*برای نخستین بار رتبه کمی و کیفی ایران در تولید علم با هم برابر شداکنون با رسیده رتبه علمی از نظر کیفی و کمی به هم، تاحدی زمینه برای پاسخ دادن به این منتقدان فراهم شده است؛ اما هنوز در ابتدای راه کاربردی شدن علوم و دانش هستیم.
ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد و حدود ۲ درصد مقالات علمی جهان را تولید میکند.
البته اگرچه رتبه ایران در تولید علم بین همه کشورهای جهان ۱۵ است؛ اما در برخی حوزهها مانند علوم نانو رتبههای بسیار بهتری داریم؛ رتبه ایران در نانو ۵ است.
*رتبهای جهانی که سخت به دست آمدمحمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران درباره رتبه علمی ایران به خبرنگار فارس، گفت: در سالهای اخیر شیب خط رشد علمی کشور حفظ شده است و در برخی دانشگاهها حتی شتاب علمی بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که هر چه جایگاه و رتبه در رتبهبندیهای جهانی ارتقاء مییابد، بعد از آن رفتن به جایگاههای بهتر سختتر میشود.
نیلی احمد آبادی تصریح کرد: باید در بحث کیفیت در نظام آموزش عالی بیشتر کار کنیم و به موضوع اثربخشی یافتههای علمی توجه ویژه داشته باشیم. در این بین باید به عوامل تاثیر گذار مانند حمایت و بودجه هم توجه داشت؛ زیرا نتیجه اقدامات و تلاشهای علمی رابطه مستقیمی با هزینهکرد و حمایت در این حوزه دارد.
**نگرانی بابت کاهش رشد شتاب علمی کشور با ورود کرونااما در حالی که رشد رتبه علمی به مراحل خوبی رسیده، شیوع ویروس کرونا یکباره همه را غافل کرد و شرایطی را به وجود آورد که بسیاری از کارشناسان را درباره کاهش رشد علمی کشور در سالهای پیش رو نگران کرده است.
محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این باره معتقد است: نبود دانشجویان در دانشگاه بر پویایی علمی تاثیر گذاشته است.

وی گفت: مقام معظم رهبری درباره شتاب علمی کشور از همه دانشگاهها مطالبه داشته اند که برای تحقق این مطالبه باید تلاش کنیم. دانشگاههای بزرگ در تلاش برای جلوگیری از کاهش شتاب علمی کشور هستند که از تاثیر شرایط فعلی بر شتاب علمی کشور بکاهند.
جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران هم درباره کاهش انتشار دستاوردهای پژوهشی هشدار داد و گفت: حضور در آزمایشگاههای تحقیقاتی به دلیل رعایت پروتکل ها، محدود میشود و از این رو افتی را در انتشار دستاوردهای پژوهشی از طریق رساله و پایان نامه دانشجویان دکتری و ارشد خواهیم داشت.
محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس هم میگوید: از زمان شیوع کرونا تاکنون همکاریهای تیمی علمی دانشجویان دچار خسارت زیادی شده است که این خسارتها در یکی دو سال آینده در برون داد کارهای پژوهشی و علمی دانشگاه خود را نشان خواهد داد.
وی تاکید کرد: البته این روند در همه جای دنیا مشابه است، اما باید سعی کنیم خسارتها را کاهش دهیم.
*برنامه وزارت علوم برای جلوگیری از کاهش رشد شتاب علمی کشور در دوران کرونابا ابراز نگرانیها از کاهش رشد شتاب علمی کشور در دوران شیوع کرونا، خبرنگار فارس برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای جلوگیری از این اتفاق ناخواسته جویا شد.

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این سوال که بابت کاهش رشد شتاب علمی کشور در نتیجه کاهش فعالیتهای پژوهشی دانشجویان در دانشگاهها و پژوهشگاهها احساس نگرانی میشود، گفت: این احتمال وجود دارد که شیوع ویروس کرونا بر کاهش شتاب علمی کشورها اثرگذار باشد و این موضوع تنها مختص ایران نیست و در همه دنیا این نگرانی احساس میشود.
وی ادامه داد: حتی هم اکنون هم برخی از اثرات شیوع ویروس کرونا در کشورهایی که در حوزه علم و دانش پیشرو هستند و بهترین دانشگاههای جهان را دارند، به تدریج در حال آشکار شدن است.
رحیمی شعرباف گفت: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همه تلاش خود را برای مقابله با این اتفاق ناخواسته میکنیم که به ویژه بخش پژوهش دانشگاهی کشور از ویروس کرونا صدمه نبیند تا ان شالله کاهش رشد علمی کشور در این روزهای سخت رخ ندهد.
معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بار دیگر اضافه کرد: تاکید میکنم این بحث مخصوص ایران نیست و در همه دنیا مطرح است. حتی در بهترین دانشگاههای دنیا در آمریکا وقتی میگویند ترم برای دانشجویان مجازی است ما که در عرصه علم و دانشگاه فعالیت میکنیم میدانیم که بدیهی است که کاهشی در خروجی و برون دادهای پژوهشی آنها رخ خواهد داد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس تاریخ انتشار ۱۲ آبان ۹۹، کد خبر: ۱۳۹۹۰۷۱۴۰۰۰۶۰۲، www.farsnews.ir