پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۳۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
محققان کانادایی برنامه‌ای طراحی کرده‌اند که رفتار تلفن‌های هوشمند کاربران را برای نظارت بر سلامت آن‌ها دنبال می‌کند.
شعار سال: یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه دالهاوزی کانادا برنامه‌ای ساختند که اطلاعاتی از تعاملات اجتماعی ضبط می‌کند. این برنامه با هدف ایجاد بینشی از سلامت روانی جوانان بخصوص در دوران قرنطینه طی بحران ویروس کرونا طراحی شده است.

این برنامه داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلفن هوشمند شرکت‌کننده‌ها را دنبال کرده و اطلاعاتی درباره ارتباطات، فعالیت‌های فیزیکی و اولویت‌های تفریحی آن‌ها جمع‌آوری می‌کند. ۱۵ نوع داده از جمله تاریخچه تماس‌ها، ورودی پیام‌ها، زمان صفحات نمایش، تنظیمات موسیقی و زمان خواب از تلفن‌های هوشمند جمع‌آوری شدند.

علاوه‌بر داده‌های بدست آمده از ورودی تلفن‌های هوشمند، محققان از کاربران درخواست کردند تا گزارش‌های شفاهی هفتگی از حالت‌های خود را ارسال کنند. کاربران در کلیپ‌های صوتی ۹۰ ثانیه‌ای درباره احساسات خود، اضطراب و راحتی صحبت کرده و با ۵ سطح آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند.

محققان تاکید کردند که محتوای ارتباطات کاربران برای آن‌ها مهم نیست و در تدوین و پردازش داده‌های شخصی جمع‌آوری شده، اصول اخلاقی کاملا رعایت شده و آن‌ها به محتوای هیچگونه تماس یا پیامی دسترسی ندارند؛ اما نسبت به معیار‌های دیگری مانند فرکانس ارتباطات یا فشار وارد بر صفحه کلید حین تایپ کردند، حساس هستند.

ریتا اُرجی دانشمند علوم کامپیوتری گفت: «وقتی مردم احساسی هستند، مثلا عصبانی‌اند تمایل دارند که پیامی ارسال کنند. در این مورد هم سرعت تایپ کردن و هم فشار وارد بر صفحه کلید تغییر می‌کند. درواقع ما می‌خواهیم حالت آن‌ها از اضطراب تا افسردگی را تشخیص بدهیم. برای این موضوع نیاز نیست از محتوای پیام خبر داشته باشیم تنها لازم است که به آن‌ها گوش کرده و از نحوه صحبت کردن آن‌ها حالت احساسی‌شان را تشخیص دهید.»

وی افزود: «منظور ما از ردیابی پیام یا تماس درواقع چیزی که می‌گویید یا شخصی که با او در ارتباط هستید، نیست. ما تنها فرکانس آن‌ها را بررسی می‌کنیم. شرکت کنندگان ابتدا رضایت‌نامه‌ای که لیست انواع داده‌های مورد نظر را نشان می‌دهد، امضاء می‌کنند و خیال آن‌ها از امنیت محتوای تلفن خود راحت است. درنهایت داده‌های جمع آوری شده رمزگذاری و در یک مکان امن در دانشگاه نگهداری می‌شوند.»

این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا روحیه خود را ارزیابی کرده و کلیپ‌های صوتی ارائه دهند و احساسات خود را بیان کنند. همچنین برای بهبود زیست جسمی و روحی از درمان رفتاری- شناختی استفاده کرده و زمینه‌های خاصی از اضطراب ر ابرطرف می‌کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 5 مرداد 1399، کد خبر:  864127، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین