پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۱۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
دکتر محمد حبیبی، رئیس مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر این موضوع که سازمان دامپزشکی به کرات آزمایشگاه‌های زیر نظر مهندسین کشاورزی را فاقد صلاحیت دانسته، بار دیگر آزمایش‌های انجام شده در این آزمایشگاه‌ها را نامعتبر خواند.
شعار سال: رئیس مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور درخصوص واکنش‌های مختلف نسبت به «دستورالعمل اجرایی صدور مجوز‌های آزمایشگاه تجزیه خوراک دام، آزمایشگاه تجزیه شیر خام، میادین دام، مراکز جمع‌آوری شیر و مراکز تولید مواد ژنتیکی»، به ارائه برخی توضیحات تکمیلی پرداخت.

 «دکتر محمد حبیبی» با اشاره به اینکه امضای مذکور مربوط به ماده ۱۶ قانون بهره‌وری است، گفت: «یک قسمت از آن دستورالعمل مربوط به امور آزمایشگاه‌ها و یک قسمت مربوط به دامداری‌ها، مراکز دامپروری، مراکز جمع‌آوری شیر و... است.»

وی افزود: «اولا سازمان چند مکاتبه مبنی بر اینکه با کلیات قانون مخالف است، انجام داد؛ به‌خصوص در حوزه آزمایشگاه حداقل ۳ مکاتبه را شخص بنده انجام دادم و مخالفت سازمان دامپزشکی را اعلام کردم؛ اما بعد که کار به تحول اداری، اداره حقوقی و بازرسی کشیده شد که چرا سازمان بحث مجوز بهداشتی و سیاست‌گذاری خود را ابلاغ نمی‌کند، ما اعلام کردیم که آن آزمایشگاه‌ها مورد تایید ما نیست و سازمان چنین آزمایشگاه‌هایی را به رسمیت نمی‌شناسد. از امضا‌هایی هم که شده، معلوم است که این آزمایشگاه‌ها از جمله آزمایشگاه اداره استاندارد و آزمایشگاه وزارت بهداشت، از نظر ما رسمیت ندارند.»

دکتر حبیبی تصریح کرد: «ما در مکاتبات خود به همه اعلام کردیم و این اطلاعیه‌ای هم که زدیم، بر مبنای همان مکاتبات است. در اطلاعیه توضیح دادیم که هیچ یک از آزمایش‌هایی که در این آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود، برای هیچ یک از فعالیت‌های سازمان قابل استناد نیست. سازمان هر نوع آزمایشی را که صلاح بداند، باید خودش انجام دهد و ما به استناد نتایج آزمایش‌هایی که در این آزمایشگاه‌ها انجام شده، تصمیم‌گیری نمی‌کنیم

رئیس مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه همکاران نمی‌دانند محتوای نامه چیست و شاید به همین دلیل بوده که چنین واکنش‌هایی نشان دادند، خاطرنشان کرد: «مبنای اصلی نامه این است که یک آزمایشگاه مثل آزمایشگاه استاندارد اجازه دخالت در حوزه دامپزشکی ندارند و آزمایشگاه‌های دامپزشکی کمافی‌السابق همان کار‌هایی را می‌کنند که قبلا انجام می‌دادند و به این معنا نیست که، چون آن‌ها دارند تجزیه خوراک انجام می‌دهند، شما دیگر انجام ندهید. این را هیچ جا ذکر نکردند و سازمان به‌نوعی زیرکی به خرج داد، چون آن‌ها می‌خواستند حتی مجوز بهداشتی را هم خودشان بدهند.»

وی ادامه داد: «اگر به متن مکاتبه مراجعه کنید، می‌گویند سازمان دامپزشکی قبل از احداث پروانه مجوز بهداشتی دهد، در صورتی که آن‌ها مجوز بهداشتی را بیشتر در شرایط فیزیکی آزمایشگاه می‌دهند. مثلا تا فلان مساحت، باید کاشی شود. آن‌ها مجوز بهداشتی را این‌گونه تلقی می‌کردند و سازمان نظام دامپزشکی هم تا حدود زیادی زیر بار این قضیه رفته بود، اما ما با این مساله مخالفت کردیم که همه کار آزمایشگاه، فعالیت بهداشتی است.»

دکتر حبیبی تصریح کرد: «در واقع از نظر سازمان، به این شکل نیست که به صرف اینکه دیوار‌ها کاشی‌کاری شده یا فلان ساختمان را گرفتند، یک مجوز بهداشتی هم به آن‌ها بدهیم تا بتوانند یک‌سری فعالیت‌های وابسته به دامپزشکی انجام دهند. در واقع اگر ما مجوز بهداشتی می‌دادیم، به نوعی آزمایشگاه‌ها را تایید کرده بودیم، اما الان ما هیچ تاییدیه‌ای به این آزمایشگاه‌ها ندادیم و به نظرم اگر وارد عمق قضیه شوید، ماجرا به نفع دامپزشکی تمام شده است.»

وی با تاکید بر اینکه هنوز هم این آزمایشگاه‌ها هیچ خلل و کاهشی در کار دامپزشکی ایجاد نکردند و کمافی‌السابق باید کار کنند، گفت: «بحث استناد به نتایج آزمایش خیلی مهم است. ما در همه مکاتبات و در تمام جلسات تاکید کردیم که این آزمایشگاه‌ها از نظر دامپزشکی غیرمجاز هستند و نه می‌توانند به هیچ‌یک از حوزه‌های دامپزشکی ورود کنند و نه از کار دامپزشکی کم می‌شود. یعنی هر جا دامپزشکی لازم دید که باید نوعی از آزمایش‌ها را انجام دهد، انجام می‌دهد؛ چه بحث تجزیه شیر باشد و چه آنالیز خوراک دام. آزمایشگاه‌های سازمان دامپزشکی در همه این زمینه‌ها اجازه ورود دارند و مانع کار آن‌ها نخواهد شد.»

رئیس مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه متن ماده ۱۶ و اینکه سازمان دامپزشکی هیچ مجوزی به این آزمایشگاه‌ها نداده، یک امتیاز بسیار بالا برای سازمان محسوب می‌شود، تصریح کرد: «مهندسین کشاورزی قصد داشتند آزمایشگاه عسل را نیز متعاقب این جریان قرار دهند که ما رفتیم و، چون آزمایشگاه عسل در قانون هم نبود، با آن مخالفت کردیم، در حالی که هیچ اصراری هم نداشتند. من همان‌جا هم تاکید کردم که این آزمایشگاه از نظر ما مجوز ندارد و می‌تواند کار کند. اما ما برای کار‌های خودمان و آزمایش‌هایی که مورد نیازمان است، برای بحث صادرات و حتی مواردی که قصد دادن اجازه فروش یک محصول را داریم، به هیچ آزمایشگاه غیر دامپزشکی استناد نمی‌کنیم.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹، کدخبر: ۶۰۵۹۲، hakimemehr.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین