پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۴۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
وزارت بهداشت بار‌ها نسبت به گسترش زنجیره کرونا از طریق سیستم حمل و نقل عمومی و لزوم لغو طرح ترافیک به‌دلیل کاهش ازدحام در مکان‌های سربسته اذعان کرده است. اما با وجودی‌که بار‌ها مدیریت شهری اعلام کرده که در خصوص اجرا یا لغو طرح ترافیک تابع ستاد ملی مقابله با کرونا است، اما اصرار آن‌ها بر اجرای آن از اظهارات مدیریت شهری مشخص است.

شعار سال: موج سوم کرونا در راه است و خطر همزمانی این بیماری با بیماری‌های فصل سرما همچون آنفلوانزا نگرانی از احتمال تشدید آثار آن را افزایش داده است.

با توجه به اهمیت این موضوع علی ماهر معاون برنامه‌ریزی ستاد مقابله با کرونای تهران در ارتباط با این موضوع می‌گوید که با توجه به سرمای هوا و ضعیف‌ شدن ایمنی بدن در ماه‌های سرد سال، این نگرانی وجود دارد که کرونا شدت یابد.

نگرانی از بابت تداوم کرونا در فصل پائیز

این وضعیت در تهران به‌مراتب حساس‌تر از سایر نقاط کشور است به‌طوری‌که ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش ۱۰ درصدی افزایش وارد بستری کرونا در بیمارستان‌های تهران خبر داده است.

وخامت شرایط موجود به‌حدی است که هر اقدامی که بتواند در کاهش ازدحام مردم در شهر بکاهد در آمار مبتلایان و تلفات ناشی از موج سوم کرونا مؤثر است.

در این میان اجرای مجدد دورکاری‌ها در کلانشهرها یکی از راه‌های کاهش شلوغی و تجمع مردم در مکان‌های عمومی و سربسته است که پیشنهاد آن اخیراً از سوی علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران پیشنهاد شده است.

علاوه بر اجرای مجدد دورکاری‌ها، لغو طرح ترافیک نیز از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در کاهش ازدحام شهروندان در کلانشهرها بکاهد، موضوعی که متولی آن یعنی شهرداری تهران چندان موافق آن نیست.

لغو طرح ترافیک عامل انتشار کرونا است

با وجودی‌که بارها مدیریت شهری اعلام کرده که در خصوص اجرا یا لغو طرح ترافیک تابع ستاد ملی مقابله با کرونا است اما اصرار آنها بر اجرای آن از اظهارات مدیریت شهری مشخص است به‌طوری‌که مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص اجرای طرح ترافیک می‌گوید، طرح ترافیک یک موضوع انضباطی است که سال‌های زیادی از اجرا شدن آن می‌گذرد همچنین هدف از اجرای این طرح کاهش تراکم خودورها و کمتر شدن آلودگی در مرکز پایتخت بوده است. ‌لغو طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا و افزایش سفرهای غیرضروری در مرکز شهر باعث انتشار ویروس کرونا می‌شود.

وزارت بهداشت بارها نسبت به گسترش زنجیره کرونا از طریق سیستم حمل و نقل عمومی و لزوم لغو طرح ترافیک به‌دلیل کاهش ازدحام در مکان‌های سربسته اذعان کرده بود اما کارشناسان مدیریت شهری با وجودی‌که هیچ‌گونه تخصصی در خصوص بیماری‌های همه‌گیر ندارند نقش لغو طرح ترافیک را در گسترش کرونا می‌دانند.

نکته جالب توجه این‌که علاوه بر اظهارات وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، سازمان محیط زیست با لغو طرح ترافیک در فصل سرما موافق است و از هر موضوعی که به سلامت مردم منجر شود را تأیید می‌کند موضوعی که به‌نظر مدیریت شهری نسبت به آن بی‌توجه است

رئیس سازمان محیط زیست: با لغو طرح ترافیک موافقیم

عیسی کلانتری در همین خصوص در گفتگویی در ارتباط اجرای طرح ترافیک در فصل سرما همزمان با آغاز موج سوم کرونا اظهار کرد: محیط‌ زیست کلانشهرها در فصل گرما و سرما عوامل متفاوتی در آلودگی آنها مؤثر است.

وی ادامه داد: در فصل گرما عمدتاً موتورهای بنزینی عامل اصلی آلودگی است که ازن، ناکس و گازهای سمی مهم‌ترین آلاینده‌ها در فصل گرما هستند. در فصل سرما آلاینده‌های بنزینی چندان مؤثر نیستند و بیشتر خودروهای گازوئیلی و مازوت هوای شهرها را آلوده می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در سرمای هوا حدود دو سوم آلاینده‌ها به خودروهای دیزلی و کارخانجاتی مربوط است که مازوت و گازوئیل مصرف می‌کنند. بنزینی‌ها در این بازه زمانی حداقل آلایندگی را دارند حدود ۱۴ درصد آلایندگی ایجاد می‌کنند.

کلانتری با بیان این‌که در فصل سرما افزود: لغو طرح ترافیک در فصل سرما ترافیک را افزایش می‌دهد ولی در آلودگی تأثیر چندانی ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به اهمیت سلامتی مردم و تأثیر کمِ تردد خودروهای شخصی و آغاز موج سوم کرونا، طرحی را برای لغو طرح ترافیک به هیئت دولت نمی‌برید نیز گفت: ما مخالفتی با حذف طرح ترافیک نداریم و با حذف آن در فصل سرما موافق هم هستیم. هر چه به سلامتی مردم مرتبط باشد ما با آن موافق هستیم ولی من این پیشنهاد را به دولت نمی‌برم چون ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع را مطرح کرده و در این خصوص مسئولیت قانونی دارند.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: در صورتی‌که این موضوع در ستاد تصویب شود تبدیل به قانون می‌شود و لازم‌الاجرا است.

به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی که خطر موج سوم کرونا در راه است و ظهور و بروز بیماری‌ها در فصل پائیز بیش از هر زمان دیگری جان مردم را تهدید می‌کند وزارت بهداشت می‌بایست اهتمام بیشتری نسبت به لغو طرح ترافیک داشته باشد تا در کنار دورکاری‌ها بتوان شاهد مهار هر چه بیشتر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ باشیم چون به‌نظر نمی‌رسد مدیریت شهری مشکلات مالی و درآمد حاصل از طرح ترافیک از اولویت بالاتری نسبت به جان مردم دارد و هرگز پیشنهاد چنین اقدامی را به ستاد کرونا نخواهد داد.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 1 مهر  1399، کد خبر: - ،  www.ana.press

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
0
اگر طرح ترافیک لغو بشه آلودگی هوا همه رو میکشه باید یه فکر اساسی برای شرایط حاضر کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین