پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۱۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸
در برنامه ششم توسعه دولت و به نمایندگی از آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده بود که تا پایان سال اجرای برنامه، ۹۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند که در استان خراسان جنوبی تاکنون بخش زیادی از روستا‌ها به شبکه ملی متصل شده‌اند.

شعار سال: استان خراسان جنوبی که از آن به عنوان استانی کم برخوردار یاد می‌شود و از نظر برخی شاخص‌های توسعه نسبت به استان‌های دیگر دچار عقب ماندگی است اما توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی این استان به‌ویژه در مناطق روستایی یکی از شاخص‌ترین اقدامات انجام شده به شمار می‌رود.

یک هزار و ۷۰۰ روستای استان خراسان جنوبی دارای سکنه است که ۴۱ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده و از این میان ۱۳ درصد جمعیت روستایی استان را عشایر تشکیل می‌دهند لذا سرمایه عظیمی از استان در روستاها نهفته است.

از آنجایی که روستا و روستاییان منابع بنیانی تولید و رشد اقتصاد ملی در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند بدون شک بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) می‌تواند سبب توانمندسازی و تاثیرگذاری آگاهانه این قشر در روند توسعه روستاها شود.

همچنین توجه به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی می‌تواند در قالب مفهوم توانمندسازی در ابعاد گوناگونی چون آموزش، بهداشت، بازاریابی، داد و ستد، درآمد، گردشگری و سایر نمود پیدا کند.

در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های کلانی توسط بخش دولتی و خصوصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف ارایه خدمات ایجاد و توسعه تلفن خانگی، توسعه پوشش همراه، توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاها و توسعه بانکداری الکترونیک صورت گرفته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون از مجموع ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان، ۵۰۰ روستا (۶۵ درصد) به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و تا پایان امسال تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به این شبکه وصل می‌شوند که خدمتی ویژه در دولت تدبیر و امید است و نیز تا قبل از این دولت، توسعه شبکه ملی اطلاعات مطرح نبوده و فقط ۱۵۰ روستا در ابتدای دولت دوازدهم از سرویس ADSL برخوردار بوده‌اند.

 مصطفی بهی افزود: با توجه به دغدغه به‌حق مردم تلاش می‌کنیم با جانمایی بهینه سایت‌ها، روستاهای اقماری که در مجاورت سایت‌ها قرار دارند زیر پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گیرند.

وی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه دولت و به نمایندگی از آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده بود که تا پایان سال اجرای برنامه، ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند که در استان خراسان جنوبی تاکنون بخش زیادی از روستاها به شبکه ملی متصل شده‌اند.

وی بیان کرد: با اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت نسل سوم و چهارم امکاناتی از قبیل انجام فعالیت‌های بانکی، برخورداری از خدمات آموزش مجازی و از همه مهمتر استفاده از شبکه شاد برای دانش‌آموزان که موضوع مهم این روزها است و سایر اقدامات فراهم می‌شود و در این شرایط دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای انجام این کارها نیست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه تلفن همراه یکی دیگر از برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۴ روستای استان دارای اینترنت پرسرعت ADSL هستند و ۶۱۶ روستا نیز از خدمات اینترنت پرسرعت بیسیم بهره‌مند شده‌اند.

بهی اظهار داشت: در زمینه توسعه پوشش تلفن همراه در روستاها نیز ۸۶ سایت برای تامین پوشش ۱۳۷ روستا پیش بینی شده است که از این تعداد ۴۸ سایت اجرا شده و ۳۸ سایت تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای هر سایت ۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود افزود: مجموع اعتبار این طرح‌ها به مبلغ بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح ملی USO تامین می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین بیش از ۷۰ تا ۷۵ سایت در قالب ۱۰۰ روستا از ۲G به ۴G ارتقا می‌یابد و به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

وی عنوان کرد: در زمینه توسعه کیفی ارتباطات طرح «تار» توسعه ارتباطات روستایی در دست اجرا است که در قالب این پروژه ۲۷۰ کیلومتر فیبرنوری از محل اعتبارات ملی وزارت ارتباطات در سطح استان افزوده می‌شود که تاکنون بیش از ۱۰۰ کیلومتر اجرا و تحویل شده است.

بهی با بیان اینکه ۴۰ درصد طرح توسعه ارتباطات روستایی در قالب فیبر نوری تاکنون در استان اجرا شده است یادآور شد: خراسان جنوبی رتبه چهارم در بین استان‌های کشور را  به لحاظ اجرایی این طرح به خود اختصاص داده است.

وی گفت: امسال یک هزار و ۵۰۰ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شد که از این تعداد ۷۶ روستا مربوط به استان خراسان جنوبی بود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی افزود: در ادامه روند اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات شهریورماه گذشته نیز با اتصال ۹ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات، چهار هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات این شبکه بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: دوست آباد سرایان، ابراهیم آباد فردوس، فورگ درمیان، زول، اندریک، علی آباد و کوه میران قائنات و ساقدر و بیست کنج بیرجند روستاهایی هستند که به تازگی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

بهی با بیان اینکه اکنون ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند عنوان کرد: با اجرای طرح اتصال روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات، تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به این شبکه متصل و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی یادآور شد: پارسال همزمان با روز ملی روستا به صورت پایلوت ۱۰۰ مدرسه استان هوشمندسازی شد که امسال این تعداد به یک هزار و ۴۰۰ مدرسه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این مدارس با همکاری آموزش و پرورش استان به ما معرفی شدند و در صورتی که مدارس بیشتری معرفی شود نسبت به هوشمندسازی آنها اقدام می‌کنیم.

بهی تاکید کرد: مدارس شهری یا روستایی استان با هدف برقراری عدالت آموزشی و بهره‌مندی دانش‌آموزان سراسر استان از آموزش الکترونیکی به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

وی گفت: طرح هوشمندسازی مدارس کشور براساس برنامه توسعه برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: تمامی هزینه‌های اجرای شبکه و تجهیزات تحویل سرویس به مدارس از محل اعتبارات ملی طرح USO پرداخت می‌شود و سرویس به صورت رایگان در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: پس از توسعه ارتباطات روستایی و اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گامی مهم و با هدف برقراری عدالت آموزشی و کاهش شکاف آموزش الکترونیکی شهر و روستا، طرح پیاده‌سازی شبکه هوشمندسازی مدارس را اجرا می‌کند.

بهی گفت: در خصوص جانمایی سایت‌های تلفن همراه روستایی، برنامه به این صورت است که بتوانیم جاده های فرعی و روستایی نیز از پوشش تلفن همراه برخوردار کنیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۲۱۷ واحد پستی و ۱۳۵ باچجه پستی در روستاهای استان فعال است.

وی در ارتباط با ارائه خدمات پست بانک‌ها در روستاها اظهار داشت: ۶۷ دفتر پیشخوان در سطح استان فعال است و تعداد دفاتر  ICT روستایی ۲۱۷ دفتر پیشخوان روستایی است که سال گذشته ۶ دفتر پیشخوان به تعداد دفاتر پشخوان فعال افزوده شده است.

سرپرست مخابرات منطقه خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۱۸۱ روستا در استان به اینترنت پرسرعت ADSL دسترسی دارند و ۱۳۲ روستا نیز به اینترنت پرسرعت مجهز شده است.

حسن آذری نصرآباد افزود: از سال ۹۲ تاکنون تعداد ۱۱۵ سایت همراه اول با هدف پوشش روستاهای استان راه‌اندازی و از این تعداد ۴۹ سایت در قالب پروژه USO روستایی (طرح خدمات عمومی اجباری) انجام شده است.

وی اظهار داشت: پوشش جمعیت روستایی تلفن همراه اول از ۷۷.۴۵ درصد در سال ۹۲ اکنون به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

سرپرست مخابرات منطقه خراسان جنوبی عنوان کرد: اکنون یک هزار و ۹۲۱ روستای خراسان جنوبی دارای ارتباط مخابراتی و ۹۹ درصد از جمعیت روستایی استان از امکانات مخابراتی بهره‌مند هستند.

وی تصریح کرد: طرح توسعه فیبر روستایی استان نیز در قالب پروژه USO در اولویت ۱ و ۲ در حال انجام است که با اجرای این پروژه ۵۲ سایت و مرکز روستایی به فیبرنوری متصل می‌شود.

آذری نصرآباد اظهار داشت: در حال حاضر از ۲۶۴ کیلومتر پروژه مذکور ۱۷۳ کیلومتر آن اجرا شده است.

وی از برگردان ۱۰۰ سایت GSM روستایی به شبکه همراه اول با هدف خروج تجهیزات قدیمی و بدون پشتیبانی از شبکه در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: افزایش کیفیت و ظرفیت، استفاده بهینه از طیف فرکانسی، نوسازی و بهسازی تجهیزات در سطح استان از دیگر اقدامات است.

سرپرست مخابرات منطقه خراسان جنوبی تصریح کرد: شرکت مخابرات در راستای اجرای پروژه USO با کمک اعتبارات دولتی به دنبال توسعه اینترنت و سایت‌های همراه اول در روستاها است.

وی افزود: به منظور توسعه و تقویت شبکه ارتباطات سیار، رفع مشکلات پوشش آنتن دهی، برخورداری مشترکان از خدمات مطلوب و شبکه پرسرعت همراه اول، شبکه تلفن همراه در مناطق مختلف خراسان جنوبی به ویژه مناطق جاده‌ای و روستایی و مناطق پرترافیک استان تقویت و طبق زمان‌بندی نصب و بهره‌برداری می‌شود.

۱۶ مردادماه امسال نیز ۱۵ ایستگاه فرستنده دیجیتال با حضور استاندار خراسان جنوبی در ۶ شهرستان استان به بهره‌برداری رسید که پنج هزار و ۵۴۹ نفر از پوشش‌دهی مناسب ۱۸ شبکه تلویزیونی و ۱۹ شبکه رادیویی برخوردار شدند.

این ۱۵ ایستگاه فرستنده دیجیتال در ۲۸ روستا در ۶ شهرستان بیرجند، سربیشه، درمیان، قاینات، طبس و نهبندان راه‌اندازی شده است.

با بهره‌برداری از یکصد و بیست و نهمین ایستگاه فرستنده دیجیتال در یکی از روستای استان، نرخ برخورداری از پوشش دیجیتال در استان به بیش از ۹۴ درصد رسید.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی هم گفت: استان خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع وسعت به عنوان یکی از پهناورترین و کم تراکم ترین استان‌های کشور مطرح بوده و به همین جهت در برخی شاخص‌ها محرومیت‌های زیادی دارد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی بیان داشت: پوشش دیجیتال شبکه‌های تلویزیونی فرصت مناسبی برای رفع محرومیت‌ها از طریق معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی مناطق روستایی استان است.

علیرضا آینه دار با بیان اینکه تقویت و راه اندازی فرستنده‌های دیجیتال در روستاها به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای جامعه روستایی امروز است ادامه داد: در این راستا راه اندازی ایستگاه‌های دیجیتال از مهمترین اولویت‌های استان در جهت کمک به توسعه و پیشرفت استان بوده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در همین راستا طی آذرماه سال گذشته مابین استانداری خراسان جنوبی و سازمان صدا و سیما اظهار داشت: تا قبل از انعقاد تفاهم نامه مزبور ضریب نفوذ مراکز دیجیتال در استان کمتر از ۹۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: با انعقاد تفاهم‌نامه مزبور در سال گذشته اجرای ۸۳ ایستگاه دیجیتال در مناطق روستایی در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت که از ابتدای سال ۴۴ ایستگاه دیجیتال به بهره برداری رسیده است.

استاندار خراسان جنوبی ۱۸ مهر ماه امسال در آیین افتتاح همزمان ۹ ایستگاه دیجیتال که در پنج شهرستان استان شامل درمیان، سربیشه، زیرکوه، قاینات و خوسف که در بخش گزیک شهرستان مرزی درمیان برگزار شد گفت: توانستیم معادل ۱۲ سال گذشته طی ۲ سال، ۹۷ ایستگاه فرستنده دیجیتال را در مناطق مرزی، روستایی و صعب‌العبور استان نصب و راه‌اندازی کنیم.

محمد صادق معتمدیان افزود: گزیک درمیان به عنوان آخرین شهر استان زیر پوشش دیجیتال قرار گرفت.

وی اضافه کرد: موضوع ضریب نفوذ دیجیتال از شاخص‌های پانزده گانه بود که در تدوین سندهای توسعه میان مدت شهرستان‌های استان مدنظر قرار گرفت. 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره اینکه سال ۹۷ در زمینه ضریب نفوذ دیجیتال در استان، رتبه ۳۱ را در کشور داشتیم تصریح کرد: شهرستان درمیان نیز کمترین میزان برخورداری را در این زمینه داشت. 

وی گفت: در راستای جبران این عقب‌ماندگی‌ها، تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان صدا و سیما به امضا رساندیم و مقرر شد در قالب یک کار مشترک طی ۲ سال در زمینه برخورداری از دیجیتال به میانگین کشوری برسیم. 

معتمدیان افزود: با توجه به وضعیت اعتباری موجود و با لحاظ حجم عقب‌افتادگی‌ها، این کار در شروع راه بعید به نظر می‌رسید اما با همت مدیران استان، عملیات اجرایی ساخت ابنیه مورد نیاز و نصب فرستنده به سرعت پیش رفت و ما توانستیم معادل ۱۲ سال گذشته طی ۲ سال، ۹۷ ایستگاه را در مناطق مرزی، روستایی و صعب‌العبور نصب و راه‌اندازی کنیم. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر با ایجاد ۱۳۹ ایستگاه فرستنده دیجیتال، ضریب نفوذ استان خراسان جنوبی به ۹۵ درصد رسیده و با هدف‌گذاری‌هایی که انجام شده است، طی ۲ ماه آینده به میانگین کشوری می‌رسیم.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 19 مهر 1399، کد خبر: 84062546، irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
واقعا استان عزيز ما در زمينه هاي اطلاعات و فناوري منسبت به استان هاي همجوار خودش خيلي عقب افتاده نميخوام دليلش رو بگم اما اين اخبار خوشحال كننده ست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین