پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
فعالیت معدن سیلیس در منطقه کلمرز در جنوب کرمان نگرانی‌های زیست محیطی در خصوص تخریب منابع آبی و زیستگاه‌های جانوری و گیاهی این منطقه را به همراه دارد.
شعار سال:فعالیت معدن سیلیس در منطقه کلمرز که از بکرترین مناطق جنوب استان کرمان محسوب می‌شود، نگرانی‌های زیست محیطی برخی از اهالی منطقه را در پی داشته است که در همین راستا طی روزهای گذشته شاهد تجمع عده‌ای از فعالان مردمی و زیست محیطی مقابل فرمانداری کهنوج بودیم در سوی دیگر فعالان این معدن می‌گویند که معدن فوق با مجوزهای لازم و توجه کامل به نگرانی‌های زیست محیطی فعالیت خود را شروع کرده و فعالیت این معدن نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال در منطقه دارد.
 
هر چند که رعایت نکات زیست محیطی در جنوب کرمان دارای اهمیت است اما از سوی دیگر با توجه به نیاز شدید منطقه و لزوم محرومیت زدایی، فعال شدن معادن در پهنه گسترده جنوب کرمان نیز اهمیت دارد. در این میان رعایت استانداردهای زیست محیطی از اهمیت ویژه برخوردار است و عدم توجه به دغدغه‌های زیست محیطی می‌تواند توسعه پایدار منطقه را در دراز مدت با مشکل مواجه کند.
 
کلمرز جزیره حیات جنوب کرمان است
 
آنچه که از سوی فعالان محیط زیست مطرح می‌شود، آسیب به محیط زیست به دلیل احداث جاده، آسیب به زیست گاه خرس سیاه و حیات وحش منطقه و خسارت به منابع آبی در کوهستان کلمرز است. از این کوهستان به عنوان جزیره حیات منطقه نام برده و در جنوب کرمان یکی از مهمترین منابع تأمین آب محسوب می‌شود.
 
این منطقه ۴۶ کیلومتر طول و ۱۲ کیلومتر عرض دارد و در جنوب شهرستان فاریاب و شمال غربی شهرستان کهنوج قرار گرفته و بلند ترین قله کلمرز دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دارای دره‌های متعدد آبی است که به دلیل بارش‌های قابل توجه در ارتفاعات در طول سال از چشمه‌های دائمی برخوردار است.

محیط زیست عدم فعالیت معدن در پهنه آبی منطقه را تضمین کند
 
آب شرب انسانی، آب کشاورزی و حیات وحش منطقه به وجود این چشمه‌ها وابسته است و حیات دشت‌های سرگریج، مهروئیه، پاگدار، دره شور، چاه ریگان به این منابع وابسته است و آب مناطق جمعیتی عشایر سلیمانی، دوزیارتی، حسین آباد، جمال آباد و بخش قابل توجهی از آب شرب شهر کهنوج را تأمین می‌کند.
 
در کنار تأثیر معدن بر اشتغالزایی اما اهمیت محیط زیست و به خصوص تأمین آب شهرها و روستاهای بزرگ جنوب کرمان از جمله شهر کهنوج اهمیت فوق العاده دارد.
 
مجوز این معدن در سال ۹۰ داده شده و سرمایه گذار فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، اداره کل صمت جنوب کرمان نیز معتقد است که با توجه به مطالعات صورت گرفته فعالیت این معدن هیچ مشکلی برای منابع آبی منطقه ایجاد نخواهد کرد.
 
 
در کنار تأثیر معدن بر اشتغالزایی اما اهمیت محیط زیست و به خصوص تأمین آب شهرها و روستاهای بزرگ جنوب کرمان از جمله شهر کهنوج اهمیت فوق العاده دارد و مسلماً محیط زیست باید با ورود به این پرونده عدم فعالیت معدن در پهنه‌های آبی منطقه را تضمین کند.

چالش‌های زیست محیطی در جنوب کرمان
 
یکی از فعالان محیط زیست در این خصوص اظهارداشت: هیچ شکی در این نیست که استان کرمان یکی از نقاط زرخیز کشور در حوزه‌های مختلف است و گل سرسبد آن حوزه معادن است و این استان در کشور معروف به بهشت معادن ایران است.
 
احمد قربانی گفت: وقتی چهارگوشه استان کرمان را به صورت گذرا در ذهن متصور می‌شوید قطعاً با معادنی مواجه خواهید شد که در حال فعالیت هستند، بر اساس رویکرد جامعه شناسی توسعه، بهبود ابعاد مختلف جامعه باید در راستای یکدیگر و بدون آسیب اثرگذار بر سایر حوزه‌ها انجام شود به عبارت دیگر اگر بخواهیم به صورت مصداقی اشاره کنیم در حوزه معادن توسعه باید پایدار باشد و فعالیت معادن نباید بر مسائل زیست محیطی اثرگذار باشد.
 
وی افزود: بنابراین معادن در حوزه فعالیتی خود با موضوعات و چالش‌هایی همانند محیط زیست، مصرف انرژی، ایمنی و بهداشتی مواجه هستند که در بحث استخراج مباحثی همچون تخریب زمین‌ها، نابودی منابع تجدید نشدنی و محیط زیست، در بخش فرآوری اثرات مخرب زیست محیطی و بحث مصرف آب مطرح است که باید به آنها توجه جدی شود.
 
وی گفت: این منطقه زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی نادر است و محیط زیست باید صراحتاً تأیید کند که فعالیت معادن بر چشمه‌ها، تخریب زیستگاه‌ها و چشمه‌ها تأثیر نخواهد داشت.
 
در پیگیری که انجام شد محیط زیست کهنوج اعلام کرد که مجوز این معادن در پهنه آبی نیست و جلوی هرگونه تخریب در منابع آبی گرفته می‌شود.

اعتراض از مجاری قانونی پیگیری شود
 
فرماندار کهنوج در خصوص تجمع عده‌ای از افراد مقابل فرمانداری این شهرستان گفت: این افراد به بهانه اعتراض به مجوز معدن سیلیس چاه ریگان و تخریب محیط زیست به صورت غیرقانونی دست به تجمع زدند.
 
وحدت عیدی با اشاره به اینکه اداره محیط زیست از مجوز خود دفاع کرده است، ابراز داشت: اگر اعتراضی وجود دارد باید به صورت قانونی مطرح و رسیدگی شود.
 
وی تصریح کرد: در ادامه با نمایندگان تجمع کنندگان صحبت شد و آنها نیز قانع شدند که به صورت قانونی اعتراضات خود را پیگیری کنند.
 
فعالیت معدن سیلیس کهنوج هیچ‌گونه منافاتی با مسائل زیست‌محیطی ندارد
 
مسلم مروجی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هم بیان کرد: در سالیان گذشته مواد خام از این معادن بارگیری و به استان‌های مرکزی و یا خارج از کشور صادر می‌شد اما در ادامه با توجه به جلساتی که با سرمایه‌گذاران مربوطه گذاشته شد، از این انتقال جلوگیری شد که نتیجه این تصمیم علاوه بر فرآوری این مواد، اشتغال زایی بیشتر برای مردم بومی است‌.
 
توسعه‌ای که موجب ضربه به محیط زیست شود، قابل پذیرش نیست چرا که به هر حال آسیب‌های آن سایر جوانب جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با بیان این مطلب که طی هشت ماه گذشته در معدن سیلیس کهنوج حدود ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۸۰ نفر نیز اشتغال به کار داشته‌اند، عنوان کرد: در فاز دوم نیز ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و فاز سوم که تفاهم نامه آن بسته شده، ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود لذا بهره‌برداری از این معادن به نفع خود مردم منطقه است چرا که این امر باعث شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی منطقه، اشتغال‌زایی و پیشرفت‌های اجتماعی و حتی فرهنگی جنوب استان خواهد شد.
 
لزوم حفاظت از محیط زیست جنوب کرمان
 
وی اضافه کرد: توسعه‌ای که موجب ضربه به محیط زیست شود، قابل پذیرش نیست چرا که به هر حال آسیب‌های آن سایر جوانب جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما نیز دغدغه این مساله را داریم اما نظرات کارشناسی حاکی از آن است که هیچ‌گونه آسیبی منطقه را تهدید نمی‌کند.
 
در پایان باید اشاره کرد که هیچ فردی با پیشرفت، توسعه و آبادانی در جنوب استان مخالف نیست اما همانگونه که اشاره شد این پیشرفت باید همه جانبه باشد، تمام ابعاد آن سنجیده شود به ویژه باید در زمینه زیست محیطی آینده نگری کرد و در آینده شاهد آسیب به این حوزه‌های خدادادی نباشیم.
 
اگر حتی نیاز باشد مسوولین مربوطه جنوب استان به همراه این افراد دغدغه مند که نگرانی مسائل زیست محیطی را دارند در منطقه معدنی حاضر شده و با شنیدن نظرات دو طرف به یک توافق و اقناع همگانی برسند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی  می متالز  ، تاریخ انتشار:  8 133128مهر  1399  ، کدخبر:  ،www.me-metals.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین