پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۳۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
روانشناس کودک و خانواده رشد سالم فرزندان را از مهمترین مسایل اجتماعی برشمرد و گفت: فضای مجازی مانع رشد طبیعی کودکان می‌شود و این فضا متناسب با توانمندی آن‌ها برنامه ارائه نمی‌دهد؛ سلامت روانی و روحی از دوران کودکی پایه‌ریزی می‌شود و اگر این سرمایه‌های انسانی جامعه نتوانند به درستی رشد کنند در سنین بالاتر نیز با مشکلات مواجه می‌شوند.

فاطمه قاسم زاده، روانشناس کودک و خانواده  اظهار کرد: امروز کودکانی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند که متعلق به اقشار کم‌درآمد جامعه نیستند؛ بلکه از مرفه‌نشینان جامعه به شمار می‌آیند که با ژست و رفتارهایی که کودکانه نیست و افرادی بزرگسال پشت پرده فعالیت‌های آن‌ها قرار گرفته‌اند، فعالیت می‌کنند که این یک کودک آزاری است؛ چرا که وقتی یک کودک را مجبور به انجام حرکت‌هایی کنیم که بیشتر از سن آنها است، از مصادیق کودک آزاری به شمار می‌آید.

این روانشناس کودک و خانواده با انتقاد از رفتار برخی خانواده‌ها در قبال حضور فرزندان در فضای مجازی،بیان کرد: در این بخش، والدین فرزندان خود را به داشتن صفحات در ایسنتاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی ترغیب و حتی اجبار می‌کنند که با دیگر فعالان اینستاگرامی رقابت کنند و اغلب این فرزندان بدون هویت مانده و با نام مادران آنها را می‌شناسند‌.

 

برحذر داشتن کودکان با سرگرمی در فضای مجازی 

 

وی افزود: نوع دیگری از خطرات برای کودکان، دسترسی به نرم افزارها و برنامه‌های خطرناک است که خانواده‌ها به علل گوناگون دسترسی فرزند را به این برنامه‌ها باز گذاشته‌اند که آسیب‌زا است؛ به گونه‌ای که حتی دچار ترس بسیار زیاد می‌شوند و باید آنها را از سرگرم شدن با این برنامه‌ها بر حذر داشت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: خانه نشینی فرزندان امروز به یک مشکل برای خانواده‌ها تبدیل شده است؛ چرا که اغلب نوجوانان از خط و دستورات خانواده‌ها تبعیت نمی‌کنند و چنین برنامه‌هایی موجب به خطر افتادن سلامت روانی فرزندان می‌شود و والدین نمی‌توانند در راهنمایی فرزندان خود از برنامه‌های نقش خود را به درستی ایفا کنند.

 

خانواده‌ها فرزندان خود را در فضای‌مجازی کنترل کنند

 

وی با اشاره به آلوده بودن فضای مجازی و خطرات پیش روی کودکان، گفت: فضای مجازی امروز برای فرزندان دارای تصاویر و فیلم‌های مستهجن است که از آلوده و خطرناک بودن این فضا برای کودکان و نوجوانان جامعه حکایت می‌کند و اگر والدین نتوانند دسترسی فرزندان به فضای مجازی را کنترل کنند این فضا می‌تواند بسیار آسیب زا و جبران ناپذیر باشد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه فضای مجازی مانع رشد کودکان می‌شود، عنوان کرد: بستر فضای مجازی می‌تواند کودک را از دنیای کودکی دور کند، کودکان باید به قصه‌خوانی، ورزش و هر گونه فعالیت دیگری در جهت تقویت سلامت روانی بپردازند و ما نیز در مقام والدین باید امکانات خوبی برای آن‌ها فراهم کنیم.

 

حضور در فضای مجازی به خواست والدین

 

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: باید خانواده‌ها این نکته را مد نظرقرار دهند که فضای مجازی مانع رشد طبیعی کودکان می‌شود و این فضا متناسب با توانمندی آن‌ها برنامه ارائه نمی‌دهد؛ والدین نیز گاهی بچه‌ها را با اجباری به نام حضور در فضای مجازی مواجه می‌کنند که مصداق یک نوع کار است؛ کما اینکه ما کودکانی داریم موسوم به کودکان کار که در چهارراه‌ها به گل فروشی و فروش سایر اجناس می‌پردازند.

این روانشناس کودک و خانواده رشد سالم را برای فرزندان بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در این سنین سلامت روانی و روحی از دوران کودکی پایه‌ریزی می‌شود و اگر این سرمایه‌های انسانی جامعه نتوانند به درستی رشد کنند در سنین بالاتر نیز با مشکلات مواجه می‌شوند.

 

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ خبر: ۲۹ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۵۸۹۵۱، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
پدر مادرها برای راحتی کار خودشون و بازی نکردن با بچه هاشون از دوسالگی دستشون تبلت و گوشی میدن بعد سالهای مدرسه به این مشاور و روانپزشک سر میزنند که وای چرا بچه من از لحاظ حرکتی و هماهنگی چشم و دست یا مداد دست گرفتن و یا سرکلاس نشستن مشکل دارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
باید چیکار کرد واقعا؟ من خیلی از این متن هارو دنبال میکنم اما تو عملی کردنش مشکل شدیدی دارم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
الان یا شیو کرونا خانواده هارو ملزم کردن که برای اموزشپیش دبستانی به صورت مجازی اقدام کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین