شعار سال: روز جهانی بدون خودرو بهانهای شد تا بار دیگر به چالشهای این حوزه به عنوان اصلیترین عامل آلودگی هوا در شهر تهران پرداخت. بر اساس آماری که مسئولین ذیربط اعلام میکنند نزدیک به ۶۰ درصد از منابع تولید ذرات معلق در سطح تهران نشات گرفته از وسایل نقلیه است. امری که رسیدگی سختتر به این حوزه را یادآور میشود.
۸۰ درصد آلایندههای گازی ریشه در فعالیت خودروها دارد
بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: در راستای کاهش آلودگی هوا در سطح شهر تهران نخست باید به ریشه آن پرداخت. در شهر تهران ۸۰ درصد آلایندههای گازی و ۶۰ درصد ذرات معلق ریشه در فعالیت خودروها دارد. این امر نشان میدهد عامل اصلی آلودگی هوای تهران وسایل نقلیه هستند.
او افزود: شاید سادهترین راه برای کنترل آلودگی هوا استفاده نکردن از خودروها باشد. در همین راستا به هر میزان که بتوانیم مردم را به سمت استفاده کمتر از خودروهای شخصی سوق دهیم میتوانیم میزان آلودگی هوا در شهر تهران را کاهش داد که قطعا بهترین جایگزین در این عرصه حمل و نقل عمومی است.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: آنچه که امروز سبب شده تا برخی کشورهای جهان بر این حوزه غلبه کنند، آموزش و فرهنگ سازی است بدین ترتیب شهروندان از خودروی شخصی خود کمتر استفاده کنند. این امر میتواند در ایران نیز نتایج خوبی و تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی افزود: به صورت کلی ایجاد طرحهای محدود کننده تردد خودروهای شخصی میتواند کمک بسزایی به کاهش آلودگی هوا کند و طبق آمار ارائه شده از سوی شهرداری، طرح ترافیک نیز تا حدودی توانسته است در این عرصه موثر واقع شود. نیاز است تحقیقات بیشتری انجام شود تا طرح ترافیک بتواند تاثیرات مثبت بیشتری داشته باشد که یکی از آنها عدم اجازه تردد خودروهای با آلاینده زیاد در مناطق مرکزی شهر است.
اشجعی با اشاره به نقش کیفیت خودروهای داخلی در میزان آلودگی هوا اذعان کرد: نقش کیفیت خودروها در آلودگی هوای تهران از دو منظر قابل بررسی است. نخست زمانی که خودرو تولید میشود با تدابیر انجام شده الزامات آلایندگی را باید مدنظر قرار دهد و در همین راستا اجازه تولید خودروهای یورو ۴ دیگر داده نمیشود و تمامی خودروهای تولید شده باید استاندارد یورو ۵ را اخذ کنند.
خودروها پس از سه سال استاندارد اولیه خود را از دست میدهند
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست گفت: معضل اساسی ما این است خودروهای دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ زمانی که وارد چرخه استفاده در سطح شهر میشوند پس از سه سال کیفیت و استاندارد اولیه خود را از دست میدهند. ریشه این امر در کیفیت سوخت و نحوه نگهداری از وسیله نقلیه است. شهروندان به این امر که خودرو پس از مدتی باید مورد بررسی فنی قرار گیرد، توجه نمیکنند.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی تصریح کرد: در ایران شاهد هستیم که خودرو پس از دو سه سال فعالیت، شرایط استانداردی اولیه خود را از دست میدهند و آلایندگی آن افزایش مییابد. ۶۰ درصد خودروهایی که عمر کمتر از ۴ سال دارند در آزمون معاینه فنی برتر مردود شده اند.
او در پایان گفت: این نشان میدهد که یک مشکلی در خودرو وجود دارد که آلایندگی آن افزایش یافته است و کیفیت اولیه خود را ندارد و همین امر منجر به تشدید آلودگی هوا میشود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۶۱۲۱۹، www. borna.news