پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
تپه سوگله بعنوان یکی از ظرفیت های قوی گردشگری در گرگان، سال ها است به دلیل بی مهری مسئولان بلا تکلیف مانده و علی رغم مراجعه فراوان گردشگران و شهروندان به منطقه از حداقل امکانات گردشگری نیز برخوردار نیست.
شعارسال: "تپه سوگله" که به "تپه هزارپیچ" هم معروف است یکی از مناطق گردشگری شهر گرگان است که به دلیل اشراف به این شهر و نمای زیبایی که شهر گرگان از بالای این تپه دارد و همچنین آب و هوای خنک آن، همواره مورد استقبال گردشگران و حتی شهروندان شهرهای مختلف استان نیز قرار می گیرد.

طی سی سال گذشته علی رغم ظرفیت بالای گردشگری این منطقه به غیر از وعده هایی که به هیچ کدام از آن ها عمل نشده است، هیچ برنامه ای برای توسعه آن در نظر گرفته نشده و حتی برخی سازمان ها با ساخت و ساز در بهترین مکان آن که همواره گردشگران آن منطقه را برای تماشای نمای زیبای شهر گرگان بخصوص هنگام شب انتخاب می کردند، باعث دلزدگی بسیاری از مراجعه کنندگان به منطقه و همچنین تخریب نمای زیبای این تپه شده اند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: تپه هزارپیچ بیش از سه دهه است که مورد توجه طرح گردشگری قرار گرفته است و کاربری ان نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

عیسی امامس در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز داشت: متاسفانه تا به الان با توجه به این که در ابتدای شهر قرار گرفته است و می تواند مسافران بسیاری را جذب کند نتوانسته ایم از این پتانسیل به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: این مکان می تواند ظرفیت فوق العاده ای را برای گردشگری ایجاد کند و ضمن اینکه از بار ترافیکی در فصل ورود مسافران بکاهد.

وی ادامه داد: این تپه می تواند با وجود چشم انداز زیبایی که نسبت به دشت گرگان ،خلیج گرگان و منابع خدادای شهر دارد یک مکان بسیار مناسب برای جذب توریست ایجاد کند.

* زیر ساخت های لازم برای این طرح فراهم نشده است

امامی با عنوان اینکه زیر ساخت های لازم برای این مکان ایجاد نشده است خاطرنشان کرد: در این مکان تلاش زیادی برای جذب و حضور سرمایه گذاران نشده است به طوری که اقدامات در این مکان بسیار ضعیف بوده و استقبال سرمایه گذاران هم خیلی کم بوده است.

وی ادامه داد: برای ایجاد طرح گردشگری در این مکان نیاز به همراهی و هم صدایی همه مسئولان برای حضور موثر سرمایه گذاران است تا بتوانند با ایجاد طرح های گردشگری مناسب هم در رونق استان نقش داشته و هم اینکه باعث ایجاد اشتغال وسیعی در این حوزه شوند.

* هیچ فعالیت اشتغالی در حوزه گردشگری نشده است

نماینده مردم و آق قلا اظهار داشت: متاسفانه طی سالهای گذشته در حوزه گردشگری هیچ گونه اشتغال وسیعی در استان صورت نگرفته است و باید تلاش کرد تا در آینده به دنبال تحقق این هدف باشیم تا استان را به سمت توسعه در این حوزه هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه همه پیشنهاد ها برای حضور سرمایه گذار مطرح است، عنوان داشت: باید کمک کرد تا زیر ساخت های موجود گردشگری در این مکان برای حضور سرمایه گذاران فراهم شود و بسترهایی همچون آب، برق، تلفن و نیاز های اولیه دیگر در این مکان مهیا شود که در این صورت سرمایه گذار با رقبت بیشتری حضور خواهد یافت.

امامی اضافه کرد: در ابتدا نمی توان انتظار داشت که گردشگری اقتصادی در این مکان فراهم کرد و برای تحقق در این زمینه باید تلاش کرد تا سرمایه گذاران مناسبی را برای این مکان جذب کرد.

* هزارپیچ مکان نمونه گردشگری است

در ادامه مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان گفت: منطقه هزارپیچ به عنوان یکی از مکان های نمونه گردشگری محسوب می شود که از سال 1378 سازمان توانسته در این حوزه ورود پیدا کند.

قربان عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: هر ساله بر طبق برنامه ریزی هایی که طراحی می کنیم تلاش داریم تا زیر ساخت های مناسبی را ایجاد کنیم که تا کنون روشنایی مسیر، زیر سازی و آسفالت حدود سه کیلومتر، احداث مجتمع های خدماتی بهداشتیدر ابتدای مسیر، انجام محوطه سازی ، احداث دیوار سنگی به طول 50 متر را در این مکان انجام داده ایم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در سال 1393 با توجه به اینکه این مکان به عنوان منطقه نمونه گردشگری مورد توجه قرار گرفته است تلاش کنیم تا این مکان را از این اوضاع خارج کنیم و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

* با کمک بخش خصوصی طرح گردشگری هزار پیچ را آغاز کنیم

عباسی اذعان داشت: در نظر داریم تا با کمک بخش خصوصی و حضور سرمایه گذاران ساخت شهر بازی، هتل را در دستور کار قرار داده و بتوانیم منطقه مناسبی را برای حضور گردشگران به وجود آوریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از سرمایه گذاران برای اجرای طرح های متفاوت در این مکان اعلام آمادگی کرده اند که در حال طی سیر مراحل قانونی هستند.

* تپه سوگله بهترین مکان مستعد اجرای پروژه های اقتصادی است

عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: تنها مکانی که چشم انداز مناسب داشته و قابلیت اجرای بهترین پروژه های اقتصادی را دارد، تپه سوگله است.

محمد رضا سبطی افزود: با جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه های اقتصادی و گردشگری تمام زحمات شهرداری جهت تملک این اراضی به ثمر خواهد نشست.

سبطی اذعان داشت: بهترین راهکار برای اجرای پروژه در این مکان طی سالهای آینده، خریداری باقیمانده اراضی از مالکان حقیقی و حقوقی می باشد.

وی خاطر نشان کرد: شرکت تعاونی هایی که پس از خرید زمین هزارپیچ، قصد ساخت و ساز در این مکان را داشتند بسیار با شهرداری گرگان در خصوص عدم ساخت در این منطقه همکاری کرده اند.

سبطی تصریح کرد: بسیاری از مالکان این زمین از دنیا رفته اند و اروز ورثه آنها پیگیر حق و حقوق آنها هستند و شهرداری گرگان به لحاظ اخلاقی به مالکان این اراضی متعهد است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه قیمت پیشنهاد شده برای زمین های تپه هزار پیچ بسیار مناسب است بهترین راه حل خریداری زمین ها با حفظ حقوق شهرداری است.

اما تملک زمین های هزارپیچ معترضانی را هم در شورای شهر داشته است.

عضو دیگر هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان در پاسخ به این موضوع گفت: حدود 40 هکتار زمین تاکنون به تملک شهرداری درآمده است و این مساحت برای هر نوع اجرای پروژه گردشگری جوابگو است.

علی اصغر یوسفی تشریح کرد: درحالی که هنوز تملک تقاطع غیر هم سطح و زمین مجاوراستخر معلم انجام نگرفته، اعضای شورا باز هم اصرار به خریداری ارضی تپه هزارپیچ دارند.

وی اضافه کرد: خریداری این زمین ها توسط شهرداری گرگان کمک بسیاری به رفع ترافیک شهری خواهد داشت.

* تنها اراضی هزار پیچ خریداری شده است

وی ادامه داد: آن مقدار از زمین هایی هزار پیچ که به تملک شهرداری درآمده، حتی یک هکتار آن در مجاور جاده اصلی تپه هزار پیچ قرار ندارد و تنها به نام اراضی هزار پیچ خریداری شده است.

عضو دیگر هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان در ادامه این بحث گفت: مردم از شورای توقع رفاه و توسعه در بخش شهری را دارند درحالی که تمام دغدغه اعضا صرف اصرار برخریداری زمین هزار پیچ می شود.

محمد ابراهیم جرجانی ادامه داد: روند خریداری زمین های هزارپیچ قرار است تا کی به طول بیانجامد؟ بهتراست طرحی برای اجرای پروژه در اراضی فعلی تپه هزارپیچ ارائه شده و به پیمانکار واگذار شود تا از شرایط فعلی بهره برداری لازم انجام شود.

وی ادامه داد: محور های دیگر شهری مانند تپه گلشهر نیز در خصوص تملک و ساماندهی شهرداری دارای اهمیت هستند و مالکان این زمین ها نیز مشکلی مشابه اراضی هزار پیچ را دارند.

* هیچ تدبیری برای هزار پیچ اندیشیده نشده است

وی تصریح کرد: بسیاری از بخش های شهر در حال توسعه است و ما هیچ تدبیری در این زمینه برای این مکان ها نیاندیشیده ایم.

جرجانی یکی از بخش های در حال توسعه شهر را کوی طبیعت اعلام کرد و افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز در این اراضی بدون نظارت شهرداری انجام میگیرد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر کوی طبیعت را یکی از شاهراهای اصلی شهر اعلام کرد و افزود: با تملک بخشی از این زمین ها توسط شهرداری گرگان و احداث راه، بسیاری از مشکلات ترفیکی مرتفع خواهد شد.

وی در خاتمه یادآور شد: با توجه بیش ازحد به تملک اراضی هزار پیچ، حق بسیاری از شهروندان ضایع شده و آنطور که شایسته است به تمامی بخش های شهری نظارت و رسیدگی انجام نمی شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 بهمن 1392، کد خبر: 2219193 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین