پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۶۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
امید می‌رود در سال زراعی پیش روی، قریب به شش میلیون هکتار از اراضی زیر کشت گندم کشور نیز تحت پوشش کامل قرار گیرند.
شعار سال، زمانی که از بیمه سخن گفته می‌شود، افزون بر آن که این واژه با آرامش خاطر و امنیت، همراه است، نخست باید به عنوان یک عقد حقوقی مبتنی بر رضایت طرفین به این قرارداد اجتماعی عام المنفعه نگاه کرد، براساس قانون بیمه مصوب هفتم اردیبهشت ۱۳۱۶ بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می‌کند در ازاء پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد.

‌متعهد را بیمه‌گر طرف تعهد را بیمه‌گذار وجهی را که بیمه‌گذار به بیمه‌گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه نامند. آنچه روشن است، این که اساس این عقدحقوقی مبتنی بر تراضی طرفین است و بیمه گذار می‌تواند نسبت به تهیه یا عدم تهیه بیمه نامه اقدام نماید که البته همواره توصیه به برخورداری از این پوشش حمایتی است.

از سوی دیگر، علیرغم سابقه اجرای بیمه آتش سوزی در جهان که ازآن به عنوان بیمه مادر نام برده می‌شود واز سال ۱۶۶۶ میلادی در جهان واز بیش از صدسال قبل درایران عرضه شده است، هم اکنون درصد بسیار ناچیزی از اماکن مسکونی کشور دارای بیمه نامه آتش سوزی که بسیار ارزان قیمت هم می‌باشد، هستندبا وجود اینکه ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیر جهان است، اما در بخش منازل مسکونی کمتراز ۱۰ درصد ساختمان‌ها زیر پوشش این بیمه قرار گرفتند و حتی در حوزه بیمه شخص ثالث که یک بیمه اجباری است شماربسیاری، بیمه نامه ندارند، گواین که ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشوربا همه اقدامات خوبی که در جهت فرهنگ سازی شده است حدود ۲ ونیم درصد می‌باشد که محاسبات آن ناظربرتولید ناخالص داخلی کشور وسهم حق بیمه‌های تولیدی است. میانگین ضریب نفوذ بیمه در جهان هم رقمی معادل ۷ وشش دهم است که نشان از ماهیت ذاتی بیمه دارد و در حقیقت بیمه گذار در قبال پرداخت وجه ملموس، صرفا به دریافت یک قول و وعده برای جبران خسارات که عمدتا عینیت آن در هنگام صدور بیمه نامه فراهم نیست، می‌پردازد.

بیمه کشاورزی که کمتر از ثلث پیشینه صنعت بیمه رادر کشور دارد، توانسته است با بیش از یک دهه اجرای موفق بیمه‌های فراگیری همچون بیمه طیور، قریب صد درصد جمعیت انواع طیور اعم ازطیور تخم گذار، اجداد و مادر را درکشور فراهم آورد که به عنوان یک الگوی موفق مورد تایید و تقدیر نهاد‌های بین المللی همچون فائو وسیرداپ بوده است، افزون بر آن بیمه‌های فراگیر دام و آبزیان نیز توانسته است پتانسیل پوشش کامل بیمه سرمایه دامی و همچنین آبزیان پرورشی را از مرحله تخم چشم زده وهچری تا پایان دوران پرورش امکان پذیر نماید. موضوع دیگر در رابطه با غله راهبردی گندم است که با همکاری بنیاد تخصصی ذیربط و وزارت جهادکشاورزی، مقدمات اجرای آن بر بستر بیمه دیجیتال کشاورزی فراهم شده است و امید می رود در سال زراعی پیش روی، قریب به شش میلیون هکتار از اراضی زیر کشت گندم کشور نیز تحت پوشش کامل قرار گیرند. اجرای طرح‌هایی همچون بیمه‌های شاخص (Index Insurance) ارزیابی خسارات از طریق ماهواره مبتنی بر فناوری سنجش از دور که در سیل اخیر به کار گرفته شد و ارزیابی تمامی سطوح بیمه شده خسارت دیده و پرداخت غرامات در طی کوتاه‌ترین مدت ممکن شد نمونه‌هایی از آینده روشن این سازوکار مشارکتی دولت-مردم برای پایداری تولید است. اکنون علیرغم مضایق اعتباری سال ۹۷، بیمه کشاورزی مدت هاست که بدهی قابل توجهی به جامعه محترم و ارزشمند بیمه گذاران ندارد و غرامات به صورت هفتگی به حساب بیمه گذاران خسارت دیده پرداخت می‌گردد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصادآنلاین نوشته رامین امینی زارع، تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۵۰۷۸، www.eghtesadsabzonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
بازم خوبه که این امکانات و تسهیلات برای گشاورزان باقی مونده وگرنه واقعا کشاورزی فایده مالی نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
بيمه كشاورزي اونطور كه بايد مورد بازخورد رسانه ها قرار نگرفته ممنون كه اطلاع رساني ميكنيد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین