شعار سال: کسانی که حقوق دیگران را رعایت نکنند، به تذکرات دیگران بیتوجه باشند و در برابر قانون هم تواضع به خرج ندهند، هر کاری هم بکنند صفت خوبی به آنها نمیدهند و ذهنیتها نسبت به آنها اصلاح نمیشود، ضمن اینکه بالاخره یکجایی دست بالاتری هم پیدا میشود که روی دست آنها بزند و درنهایت خدا که هست و خودش میبیند که هریک از ما در برابر حقالناس چه میکنیم.
این مقدمه را نوشتم که به ماجرای عجیب اپراتورها در 40 روز گذشته اشارهکنم. دو اپراتور مطرح کشور 13 تیرماه در اقدامی هماهنگ قیمت بستههای پرمخاطب اینترنت همراه را هم محدود و هم تا حدود 100درصد گران کردند. پسازآن وزارت ارتباطات شامل شخص وزیر و معاون وی در انتقادهایی جدی به این افزایش قیمت غیرقانونی واکنش نشان دادند و خطونشان کشیدند که اپراتورها باید قیمتها را به شکل قبل برگردانند حتی ربیعی سخنگوی دولت هم به این گرانفروشان اینترنت هشدار و تذکر داد که باید قیمتها را به قبل و پول مردم را هم بازگردانند اما نشد که نشد.
ماجرای ضربالاجل 48 ساعته
پس از مهلتهای 24 ساعته و 10 روزه در همان دو سه هفته ابتدای ماجرا از سوی وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات برای بازگرداندن قیمتها، اما اپراتورها همچنان با سینه سپر در مقابل این تذکرها ایستادند و حاضر نشدند قیمتها را به قبل بازگردانند و پول مردم را پس دهند. همان روزهای نخست وزارت ارتباطات از جریمه دومیلیاردی اپراتورها سخن گفت اما کاربران از این جریمه انتقاد کردند چون این جریمه را قطرهای در برابر درآمد هنگفت اپراتورها از این گرانفروشی میدانستند.
سرانجام این کشوقوس تا 21 مرداد ادامه یافت و دولت در ضربالاجلی 48 ساعته به اپراتورها دستور داد که قیمت بستهها را به حالت قبل برگردانند وگرنه طبق گفته وزیر، برای هرروز تخلف دو اپراتور 12 و 17 میلیارد تومان جریمه خواهند شد.
تمکین شد یا نه؟
با پایان این مهلت 48 ساعته، اما ظاهراً قیمت بستهها در اپلیکیشن اپراتور ایرانسل تغییر نکرده است و به شیوه عرضه محدود بستهها و گران شده به فروش میرسد. اما سایت این دو اپراتور طبق برخی گزارشها با تغییراتی همراه شده است. تجارت نیوز در این خصوص نوشت: «بعد از ضربالاجل دولت به این دو اپراتور، آنها بستههای پرطرفدار را در ویترین خود ارائه ندادند، بلکه آنها را در سایت خود قرار دادهاند.
آنهم در قسمتی که دسترسی کاربران به آنها چندان راحت نیست. یعنی کاربران برای خرید این بستهها باید وارد سایت شوند و در آنجا به دنبال بسته اینترنت بگردند. هرچند برخی در فضای مجازی نوشتهاند که اگر بتوانند محل فروش بستههای اینترنتی در سایت را پیدا کنند، با مشکلات دیگری مواجهاند. اول اینکه در خرید بسته مدنظر خود از سایت با مشکل مواجه شدهاند یا از کندی سایت همراه اول گلایه دارند...
بسیاری معتقدند هدف دو اپراتور بزرگ کشور از این شیوه ارائه بسته اینترنت در سایت و نبود اطلاعرسانی مناسب درباره آن این است که از زیر بار فشار دولت و سازمان تعزیرات شانه خالی کنند نه آنکه بسته مناسب به مخاطب بدهند.»بههرروی به دلیل نبود اطلاعرسانی توسط اپراتورها و اظهارنظر مشخص از سوی مسئولان وزارت ارتباطات در سه روز گذشته و پس از پایان مهلت ضربالاجل 48 ساعته همچنان ماجرای گرانفروشی اپراتورها در ابهام ماند.
اگرچه وزیر ارتباطات در روزهای اخیر از احراز تخلف 600میلیاردی دو اپراتور در این مدت پرده برداشت اما باید بپذیریم که این اتفاقات همچنان از جیب مردم میرباید و از بازگشت مبالغ اضافه نیز خبری نیست.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 26 مرداد 1399، کد خبر: 20451، www. khorasannews.com