پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۸۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: سند مربوط به دو دهه آینده حوزه تنظیم شده است که بیش از یکهزار ایده و طرح برای آن‌ها مورد توجه واقع شد برنامه داخلی مدیریت حوزه نیز با ۹۰۰ طرح تنظیم شده که در انتظار تایید شورای عالی حوزه می‌باشد.

آیت الله علیرضا اعرافی در جلسه اهدای احکام روسای کمیته‌های علمی و اعضای شورای علمی دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی اظهار داشت: در سال‌های اخیر بودجه حوزه تقریبا نصف شد و با توجه به آن باید گفت هیچ کاری نمی شود انجام داد اما به رغم اینها فعالیت‌های خوبی انجام گرفت اگر ما نگاه جهادی و روحیه بسیجی را از فضای ذهنی خود حذف می‌کردیم قطعا هیچ کاری نمی توانستیم انجام دهیم به خصوص که نزدیک ۲۰۰ نیرو از بدنه‌ اجرایی حوزه به خاطر همین مسائل کاهش یافته است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: همزمان مشکل های بزرگی همچون کرونا در کل کشور اتفاق افتاده، اما با وجود همه این مشکل ها در مقام طراحی و اجرا گام‌های نسبتا خوبی انجام شده است و با نگاه صرفه‌جویانه توانسته‌ایم برنامه‌های اصلی حوزه را پیش ببریم.

اعرافی افزود: در میان همه‌ طرح‌ها ۳۰۰ طرح مهم داریم که از بین آنها حدود ۱۰۰ طرح راهبردی و اساسی وجود دارد که می‌توانند برای آینده حوزه علمیه بسیار راهگشا باشد؛ طرح کارویژه‌های روحانیت، طرح آمایش درختواره‌ رشته‌های تحصیلی در ۱۶ عرصه و ۴۰۰ رشته تحصیلی طراحی شده است و احیای موقوفات حوزوی، هدایت علمی، برنامه پنج ساله حوزه علمیه و فقه معاصر از مهمترین این طرح‌ ها است.

وی بیان داشت: مطلب دیگر در حوزه‌ پژوهش است نخستین جایی که کمبود بودجه‌ها خود را نشان می‌دهد، حوزه پژوهش است طرح هوش مصنوعی، برنامه پژوهشی برای سطوح عالی و دروس خارج از برنامه‌های پژوهشی به شمار می آید.

مدیر حوزه ها همچنین خاطرنشان کرد: ده‌ها طرح پژوهشی در دست اجرا است که راهبردی نیز هستند طرح گفتمان انقلاب اسلامی در دبیرخانه علمی آن اجرا شد و در آن چند هزار طرح پژوهشی ارائه شد و در آنجا معلوم شد که از سویی نباید بگوییم حوزه به تمام مسائل و دغدغه های امروز پاسخ داده است و از سوی دیگر نباید دستاوردهای حوزه در این زمینه را نیز دست کم بگیریم.

امام جمعه قم گفت: در زمینه ضعف‌ها باید گفت پژوهش‌های ما با نیازهای خارج از حوزه کمتر گره خورده است ضعف دیگر در نظام نیازسنجی ما است چرا که نیازهای جامعه و نظام را به خوبی شناسایی نمی‌کنیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مساله دیگر فقدان روح میدانی و تحقیق های کاربردی است نظام تقنین ما از واقعیت های حوزه دور است و پژوهش های ما نیز خیلی با تقنین در کشور ارتباط برقرار نکرده است.

وی گفت: ما آسیب های اجتماعی را نه به طور علمی می شناسیم و نه حرف چندانی به صورت کاملا پژوهشی برای پاسخ و گره گشایی در مورد آنها داریم.

 اعرافی اظهار داشت: پایان نامه ها، مقاله ها، مجله ها و دروس خارج باید مورد توجه قرار گیرند طرحی داریم در مورد دروس خارج غیر از فقه و اصول و تا به حال یک یا دو مورد راه اندازی شده است سامانه تقریر حوزه نیز یک نظام تولید علم می باشد که به تازگی به راه افتاده و محلی برای به اشتراک گذاشتن تولیدات علمی کلاس‌های درس خارج با پژوهشگران است.

استاد درس خارج حوزه گفت: امیدواریم با همکاری‌هایی که صورت می‌گیرد کاروان تولید علم و پژوهش در حوزه به شکل کاربردی‌تری حرکت نماید.

عضو جامعه مدرسین در پایان خاطر نشان کرد: ماموریت دفتر فقه معاصر حمایت از دروس خارجی است که به مباحث مستحدثه و مورد نیاز جامعه می پردازد ما با تعامل با دستگاه درس خارج و دادن پرونده و غنی نمودن آنها می‌توانیم خروجی‌های علمی خوبی از آنها بگیریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 14 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:3707644، donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
خداروشکر حوزه های علمیه همپای تکنولوژی دارد به روز میشود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین