پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۶۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۴
آتش سوزی گسترده صبحگاه پنجشنبه هفته جاری بازار ساحلی بندر دیلم در شمال استان بوشهر موجب از بین رفتن تمامی ۲۰۰ غرفه این بازارچه و کالا‌های موجود در آن‌ها شد.
شعار سال:صبحی که طلوعش دردناک بود و  ۳۰۰ خانواده که نان و اقتصاد زندگی آنان از این بازارچه تامین می‌شد، در عرض کمتر از ۶ ساعت آرزوها و امیدهایشان در شرایط بد کرونایی و جنگ بزرگ اقتصادی با اندک درآمدی که داشتند، به خاکستر تبدیل شد.
 
در این حادثه که قصه تلخی همانند پلاسکو را برای آسیب دیدگان تکرار و تداعی کرد، شعله‌های آتش به هیچ چیز رحم نکرد و اجناس و وسایل موجود در ۲۰۰ مغازه  فعال که محل کار وکسب حداقل ۳۰۰ جوان بود را کامل سوخت و سر سوزنی از ساختمانی که میلیاردها تومان اجناس در آن بود  باقی نماند و آه و حسرت بر دل غرفه داران نشاند.
 
 در این وانفسای بیماری کرونا و بیکاری و مشکلات اقتصادی، این مجتمع که محل تامین معیشت جوانان بود و با وام و هزاران سختی قادر به کار درآنجا شده بودند و ازسویی محلی برای خرید عمده و جزیی هموطنان از شهرها و استان‌های همجوار و دوردست و حتی از مردم عراق بود یک باره طعمه شعله‌های بی رحم آتش شد.
 
 غم انگیز تر از همه نگرانی‌ها در این حادثه از دست رفتن سرمایه و بیکاری زنان سرپرست خانواری است که با وام و قرض در این بازارچه کار و کسبی راه‌ انداخته بودند و مشغول کسب روزی حلال بودند اما اکنون مات و مبهوت نظاره گر سرمایه‌ها و کار از دسته رفته خود هستند.
 
هرچند این حادثه تلفات جانی نداشت اما سنگینی خسارات وارده  باور نکردنی و بی سابقه است و بندر دیلم گردشگرپذیر میهمان نواز در شوک این فاجعه بی سابقه سردرگم و بهت زده شد.
 
باتوجه به اینکه سرمایه غرفه داران که بیشتر آنان جوانان هستند و با وام مغازه‌ای اجاره کرده و مشغول کار بودند و همگی آنها از بین رفت باید در اولویت کمک رسانی و مساعدت قرار بگیرند.
 
یکی از عللی که بر شعله ورتر شدن بازارچه ساحلی دیلم افزود وجود سقف فایبر گلاس آن بود که باعث شد تا شعله‌های آتش گسترده و خسارت بیشتر بر  واحدهای صنفی مستقر در آن وارد کند.
                                                  
ازطرفی بدلیل مشخص نبودن وضعیت ملک بازارچه، غرفه‌داران آنچنان تمایلی نداشتند به ساماندهی و استحکام آن بپردازند تا در قبال چنین حادثه‌ای معیشت آنان دچار آسیب و خطر نشود و ایمن بمانند.
 
گرچه خسارات وارده افرادی که در این  محل به کسب و کار می پردازند سنگین است، اما عزم جدی و  تلاش مسئولان در بررسی علل و عوامل حادثه و اراده جدی برای جبران خسارت ها نیاز است تا آنان به آرامش روحی و روانی برسند.
 
مصوبه‌های نشست مدیریت بحران دیلم برای حادثه آتش‌سوزی
 
پس از اعلام خبر آتش سوزی، مدیریت بحران و نیروهای مردمی برای مهار آتش بسیج شدند و  شعله‌ها را مهار کردند و پس از آن جلسه فوق العاده‌ای در فرمانداری با حضور اعضای مدیریت بحران تشکیل و مصوبه‌هایی اتخاذ شد.
 
فرماندار دیلم در این جلسه گفت: حل مشکل آسیب دیدگان بازارچه ساحلی از اولویت‌های فرمانداری است و تمام توان خود را در این زمینه به کار خواهیم بست.
 
 احمد دشتی افزود:  این جلسه به منظور ارزیابی و بررسی‌های اولیه حادثه ناگوار و غیرمترقبه آتش سوزی بازارچه ساحلی این بندر برگزار شده‌است تا با همفکری و یاری اعضا بتوانیم با تدابیر حمایتی در حل مشکل غرفه‌داران که خسارت سنگینی به آنان وارد شده تلاش و پیگیری لازم صورت گیرد.
               
بـررسی علت حادثه(کمیته حقیقت یاب) با ورود دادستان  و تیـمی متشکل از دستگاه‌هـای قضایـی، امنـیتی، انتظـامی و شهرداری، ارزیـابـی درست از میزان  خسارت با محوریـت اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف، استفاده از  ظرفیت پـویش‌هـای مـردمی با همکاری خیران و با محوریت امام جمعه به منظور افتتاح یک حساب و  صندوق حـمـایـتی بـا حـضور بـانـک‌ها، استفاده از ظرفیت تسهـیلات بـانکی کم بهره با راهکـارهـای قـانـونـی برای کسبه این بازارچه ، امهال بازپرداخت تسهیلات، تـعـیین مـکان مـوقـت بـرای امـکـان فعالیت مجدد واحـدهـا تـا سـاخت مجدد بازارچه، تشکیل نشست تخصصی با  اداره‌های کل متبوعه در استان و شهرستان برای تعیین تکلیف مالکیت عرصه، کنترل بازارچه تـا بررسـی ابـعـاد حـادثـه و تامین امنـیت  انتظامی بـا محـوریـت فـرمـانـدهـی انـتـظـامـی و  حضور ۲ نماینده بـازاریـان در جلسات ستاد بـحـران شهرستان ویـژه ایـن مـوضـوع تا حصول نــتـایــج نــهــایــی از عمده مصوبه‌های اولین جلسه فوق العاده مدیریت بحران این شهرستان بود.
 
معاون امورعمرانی فرمانداری دیلم گفت: در بازارچه ساحلی دیلم که در زمینی به مساحت ۲ هزار ۳۱۵ مترمربع توسط شهرداری احداث شده‌است، ۲۰۰ واحد صنفی توزیعی، اجناس خارجی و داخلی در فعال بود که دچار آتش سوزی شد و همگی از بین رفت.
 
محمد طاهری افزود: این بازارچه در سال‌های حدود ۱۳۸۲ به منظور ساماندهی دستفروشان بازار کویتی دیلم توسط شهرداری این بندر به مالکان واگذار موقت شد.
 
وی بیان کرد: باتوجه به اینکه بازارچه  تا چندماه پیش سند مالکیت ثبتی نداشته‌است و از اراضی استحصالی از دریا بدست آمده بود،  بتازگی اداره کل  مسکن و شهرسازی استان بوشهر تمامی اراضی و مستحدثات ساحلی شهر دیلم منجمله اراضی و  عرصه بازارچه را در سیر  مراحل ثبتی به ثبت رساند و سند مالکیت از اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان اخذ کرد.
 
 طاهری افزود: خبر آتش سوزی این بازارچه به اعضای مدیریت بحران شهرستان و بصورت مردمی اطلاع رسانی شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم به منظور مهار آتش صورت گرفت.
 
وی ادامه داد: باتوجه به فایبرگلاس و ایزوگام سقف بازارچه تمام واحدهای صنفی موجود در آن طعمه حریق شد و کار عملیات امدادرسانان را با مشکل جدی مواجه کرد.
 
معاون امورعمرانی فرمانداری دیلم گفت: در عملیات امدادرسانی و اطفای حریق خودروهای آتش نشانی شهرداری و اداره بندردیلم، آتش نشانی شهرداری هندیجان خوزستان و سردشت زیدون  شهرستان بهبهان، شهرداری نفت و گاز گچساران از مناطق نفت خیز جنوب و منطقه نفتی بهرگان به همراه مردم نوع دوست شهرستان مشارکت داشتند.
                                            
وی اظهارداشت: حادثه مذکور بجز خسارات مالی کامل به کسبه و مالکان واحدهای تجاری، تلفات جانی نداشته است.
 
امام جمعه دیلم گفت: همه باید برای حل مشکل آسیب دیدگان ناشی از آتش سوزی بازارچه ساحلی این شهرستان تلاش کنند.
 
حجت الاسلام محمود اسدی افزود: حادثه آتش سوزی بازارچه ساحلی دیلم یکی از بحران‌های مهم این شهرستان است و انتظار می‌رود استاندار بوشهر و مدیریت بحران در حل مشکلات ایجاد شده همکاری کنند.
 
دادستان عمومی و انقلاب دیلم گفت: برای روشن شدن علت و ابعاد آتش سوزی صبح روز پنجشنبه بازارچه ساحلی این بندر دستور قضایی صادر شده‌است.
 
 محمد ضیائی افزود:  در همین راستا یک نفر دستگیر و پس از تحقیقات لازم نامبرده آزاد شده‌است.
 
وی یادآورشد: چنانچه آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم عمدی باشد دستگاه قضایی بر اساس قانون با عاملان و مسببان قاطع برخورد می‌کند.
 
دادستان عمومی و انقلاب دیلم گفت: دلیل حادثه از سوی دستگاه‌های ذیربط و کارشناسان در حال بررسی است.
 
رئیس شورای اسلامی شهر دیلم گفت: در کمال ناباوری در حدود نیم ساعت سرمایه ۲۰۰  کاسب زحمتکش دیلمی سوخت و امید  خانواده‌های آنان به ناامیدی گرایید.
عبدالرضا صادقی افزود: نکته تلخ قضیه این است که بسیاری از نهادها، ارگان ها و مدیران استانی سالها از امکانات بیت المال استفاده می‌برند تا با برنامه ریزی های مناسب و سیاست گذاری های منطقی مانع از بروز این حوادث شوند اما هر بار شاهد اتفاقی تلخ و مصیبتی بر جان و مال مردم هستیم که  گواه این ناتوانی سوختن هر ازچندگاهی  اسکله ها و شناورهای بندر نشینان است.
 
وی اظهارداشت: امیدواریم بروز این فاجعه تلخ اجتماعی و اقتصادی که باعث از بین رفتن حداقل ۵۰۰ شغل شده‌است، باعث همگرایی و همیاری بیشتر مسئولان با مردم شود.
رئیس شورای اسلامی شهر دیلم گفت: همه مردم این شهرستان باید  با وحدت کلمه مانع از بروز مشکلات جدیدی برای زیان دیدگان این سانحه شده و با رویکردی هم نوع دوستانه بازار دیلم را نماد امید، گذشت و همراهی کنند.
 
                                                                
وی افزود: این شورا به عنوان نماینده مردم در ارتباط با  آتش سوزی بازارچه ساحلی، مسئولیت‌های اجتماعی خود در برابر صنوف آسیب دیده را هرگز فراموش نخواهد کرد.
 
صادقی گفت: این نهاد به عنوان نمایندگان مردم چشم‌اندازی مناسب، برای ساختن بازاری جدید، ایمن، پرتردد و الگو با همراهی مسئولانه و دلسوزانه همه نهادها و ارگان‌های متولی راهکارهای اجرایی مناسبی در پیش خواهد گرفت.
 
وی اضافه کرد: باتوجه به سوابق مکاتبات و مصوبه‌های این شورا، پیگیر قصور متولیان امر نیز خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر دیلم گفت: از همه مسئولان و متولیان بویژه مدیریت ارشد استان انتظار است ضمن اتخاذ راهکارهای مناسب اجرایی برای جبران خسارت کاسبان نسبت به ادامه کسب و کار اهالی بازارچه و اقدام برای تثبیت حقوق مالکانه و صنفی صاحبان غرفه‌ها و مشاغل این بازارچه آستین همت بالا بزنند.
وی بیان کرد: هر چند شاغلان بازارچه ساحلی دیلم و خانواده‌هایشان خسارات سنگین مالی و روحی دیده اند اما مطمئن باشند با حضور متعهدانه دوستداران و دلسوزان این شهر، در شرایط اقتصادی نامناسب از کسب و کار آنها حمایت خواهد شد و تنها نخواهند ماند.
 
وی ادامه داد: امیدواریم مسئولان به وظایفخود در راستای جبران خسارت، مهیا کردن ادامه کسب و کار و تثبیت حقوق غرفه‌داران تلاش و همت مضاعف کنند.
 
سیفالله غلامی رئیس جمعیت هلال احمر دیلم گفت: بمحض اطلاع از این حادثه، امدادگران و نجاتگران این جمعیت در قالب پنج تیم امدادی و  پایگاه امداد و نجات جاده‌ای عامری به همراه دو دستگاه آمبولانس و نجات به محل حادثه اعزام شدند.
 
                                                     
وی اضافه کرد: در این بازارچه حدود ۲۰۰ غرفه مشغول به کار بودند که به دلیل وجود سازه‌هایی از جنس ام‌دی‌اف و فایبر گلاس سرعت آتش‌سوزی افزایش یافت اما تلفات جانی در برنداشت.
 
رئیس شبکه بهداشت ودرمان دیلم گفت: حادثه آتش سوزی بازارچه ساحلی دیلم هیچ مصدوم و تلفات جانی در برنداشت اما  تعدادی از آتش نشانان و نیروهای مردمی در حین عملیات خاموش کردن آتش دچار گازگرفتگی و به بیمارستان اعزام شدند.
 
ایرج زنده بودی افزود: اورژانس ۱۱۵ شهری و پایگاه امداد جاده‌ای روستای مظفری از ابتدای حادثه در محل حضور یافتند و اقدام به  اکسیژن رسانی نیروهای آتش نشانی کردند. 
 
آتش سوزی بازارچه ساحلی شهرستان دیلم ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح پنجشنبه آغاز و پس از پنج ساعت تلاش نیروهای آتش نشانی و امدادی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر اهمان روز مهار شد.
 
دراین حادثه ۲۰۰ غرفه به طور کامل در آتش سوخت و از بین رفت.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری  ایرنا ، تاریخ انتشار:   11 مهر  1399  ، کدخبر:  84061948 ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
0
اين يك اتش سوزي عادي نيست اين اتش گرفتن تمام اميد ها و حسرت هاي يك پدر براي فرزندانش هست كه دوباره بايد از نو شروع كگنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین