگی، شرایط اقتصادی و شغل مناسب، داشتن حداقل‌های ظاهری است. با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توان انتظار داشت که یک جوان مسکن، خودرو و درآمد بالایی داشته باشد، اما همت و روحیه تلاشگری برای بدست آوردن این موارد را داشته باشد، کفایت می‌کند. کاهش سطح تعهدات اخلاقی در جامعه و افزایش برخی مفاسد اخلاقی، باعث شده که دختران نتوانند مثل گذشته به خواستگار‌ها اعتماد کنند و مجبورند حداقل با مهریه حمایت نسبی برای خود ایجاد کنند.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:۱مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: mehrnews.com /۴۹۷۶۱۲۱
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین