پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به حاشیه‌های تغییرات مدیریتی شرکت گهر زمین به عنوان بزرگترین معدن سنگ آهن کشور به این نکته اشاره می‌کند که اگر دولت به این اندازه به سرپرست وزارت صمت اعتماد ندارد که مصوبه هیات مدیره بنگاهی را در خصوص برکناری مدیرعامل متخلف قبلی اجرا کند، اساسا چرا این سرپرست را انتخاب کرده است.
شعار سال:اله وردی دهقانی با واکاوی دلایل بروز یک چنین ناهماهنگی هایی در بخش اجرا گفت: بنظر می رسد، کشمکش های این چنینی مربوط به برخی تضادها و تقابل هایی باشد که بین نزدیکان رییس جمهوری، جریان دارد و متاسفانه این امر باعث بروز مشکلات در فضای اقتصادی، صنعتی و بازارهای کسب و کار شده است. هر کدام از این مدیران اجرایی تلاش می کنند تا گزینه مورد نظر خود را در وزارت صمت و سایر بخش های مرتبط با تولید و صنعت به کرسی بنشانند و این تقابل ها و تضادها باعث شده تا روند انتخاب وزیر در این حوزه مهم و سرنوشت ساز با تاخیر مواجه شود و متعاقب آن دوره ای از نوسانات پی در پی در قیمت ها و بازارهای خودرو؛ اقلام مصرفی و... بروز کند.
 
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برخی فضاسازی هایی که با هدف بازگشت مدیرعامل سابق این شرکت صورت می گیرد، گفت: اخباری که در خصوص  حمایت برخی چهره های دولتی از مدیر متخلف و سابق کارخانه گهر زمین برای بازگشت بکار شنیده می شود، قابل قبول نیست. ضمن اینکه برخی فضاسازی هایی هم که درباره حمایت سردار سلیمانی، خانواده ایشان و برخی دیگر از نماینده های استان کرمان از پوریانی مدیرعامل سابق کارخانه گهر زمین می شود، هیچ پایه و بنیادی ندارد.
 
او در ادامه خاطرنشان کرد: حتی برادر سردار شهید قاسم سلیمانی بیانیه داده اند و اعلام کرده اند که این ادعاها واقعیت ندارد و در ادامه هم تاکید کردند، اگر کسی ادعای حمایت خانواده و نزدیکان سردار شهید بزرگوار سلیمانی از این فرد را دارد؛ خواهش می کنم که این اسناد و مدارک را منتشر کند. بنظر می رسد برخی از افراد و جریانات برای رسیدن به نیات خود حتی از شهید بزرگوار وطن هم سوءاستفاده می کنند.
 
نماینده مردم ورزقان در مجلس ضمن تاکید بر خطرات این نوع تصمیم سازی های غیرکارشناسی گفت: مجلس اعلام کرده که برای بهبود وضعیت اقتصادی آماده است تا به دولت کمک کند، اما اگر ببینیم که اینگونه رفتارها در عزل و نصب مدیران بنگاه ها، همچنان ادامه دارد، از ابزارهای نظارتی مجلس برای بازگشت دولت به مسیر تصمیم سازی های کارشناسی، استفاده خواهیم کرد. در مورد مشکلاتی که در گهر زمین ایجاد شده، نظر شخصی ام این است، زمانی که دولت به هرحال شخصی را به عنوان سرپرست در وزاتخانه ای می گمارد، وقتی این سرپرست بر اساس اسناد و مدارک و مبتنی بر قانون و آیین نامه ها، مدیری را بر اساس درخواست هیات مدیره برکنار می کند، باید به این انتخاب احترام بگذارند.
 
دهقانی در ادامه  گفت: من از جناب آقای روحانی رییس جمهوری تقاضا دارم که هرچه سریع تر شخصا وارد میدان شوند و یک شخص ذیصلاح را برای وزارت صمت معرفی کنند و برای دفاع از وزیر پیشنهادی هم به مجلس بیاید. نباید اجازه داد که مثلا لجبازی و طناب کشی برخی افراد و جریانات نزدیک به رییس جهوری باعث شود تا روند عادی انتخاب وزیر یا برکناری فلان مدیر کارخانه با کارشکنی مواجه شود. باید بدانیم که آشفتگی در ساختارهای مدیریتی، باعث بروز آشفتگی در شاخص های اقتصادی و کاهش بهره وری بنگاه های اقتصادی خواهد شد  و در نهایت هم اثر خود را روی سفرهای مردم به جای می گذارد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین خاطرنشان کرد: وقتی که هیچ اعتمادی به سرپرست گماشته شده برای وزارت صمت ندارند و معتقدند که تصمیماتش می تواند به بیت المال یا تولید یا مدیریت بنگاه ها آسیب بزند، بهتر است که اصلا این فرد را بعنوان سرپرست وزارتخانه انتخاب نمی کردند. این چه سرپرستی که نمی تواند در مورد مدیریت یک بنگاه اقتصادی که کمترین حد اختیارات اجرایی است تصمیم بگیرد. بعد با این رفتار شما فکر می کنید این سرپرست اعتماد بنفس کافی خواهد داشت که نوسانات بازار خودرو، موانع پیش روی تولید و نظارت بر فرآیند قیمت گذاری و... را راهبری و هدایت کند.
 
دهقانی در پاسخ به این پرسش که تاثیر این ناهماهنگی ها در فضای کلی اقتصاد را چه میدانید؟ گفت: مشکلات اقتصادی که در بنگاه های اقتصادی مشاهده می شود تابعی از شرایط کلی اقتصادی و مدیریت کشور است. یعنی هر مشکلی که در اقتصاد کلان وجود دارد در اِشِل های کوچک تر در بنگاه های اقتصادی بروز می کند. مشکل ما مشکل مدیریت در اقتصاد، تولید و صنعت است و برای بهبود وضعیت فعالیت بنگاه های اقتصادی و تحقق جهش تولید، باید این سیاست های کلی در مسیر اصلاح قرار بگیرند. زمانی که وضعیت بازارهای اصلی اقتصاد مثل بازار ارز، بازار سرمایه، بازار خودرو و...دچار نوسان باشد، رد پای این مشکلات بهرحال در فعالیت های بنگاه ها نیز بروز خواهد کرد. اما بخش قابل توجهی از این مشکلات بدون تردید، ریشه در سوءمدیریت ها و کشاکش های داخلی دارد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  پایگاه خبری اقتصادانلاین ، تاریخ انتشار: 21 شهریور  1398، کدخبر : 466130 ،www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین