پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۲۳۲
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
تندگویان گفت: در صورتی که از زمان تکمیل پرونده و تایید تضامین معتبر هر یک از متقاضیان دو ماه گذشته باشد، این افراد می‌توانند به سامانه ثبت شکایات در سایت بانک مرکزی مراجعه و کد شعبه و نوع شکایت خود را ثبت کنند تا به مشکل آن‌ها رسیدگی شود.
شعار سال: ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری بود که بانک مرکزی با صدور آیین نامه‌ای از افزایش سقف تسهیلات ازدواج و پرداخت ۵۰ میلیون تومان وام ازدواج به زوجین جوان خبر داد.

تسهیلاتی با مدت زمان بازپرداخت ۷ ساله که شامل حال زوج‌هایی که از ابتدای فروردین ماه سال ۹۶ به بعد عقد کرده، اما وام خود را دریافت نکرده‌اند، می‌شود.

از زمان اعلام این خبر تا تیرماه نیز پرداخت وام‌های ازدواج به متقاضیان با روال منظمی انجام می‌شد و افراد اندکی پس از ثبت نام و انجام امور اداری آن، وام خود را دریافت می‌کردند.

اما این آرامش و روال منظم چندان پایدار نبود و به تدریج مشکلات پیرامون آن به وجود آمد. تا مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین اعتراضات و شکایت‌های زوج‌های جوان عدم همکاری بانک‌ها در تایید ضامن‌های دریافت وام بود.

پستی و بلندی‌های دریافت وام ازدواج

بر اساس بخش نامه بانک مرکزی، بانک‌ها موظف به پرداخت وام ازدواج با یک ضامن معتبر و سفته بودند. با این حال در طول چند ماه گذشته همواره گزارشاتی از سوی متقاضیان از عدم پرداخت وام با یک ضامن شنیده می‌شد. به طوری که بسیاری از بانک‌ها از پرداخت وام با یک ضامن خودداری می‌کردند و وجود حداقل دو ضامن معتبر را برای پرداخت وام ازدواج الزامی می‌دانستند.

پیگیری این موضوع از مسئولین مختلف و ذی‌ربط نیز نهایتاً سررشته تقصیر را به بانک مرکزی می‌رساند و نهاد‌های مربوطه نیز عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت وام با این شرایط را تخلف می‌خواندند.

در نهایت به دنبال افزایش اعتراضات به تخلف بانک‌ها در تایید تضامین وام‌های ازدواج، این مشکل تا حد بسیاری رفع شد. اما حال اتفاق جدید دیگری به مانع جوانان برای دریافت وام ازدواج تبدیل شده است.

در حال حاضر برخی از متقاضیان از انتظار طولانی مدت خود برای دریافت وام ازدواج خبر داده‌اند. شواهد و شکایات برخی در این زمینه حاکی از آن است که برخی از متقاضیان حدود دو ماه یا بیش‌تر برای دریافت وام ازدواج در صف انتظار هستند. برخی نیز از عدم تعیین شعبه برای آن‌ها پس از ثبت نام در سایت بانک مرکزی خبر داده و مدعی شده‌اند که با وجود تکمیل بودن مدارک آنها، هیچ شعبه‌ای از سوی بانک مرکزی برای دریافت وام برای آن‌ها تعیین نشده است.

حال در روز‌هایی که ویروس کرونا، فشار اقتصادی و دیگر موانع اجتماعی و فرهنگی راه را برای ازدواج جوانان نا هموار کرده، تاخیر دولت و بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج نیز به مشکل تازه جوانان تبدیل شده است.

تندگویان: افزایش غیر منتظره متقاضیان وام ازدواج و کمبود اعتبار، دلیل تاخیر در پرداخت‌ها

در همین راستا و برای آگاهی از علت تاخیر در پرداخت وام ازدواج، موضوع را از محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان جویا شدیم.

تندگویان در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره گفت: متاسفانه به دلیل مشکل تامین اعتبار آن هم در استان‌ها، مدت زمان انتظار متقاضیان برای دریافت وام ازدواج کمی طولانی شده، اما بر اساس بررسی‌های ما هیچکدام از متقاضیان بیش از ۲ ماه در صف دریافت وام نبوده‌اند و به فاصله دو ماه بعد از ثبت نام و تکمیل مدارک وام را دریافت کرده‌اند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: ما نیز بار‌ها با بانک‌ها برای تسریع در پرداخت‌ها مکاتبه کردیم و به صورت ماهانه گزارش آماری از دریافت کنندگان را بررسی می‌کنیم. هر فردی که تمامی شروط لازم ازجمله تضامین خود را تکمیل کرده باشد، در صورت تاخیر در دریافت وام نیز نهایتاً دو ماه در صف انتظار وام خواهد بود و سپس وام را دریافت خواهد کرد.

تندگویان یکی دیگر از دلایل تاخیر در پرداخت وام‌های ازدواج را افزایش تعداد متقاضیان خواند و تصریح کرد: یکی از عواملی که منجر به ایجاد مشکل در تامین اعتبار بانک‌ها شده، افزایش غیر قابل پیش بینی متقاضیان وام ازدواج است. چراکه با توجه به شیب کاهشی سالانه ازدواج ما نیز تصور افزایش متقاضیان را نداشتیم، اما امسال با توجه به افزایش رقم پرداختی وام، بسیاری از افرادی که از سال ۹۶ به بعد اقدام به دریافت وام نکرده بودند، تمایل به دریافت پیدا کردند. از سوی دیگر افزایش فشار اقتصادی نیز منجر به افزایش تمایل زوجین به گرفتن وام، افزایش ثبت نام کنندگان دریافت وام و در نتیجه ایجاد مشکل در شبکه بانکی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فردی بیش از دو ماه در انتظار دریافت وام باشد، باید به کجا مراجعه کند، توضیح داد: در صورتی که از زمان تکمیل پرونده و تایید تضامین معتبر هر یک از متقاضیان دو ماه گذشته باشد، این افراد می‌توانند به سامانه ثبت شکایات در سایت بانک مرکزی مراجعه و کد شعبه و نوع شکایت خود را ثبت کنند تا به مشکل آن‌ها رسیدگی شود.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: به علاوه در سایت یا سامانه دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان نیز یک سامانه شکایت در نظر گرفته شده و به صورت هفتگی و ماهانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و به موارد آن رسیدگی می‌شود؛ بنابراین در صورت ثبت شکایت هرکدام از متقاضیان در این سامانه نیز، رسیدگی خواهیم کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹، کد خبر:۵۰۵۲۶۱۰، mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
5
الان من دقيقا داره دو ماه از ثبت نامم ميگذره و هيچ خبري نيست! انگار نه انگار كه اين ها ميخوان ازدواج براي جوون ها تسهيل بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
3
ممنون از شعار سال براي ايجاد همچين سامانه اي كه ميتونه خيلي راهگشا باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
3
هنوز تعیین شعبه هم نشده از دوماه پیش تا الان باز بقیه مراحل بماند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
3
بعد احتمالا باید 4 ماه هم وایسیم تا این شکایت بررسی بشه و بعد بانک رو ملزم کنید تا 6 ماه بریزه و...
مردم #خسته ان
مینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
0
2
ما الان ۷ ماه ثبت نام کردیم برا وام از بانک مهر،دو ماه پیش پیام اومد ک مدارک ببریم بردیم ولی تحویل نگرفتن مدارکو،سه هفته پیش گرفتن مدارک رو ولی فعلا خبری نیس.تکلیف ما جوونا چیه اخه توروخدا رسیدگی کنین
Nori
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
1
سلام ما آذر عقد کردیم به پشتوانه ی وام ازدواج که بگیریم و توی این وضعیت کرونا بریم سرزندگیمون اما فقط توسامانه ثبت شده وخبری از شعبه وتعیین شعبه نیست لطفا به گوش مسئولین برسونید توی یه استان کوچیک مثل اردبیل این همه نوبت باید بمونیم اعتبار بدن به بانکها که دستشون باز باشه درحالی که تمام مدارک وضامنهامونم اماده ست ممنون.
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
1
چه وضعشه تو این زمانه پول در اوردن مصیبته یک ماه قسط میافته عقب 2میلیون میکشن روش اخه این انصافه که دارید مثلا کشور اسلامی رسیدگی کنید دیگه انقدر پول نکشید روش به گوش مسولین محترم برسونید که این کار را عاقبت خوبی نداره ما که راضی نیستیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
1
سلام بعد۲۲ماه گذشتن ازتاریخ ازدواج عاقبت یک ضامن کارمن با ۶۵میلیون چک ازهمان کارمند گرفتن هنوزموفق به دریافت وام نشدم ومگن بایس یک کارمنددیگرهم معرفی کنید بکجابایس بگیم ما مشهدپیروزی۰۹۰۳۸۳۵۹۰۶۵
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
3
بانک ملی شعبه ۰۶۱۱۹ شهر همدان بر خلاف دستورالعمل بانک مرکزی برای وام ازدواج یا دو نفر ضامن کارمند رسمی شاغل میخواد یا چهار نفر بازنشسته .
بانک مرکزی لطفاً پیگیری کن ببین اینا حکم میدم یا شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
0
1
این تعیین شعبه مگه چقد طول میکشه الان دوماهه اسم نوشتیم ولی خبری نیست این چه وضعیه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
2
من پنج تا ضامن بردم بانک یک کارمند رسمی با حقوق ۱۸ میلیون و ۴ بازنشسته بازگ بانک و مسئور تسهیلات کاز شکنی میکنن ثبت نام وامم برای پارسال بوده امسال تو برگا ثبت نام میزان وام رو صد میلیون تایید کر ده ولی شفبه بانک صادرات گردن نمیگیرع و میخواد ۵۰ تومن واگ بده
ادریس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
3
مردم ازتون راضی نیستن خدا ازتون راضی نباشه و نگذره زندگی رو جهنم کردین به ما ، صد میلیارد صد میلیارد برا خودتون و آقازاده هاتون وام بدون بهره و کم بهره میگیرین چندرغاز میخواین وام ازدواج بدین به این ملت بدبخت جونشونو به لبشون میارین ، خدا ازتون نگذره به وقتش هر چی خوردین پس میدین از میزان هیچ راه فراری نیست!
مسعود علم اموز
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
0
3
سلام . من وام ازدواجم برای بانک صادرات شعبه اصلاندوز ثبت شده بود متاسفانه ضامن کارمند نداشتم با یک سند ملک زمین ۹هکتار شخصی مراجعه کردم پیش رییس شعبه. به من گفت به هیچ عنوان سند قبول نمیکنم اخرش هم به من گفت یه درخواست حذف ثبت نام بنویس بده تا ثبت نام تورو حذف کنم‌. منم نوشتم دادم بهش گفتم پاک کن تا اذیت نشی. میخاستم بپرسم اونایی که ضامن کارمند ندارن چه خاکی به سرشون کنن. من مسعود علم اموز هستم ۰۹۳۵۶۳۵۸۸۰۸ اگه پیگیری بشه در حق من لطف کردید
رقیه الهوردی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
0
0
به خدا الان دوساله ساله الاف این وام هستم وبعد عید هم ثبت نام کردم الان 3ماه هست نوبتم نرسیده واز تاریخ وام هم یه ماه مونده چکار کنم الان دوساله نامزدم و امید ام این وام هست بگیرم عروسی کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
0
1
سلام من یکساله منتظر وام ازدواجم هر بانکی رفتم بابت هروام ۳تا ضامن میخوان یعنی برای دونفر ۶تا ادم معتبر باید ببریم ک وام بگیریم
چون ضامن کارمند نداریم
اینطوری جوان هارو تشویق به ازدواج میکنن؟
من برای دریافت وام باید به کی شکایت کنم
گفتیم وام سرپناهی باشه واسمون ولی بانک میگه واجد شرایط نیستید
چکار کنیم ما از نظر شمای مسئول؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
2
سلام .من وهمسرم بانک رفاه و سپه ثبت نام کردبم خسته شدبم هنوز تعیین شعبه نشدیم.این همه شعار میدید برید ازدواج آسان ووام کمتر ازدوماه واریز میشه ولی واقعیت چیز دیگه اس .امیدوارم درک داشته باشیدکه ما میخواییم بریم سر زندگی هامون فقط شما ها بخاطر تعیین شعبه ودادن این وام هفت خوانی دارید فقط با عمر و وقت ما جوانها بازی میکنید لطفا خودتون وخانواده هاتون رو جای ماها بذارید .تحمل هم حدی داره .دوماه سه ماه چند ماه تحمل کنیم ؟لطفا این پیام به دست بانک مرکزی برسه به بانکهای خوزستان رسیدگی بشه وتعیین شعبه بشیم چرا که مشکل رو به گردن بانک مرکزی می اندازند .باتشکر وحل مشکلات .
فاطمه قبادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
0
0
اینجانب در بانک سامان شعبه بلوار هاشمیه ثبت نام کردم پس از سه ماه انتظار نوبتم شد هنگام مراجعه به شعبه معاون شعبه گفتند شغل شما چیه گفتم دانشجو بلافاصله با بی اعتنایی وبرخورد بسیار بدی به من گفتند به شما وام نمی دهیم بروید در بانک دیگری ثبت نام کنید در حالیکه بنده دوتا ضامن با نامه کسر از حقوق وهمچنین همسرم با تراکنش مالی بالا وبعنوان ضامن هم معرفی کردم اما متاسفانه بانک شرایطم را نپذیرفت آیا این برخورد بانک سامان درست است؟
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
0
0
بانک رفاه بدترین بانک تو پرداخت وام ازدواج است
الان۴ماهه ثبت نام کردم ومیگن بازم نوبتت نشده
واقعا مسخره شو در اوردن
براتعلی رحمتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
0
0
سلام در مورد وام ازدواج دوتا ضامن با چه بدبختی پیدا کردم بردم بانک گفت130 ملیون سفته بیارید وام شما را می ریزیم به حساب یک روز بعد که رفتم بانک رفاه شعبه بلوار جمهوری مشهد گفت یک ضامن دیگه باید بیارید این ضامن ها کافی نیست داشتم از عصبانی دیوانه میشدم ممنونم اگر رسیدی شود ضامن هایی که بردیم حقوق بازنشستگی میگیرند
فاطمه یوسفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
0
0
بخدا ملت میترسن شکایت هم کنن بدتر باهاشون لج کنن اصلا ندن . ما الان ۲ ماهه ثبت نام کردیم اونم بانک ملی که زودتر بدن ولی هنو حتی پیام ندادن که بریم بانک
زهره
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
0
سلام خسته نباشید من الان ۵ ماه شده که ثبت نام کردم برا وام ازدواج اصلن هیچ خبری نیست نمیدونمم کجا باید پیگیری کنم که قصد از گرفتن این وام مگه خریدن وسایل مورد نیاز نبود پ چرا اینهمه طولش میدن من هنوز تعیین شعبه هم نشدم بانک سپه رو انتخاب کرده بودم یکی نیست صدای مارو بشنوه
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
0
سلام خداقوت. من بعد از چند ماه به بانک ملی تعیین شعبه شدم . بعد 9 ماه تازه مدارک ازم گرفتن (بماند که خیلی اذیتمون کردن تا اتمام مدارک و امضای قرار داد با ضامنین )حدود 2 ماه هم اونجا الافمون کردن . الانم که فقط واریز پول باید بشه داره 2 ماه کامل میشه و وقتی پیگیر شدم که چرا وامم رو واریز نمی کنین ؟ جواب دادن به دلیل آبدیت سایت و از این چرت و پرتا ... که بله تا ماه آینده وایزی تسهیلات نمی کنیم و. من و خانواده ام که راضی نیستیم ازشون . الهی که خیر نبینن نه خودشون نه خانوادشون . دوستان ازدواج نکنین به امید این بانک ملی و امثال کثیفشون . خوددانید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
0
0
سلام من برج 5 ثبت نام کردم برج هشت جوابش اومده بانک رفاه حدودا یک ماه هم طول کشیده تا کاراشو انجام بدم بعدش پولو ریختن به حسابم. بعد از دو ساعت پولواز حسابم برداشتن زنگ زدم گفتن وام ازدواج کلا حذف شده بعد از پنج ماه سرگردانی این شد جواب من خدا ازتون نگذره
محمد متشی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
0
سلام من از تاریخ بیست یک هزاروچهارصدویک ثبت نام کردم واسه دریافت وام ازدواج و هیچ پیامی مبنی بر مراجعه به بانک هم به دستم نرسیده و به قرآن شدیداً نیازمند این وامم واسه ازدواج و امروز زنگ زدم به یه شماره ای که مربوط به وام ازدواج بانک سپه بود می‌گفت بنده خدا ما از برج هفت هزاروچهارصد ثبت نامی داریم هنوز وام اونا رو ندادیم به جای اینکه جوابگو ما باشن می‌گفت برو بانکت رو عوض کن شاید زودتر بهت بدنش خواهشا براساس حرف ریس جمهور محترم که فرمودند حداکثر باید دوماهه وام ازدواج پرداخت بشه خواهش داریم به این موضوع رسیدگی کنید تا جون ها زودتر بتونیم بریم سر زندگی خودمون.
علیرصا
United States of America
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
0
0
سلام .من الان نزدیک یک ماه میشه که تشکیل پرونده دادم ضامن هم بردم ولی برام پول واریز نشده دلیلش چیه
علیرصا
United States of America
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
0
0
سلام .من الان نزدیک یک ماه میشه که تشکیل پرونده دادم ضامن هم بردم ولی برام پول واریز نشده دلیلش چیه
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
0
نزدیک ۶ ماه تو نوبت بودم که نوبتم شد الانم تشکیل پرونده دادم ضامن همه چی تمام مراحل انجام دادم الان یک ماهه خبری نشد درصورتی که بانک گفت تا ۱۰ روز واریز میکنیم براتون بخدا گیریم مسئولین به فکر باشین بانک میگه باید از بانک مرکزی کده رهگیری بیاد تا ما واریز کنیم پوله من الان آماده ولی منتظره یه کد هستم که از بانک مرکزی به بانک ارسال کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
خدا لعنتشون کنه که فقط شعار میدن مگه شما مسعولان بالا عرضه ندارید این ریس بانکها ازتون اطاعت نمیکنند حرفی که نیزنید انحام دهند شمه ها میگین یه صامن برا ی وام ازدواج ولی بانکها میگن چرا نمیروید همونحا که میگن یه ضامن انجا وام بگیرید انگار کشورایران وهر استان وشهرستان برا خودشان ریس هستند نه اینکه مملکت حساب کتاب دارد اصلا قانونی وجود نداد که جلو این بانکها بیستد انگار از جیب پدر شان وام میدن جمع کنید این بساط خدا لعنتتان کند
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
0
۳ماه پیش عقد کردیم یکبار ثبت کردیم بعد ۴۰روز گفتن وقتش گذشت دوباره ثبت کن هنوز ۲ماه مانده رفتم بانک صادرات مهرشهر کرج کدشعبه 01851گفتن وام بسته شد سال بعد بیا این چه وضعی چرا جوان تشویق میکنید ازدواج کنن بانک‌ها دلالی میکنن نه رسیدگی به وام بدبخت بیچاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین