پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
وزیر جهاد کشاورزی گفت: متأسفانه سرانه مصرف انواع آبزیان در ایران ۱۰ کیلوگرم یعنی نصف استاندارد جهانی است و ما به دنبال توسعه پرورش انواع آبزیان با هدف اشتغالزایی، تقویت غذای مردم و بازارهای صادراتی هستیم.

شعارسال: محمود حجتی در آیین افتتاح نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزی‌پروری و صنایع وابسته که در برج میلاد تهران برگزار شد به رشد صنعت شیلات به ویژه آبزی‌پروری در سطح دنیا اشاره کرد و گفت: در یکی دو دهه اخیر صنعت شیلات رشد چشمگیری داشته به طوریکه تا 20 سال پیش 80 درصد صنعت شیلات دنیا متکی به دریاها بود و فشار زیادی به ذخایر دریایی می‌آمد.

وی اضافه کرد: اما با رویکرد جدید شاهد آن هستیم که بخش آبزی‌پروری نسبت به صید و صیادی در آبهای آزاد پیشی‌گرفته است اما باید برای توسعه این حوزه متکی بر همکاری‌های بین‌المللی، دانش، تکنولوژی‌های روز در کل زنجیره شیلات باشیم.

حجتی با انتقاد از اینکه از بسیاری از ظرفیت‌های داخلی در حوزه شیلات غافل بوده‌ایم تصریح کرد: یکی از این حوزه‌ها پرورش ماهی در قفس است و ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که می‌توانیم سالانه یک میلیون تن ماهی در قفس در آبهای شمال و جنوب پرورش دهیم که می‌تواند هم در رونق این شهرها و هم در سبد تغذیه مردم تاثیرگزار باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پایین بودن سرانه مصرف شیلات در ایران گفت: در دنیا سالانه 20 کیلوگرم انواع آبزیان مصرف می‌شود که این رقم در کشور ما 10 کیلوگرم یعنی نصف استاندارد جهانی است.

وی اظهار امیدواری کرد تا با استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته از جمله نروژ، زنجیره صنعت شیلات از ابتدا تا بازار داخلی و خارجی بازتعریف شود.

به گفته حجتی علاوه بر پرورش آبزیان در آبهای داخلی، پرورش ماهی در قفس، میگو و ماهی‌های خاویاری در آبهای ساحلی در دستور کار قرار دارد و هدف بیشتر توسعه بازار صادراتی و ارزآوری برای کشور است.

در حاشیه این افتتاحیه حجتی همچنین در پاسخ به خبرنگاران در مورد علت اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک از جمله گندم با گذشته 2 هفته از آغاز کشت پاییزه گفت: همانطور که قبلاً گفته بودم ما پیشنهادات خود را به دولت ارائه کرده‌ایم و همچنان منتظر تائید نهایی هستیم.

خبرنگاران دوباره پرسیدند آیا علت اعلام نشدن این است که دولت علاقه‌ای به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید ندارد که حجتی با لبخندی سکوت اختیار کرد و به این سوال پاسخ نداد.

در حاشیه این نمایشگاه بیش از 10 تفاهم‌نامه بین بخش‌های خصوصی ایران و طرف نروژی در مورد شیلات و آبزیان به امضاء رسید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 10مهر1395، کدخبر: 13950710000692: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین