پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۶۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
این حقوقدان گفت: سازمان‌های حکومتی ایران و مسئولان این سازمان‌‎ها به دلیل حفظ موقعیت خود و نگرانی از افکار عمومی مایل به انتشار اطلاعات مربوط به خود نیستند.   

شعار سال: کامبیز نوروزی، حقوقدان در گفت‌وگویی در خصوص دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار کرد: زمانی که یک سند، طبقه بندی شده و محرمانه است،‌ از هر طریقی که انتشار عمومی پیدا می‌کند از آن پس رسانه‌ها اجازه دارند، آن را تحلیل کنند یعنی در عین حال که سند محرمانه است، اما وقتی منتشر شده و به اطلاع عمومی رسیده، عملاً محرمانگی آن از بین رفته است.

وی اضافه کرد: به نظر من استفاده رسانه‌ها از سند طبقه‌بندی شده‌ای که به هر شکلی منتشر شده است، جرم تلقی نمی‌شود.

این حقوقدان گفت: دو عامل باعث می‌شود که بسیاری از اسناد اداری در ایران طبقه بندی شود، یکی مقررات مربوط به طبقه بندی اسناد است که توسط مدیران رده‌های مختلف اداری انجام می‌شود یعنی هر مدیری در سطوح مختلف تا وزیر و رئیس جمهوری اختیار طبقه بندی اسناد را دارد. 

وی افزود: عامل دیگر نیز گرایش به جلوگیری از گردش اطلاعات در ساختار حکومتی است، سازمان‌های حکومتی ایران و مسئولان این سازمان‌‎ها به دلیل حفظ موقعیت خود و نگرانی از افکار عمومی مایل به انتشار اطلاعات مربوط به خود نیستند.  

نوروزی بیان کرد: انتشار اطلاعات باعث می‌شود که افکار عمومی از آنچه که در ساختار قدرت می‌گذرد، مطلع شود و این اطلاع موجب می‌شود که موقعیت ساختار قدرت به خطر بیافتد. بر همین اساس گرایش اصلی در ساختار مدیریتی ایران، این است که اطلاعات طبقه بندی شود تا امکان دسترسی به اطلاعات برای همه از بین برود. این دو علت از موانع بزرگ و مهم گردش آزاد اطلاعات در ایران است که متأسفانه هیچ زمانی در خصوص آن اقدام جدی به عمل نیامده است.

وی تأکید کرد: یکی از بزرگترین موانع اجرای حقوق اساسی ملت و اجرای درست قانون اساسی و مبارزه با فساد، همین رویه محرمانه بودن در ساختار قدرت در ایران است،‌ تا زمانی که گردش اطلاعات در ایران به شکل قانونی و اصولی اتفاق نیافتد و دستگاه‌های حکومتی اصل گردش آزاد اطلاعات را نپذیرند، بسیاری از حقوق ملت ناقص خواهد ماند و مبارزه با فساد ناممکن خواهد بود.

این حقوقدان بیان کرد: بخش بزرگی از علل توسعه فساد در ساختار اداری در ایران این است که مردم نمی‌دانند در داخل سازمان‌های حکومتی چه می‌گذرد، زمانی که مدیران در حلقه بسته و محرمانه فعالیت می‌کنند، موقعیت‌های جرم زا ایجاد می‌شود یعنی موقعیت‌هایی که در آن وقوع هر جرمی امکان پذیر است.

نوروزی تاکید کرد: بدون پذیرش و اجرای حق دسترسی به اطلاعات، نه مبارزه با فساد و نه برنامه‌های توسعه‌ای پیشرفت نخواهد کرد.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
اگر این کار قانونی هم باشد به نظرم از لحاظ اخلاقی و شرعی نباید درست باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
توی ایران همه چیز دولت محرمانه و همه چیز مردم عمومیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین