پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت لرستان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در سازمان بازرسی گفت: کنترل بازار بدون کمک اتحادیه‌های صنفی امکان پذیر نیست.
شعار سال: فریبرز حسامی با اشاره به نظارت بر قیمت‌ها اظهار داشت: سازمان صمت بدون اتحادیه‌های صنفی نمی‌تواند کنترل بازار را انجام دهد که در این راه باید همه اتحادیه‌های صنفی کالاهای مختلف در بحث نظارت به سازمان صمت کمک کنند.

وی با اشاره به کمبود بازرس در سطح استان افزود: سازمان صمت در سطح استان حدود ۵۰ بازرس دارد که جوابگوی نظارت و قیمت کالا در سطح استان نیست و با کمبود نیرو مواجه هستیم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان لرستان بیان کرد: بازرسی معمولاً به صورت هفتگی، برای پنج یا شش کالای بحرانی اعلام می‌شود که بیشترین کالاهایی هستند که اختلاف قیمت دارند و جزء کالاهای اولویت دار هستند و که در هفته تمرکزمان روی آن کالاها بیشتر است و سعی می‌کنیم به صورت کالا محور و مسیر محور در بازار تردد کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به نیروهای کم این امکان وجود ندارد که ما در هر مسیری چندبار درهفته بازرسی انجام دهیم که در این زمینه اتاق اصناف می تواند ما را کمک کند .

حسامی خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت حاکم بر بازار و افزایش قیمتی که منشا آن در مرکز است، لرستان یک استان مصرفی در کالاهاست؛ معمولاً کالاها را در مرکز کشور تامین می کند و کاملاً قیمت ها متاثر از جو روانی و هیجانات تورمی بوده که رابطه مستقیم با ارز دارد و هر روز قیمت‌ها تغییر می‌کند.

وی گفت: کالاها یا با قیمت بالا تحویل استان داده می شود یا با تأخیر و عدم تحویل مواجه است که باعث افزایش قیمت می شود؛ مردم فرق گرانی و گرانفروشی را تفکیک کنند؛ گرانی متاثر از اقتصاد ملی، گرانفروشی ناشی از انحرافات بخش توزیع و متاثر از عوامل درونی استان است که سازمان صمت باید نظارت بر آن بخش که گرانفروشی انجام شده را بیشتر کند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان لرستان اظهار داشت: سازمان صمت به جز قسمت درمانی که بیمارستان ها و داروها را شامل می شود، وظیفه دارد تمام کالاها و خدمات را بررسی و نظارت کند و محدودیت سازمان صمت مشخصاروی کالاهای پر تقاضا و تاثیرگذار در سبد خانوار است که برای این کار ما تمرکز مان روی سامانه جامع انبارها بوده که تبادلات کالایی را رصد و هر گونه خرید، فروش و نگهداری کالاهای اساسی که مشمول شبکه و دارای قیمت مصوب است از طریق سازمان های جامع انبار ها بررسی می شود.

وی افزود: همه عوامل تجار و کسبه که کار تجاری انجام می دهند و کالا به صورت تجاری خرید و فروش و حمل می‌کنند، باید انبارهای خود را در سامانه جامع ثبت کنند که در صورت عدم ثبت مشمول قانون تخلف شده و کالای آن‌ها قاچاق و مشمول احتکار خواهد شد.

حسامی عنوان کرد: سازمان صمت انبار های کالاها را به شدت کنترل می‌کند و با توجه به اینکه هر روز قیمت کالا افزایش پیدا می‌کند سودجویان متاسفانه به احتکار روی می آورند که با همکاری دادستانی و تعزیرات این موضوعات را بررسی و رصد خواهیم کرد .

وی با اشاره به نظارت بر آرد و نان است تصریح کرد: این موضوع جز کالاهای پرتقاضا است که در این بخش پنج سال است قیمت نان افزایش پیدا نکرده و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، کارگر، انرژی، خمیر مایع و همه عوامل، نانوایی ها به کم فروشی روی می‌آورند و عدم استفاده از خمیر مایه که از لحاظ بهداشتی هم مضر است در زنجیره خرید گندم و آرد سازمان صمت نظارت را انجام می دهد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان لرستان خاطرنشان کرد: مردم باید عدم تناسب توان پرسنلی و تجهیزات با ماموریت را متوجه شوند که توانایی و حجم و ماموریت های ما با هم همخوانی و تناسب ندارد و حدود وظایف ما در نظارت کم است و با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه هستیم.

وی گفت: ما با ساختار کلی مشکل داریم که در این زمینه تعداد نیروهای انسانی کم، مأموریت‌های کم و حدود و وظایف کم دربحث نظارت وجود دارد، وجود چند نرخی در بازار و قیمت های متفاوت مغازه ها با هم ناشی از این ساختار است.

حسامی بیان کرد: اگر منطقی پشت افزایش قیمت کالاها تولیدی باشد، ما هیچ وقت در سازمان حمایت و معاونت بازرسی اقدام سرکوب کردن روی بخش تولیدی را نداریم و مردم حتماً در صورت گرانی کالاها با ۱۲۴ تماس بگیرند و ما را کمک کنند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا ، تاریخ انتشار: 12 مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: 1632820، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین