پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
دلالان سایه سنگین خود را بر سر فوتبال ایران گسترانده‌اند و بازیکنان هم چاره‌ای جز همکاری با آن‌ها ندارند، چون در برخی از باشگاه‌ها دست دلال و مدیرعامل و حتی سرمربی در دست یکدیگر است.
شعار سال:هر سال در فصل نقل و انتقالات دلال‌ها دست به کار می‌شوند تا از آب گل‌آلود فوتبال ایران ماهی‌های درشتی صید کنند. دلالی‌هایی که در قامت مشاور در نزدیکی باشگاه‌ها کمین می‌کنند تا فصل نقل و انتقالات فرا برسد و همکاری خود را با باشگاه‌ها آغاز کنند.
 
عمق دلالی در فوتبال ایران به اندازه‌ای رسیده که مدیران، مربیان و بازیکنان بدون هیچ ابایی و سانسوری درباره این پدیده حرف می‌زنند و از آن گله می‌کنند. امسال هم اینطور که از رقم‌ها و نقل و انتقالات بر می‌آید دلال‌ها بیشتر از همیشه فعالیت می‌کنند و تاثیرگذاری بیشتری روی اتفاقات فوتبالی در فصل جابجایی‌ها دارند.
 
این روزها هم مشخص نیست دقیقا چه اتفاقاتی رخ داده که قیمت فوتبالیست‌های ایرانی نسبت به سال گذشته چند برابر شده است! وقتی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال با همراهی وزارت ورزش و جوانان قانون ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی را وضع کرد، از باشگاه‌ها انتظار داشت به جای 4 بازیکن خارجی که نمی‌توانند جذب کنند، از بازیکنان امیدها و جوانان خود یا باشگاه‌های دیگر بهره ببرند اما اینطور که از روند نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال در روزهای اخیر برمی آید، دلال‌ها با سوءاستفاده از این قانون دست به کار شده‌اند تا قیمت بازیکنان ایرانی را بالا ببرند. درحالی که انتظار می رفت با وضع قانون ممنوعیت ورود خارجی‌ها، شاهد کاهش دلالی در نقل‌وانتقال بازیکنان باشیم اما متاسفانه سوءاستفاده‌گران وارد عرصه نقل و انتقالات شده‌اند و قیمت‌های بازیکنان را به طرز چشمگیری بالا برده اند تا سود بیشتری عایدشان شود.
 
به عنوان مثال بازیکنی که تا سال گذشته قراردادی 2 میلیاردی امضا می کرد، امسال به کمتر از 10 میلیارد قانع نیست. واقعا جای سوال دارد مگر این بازیکنان در طول یک فصل گذشته چه شاهکاری از خود خلق کرده‌اند و چه گلی به سر تیم‌هایشان زده‌اند که تقاضاهای میلیاردی دارند؟ سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان، با گله از فضای نقل و انتقالات حاکم بر فوتبال ایران می‌گوید: «آیا بازیکنی که سال گذشته در لیگ کرونایی لعنتی در حدود یک میلیارد دستمزد دریافت کرده چه پیشرفت شگرف فنی و تکنیکی پیدا کرده که باید امسال مطالبه  3 میلیاردی و رقم‌های سر سام آور دیگری داشته باشد، آیا همین بازیکن را می‌توان 50 هزار دلار در مارکت بین‌المللی فروخت؟ آن‌هم در فوتبال در حال تعلیق مریض گونه ما. اگر مطالعه ندارید، اگر روش‌های ارزش‌گذاری استاندارد را نمی‌دانید، اگر از روش‌های قیمت‌گذاری علمی اطلاعاتی ندارید، حداقل مشورت کنید، یا شاید پای خودتان زیر کرسی است؟»
 
آذری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضوح از مدیران باشگاه‌ها انتقاد کرده است: «اگر مطالعه ندارید، اگر روش‌های ارزش‌گذاری استاندارد را نمی‌دانید، اگر از روش‌های قیمت‌گذاری علمی اطلاعاتی ندارید، حداقل مشورت کنید، یا شاید پای خودتان زیر کرسی است؟ کار جایی بدتر و وخیم‌تر می‌شود که برخی مدیران بدون تخصص، رانتی که با هزاران ترفند به مدیریت یک باشگاه رسیده‌اند در خواب خرگوشی هستند و گرگ‌های نقل و انتقالات و واسطه‌های فرصت‌طلب بازیکنان تحت قرار دادشان را یک به یک به یغما می‌برند و از قبل این تاراج درصدهای میلیاردی به جیب مبارک می‌زنند و آنان در کمال وقاحت فقط مسائل غیر تخصصی و سراسر نقض تحویل می‌دهند. وای بر ما که آب در اسیاب واسطه، دلال و هزار فریب‌گر دیگر می‌ریزیم تا از نمد نقل و انتقال کلاهی برای خود بدوزیم.»
 
این‌طور که از صحبت‌های مدیرعامل فولاد بر می‌آید کاملا واضح است که دلالان سایه سنگین خود را بر سر فوتبال ایران گسترانده‌اند و بازیکنان هم چاره‌ای جز همکاری با آنها ندارند چون در برخی از باشگاه‌ها دست دلال و مدیرعامل در دست یکدیگر است. حتی برخی از مدیران عمدا قیمت بازیکنان را بالا می‌برند به این شرط که درصدی از قرارداد آنها نصیب خودشان شود. به همین دلیل است که قیمت فوتبالیست‌های ایرانی به‌طور سرسام‌آوری بالا رفته و برای پیدا کردن دلیل این اتفاق لازم نیست زیاد لقمه را دور سرمان بچرخانیم و به دنبال مقصر بگردیم. کاملا واضح است که مدیری که با دلال هم کاسه باشد، از بالا بردن قیمت بازیکنان سود می‌کند و چه بسا خودش هم به این ماجرا دامن بزند.
 
کاملا واضح است تا زمانی که سایه دلال‌ها از فوتبال ایران کم نشود اوضاع همین خواهد بود و بازیکنانی که امسال تقاضای 10 میلیارد برای یک فصل دارند را سال آینده دو برابر این مبلغ را پیشنهاد می‌دهند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری برنا  ، تاریخ انتشار:  16 شهریور ۱۳۹۹، کدخبر: 1054008  ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین