پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۹۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
آغاز گسسته شدن زندگی زوجین و آغاز مشکلات در یک زندگی مشترک از یک طلاق عاطفی آغاز می‌شود؛ چیزی که در ابتدا به دیده تردید به آن نگریسته می‌شود، ولی به مرور به طلاق رسمی می‌انجامد.
شعار سال: خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است که فرزندان در این نهاد پرورش می‌یابند و سال‌ها بعد وارد اجتماع می‌شوند، تشکیل زندگی و خانواده آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که در دین اسلام، آیات و روایات به آن اشاره شده است.
در درون همین خانواده فرزندان با مهر و محبت والدین پرورش یافته و غرق در محبت پدر و مادری می‌شوند که سال‌ها فضای خانه را برای یک زندگی سالم مهیا کرده اند.
متاسفانه دلایل زیادی در طلاق دخیل هستند، دلایلی مانند نبود تفاهم، مشکلات اجتماعی، اقتصادی، اعتیاد و یا سایر دلایلی که یک زندگی از هم گسسته می‌شود.
طلاق عاطفی آغاز راه جدایی رسمی زوجین
 
خط پایانی زندگی
این در حالیست که تا چند سال پیش واژه‌ای به نام طلاق توافقی و عاطفی مطرح نبود، اما رفته رفته این واژه‌ها در میان برخی از خانواده‌ها رونمایی شد و متاسفانه برخی از خانواده‌ها این نوع طلاق‌ها را خطی بر پایان زندگی مشترک می‌دانند.
دو نفر به دلیل نداشتن توافق در زندگی مشترک، حالا به صورت توافقی از هم جدا می‌شوند و برای خروج از زندگی که دارای مشکلاتی شده، این راه را بهترین و راحت‌ترین مسیر جدایی انتخاب می‌کنند.
در گذشته طلاق آخرین راه زوجینی بود که به هیچ عنوان شرایط ادامه زندگی را نداشتند، ریش سفیدان و بزرگان فامیل با پادرمیانی در این شرایط وساطت می‌کردند تا دوباره این زوجین به زندگی بازگردند و تا جایی که امکان داشت از وقوع طلاق جلوگیری کنند.
امروزه زوج‌ها گاهی خیلی راحت و بی سرو صدا خودشان شرایطی را برای طلاق فراهم می‌کنند که به نظر می‌رسد زندگی‌هایی که تحمیلی، با عجله، بدون شناخت آغاز شده باشد در اندک زمانی مشکلات روی خود را نشان می‌دهند و کم کم زندگی را برای هر دو نفر سخت می‌کنند تا در نهایت به طلاق برسند.
بسیاری از زوجین برای رهایی از مسیر طولانی طلاق از طلاق توافقی استفاده می‌کنند تا خیلی معطلی نداشته باشند و در کمترین زمان از هم جدا شوند.
بیشتر طلاق‌های توافقی در زوجینی دیده می‌شود که فرزندی ندارند و در نخستین سال‌های زندگی جدا شدن را بر ادامه زندگی ترجیح می‌دهند.

طلاق عاطفی و فضای بی مهری
از سوی دیگر گاهی زوجینی که دارای فرزند هستند و در زندگی به مشکلاتی برخورد می‌کنند، طلاق عاطفی را انتخاب می‌کنند، طلاقی که کودکان در فضای سرد و بی مهری پرورش می‌یابند و والدین بر این تصور هستند که اگر زندگی را ادامه دهند لطف بزرگی در حق کودکان کرده اند.
این در حالیست که کودکان پرورش یافته در این فضا با دریایی از بی مهری والدین بزرگ می‌شوند و شرایط را برای آسیب‌های اجتماعی این کودکان فراهم می‌کند.
طلاق عاطفی واژه‌ای تلخ و سرد است که دو کلمه‌ای متضاد را ناچار در کنار هم جای داده است، طلاق کلمه‌ای تلخ و عاطفه و محبت کلمه‌ای شیرین است که در این سال‌ها زندگی به این سبک در بین برخی از خانواده‌ها باب شده است.

جای خالی آرامش در روح و روان فرزندان طلاق
شیوا روزبهانی روانشناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در طلاق عاطفی، ضربه‌های روحی که به فرزندان و زوجین وارد می‌شود کمتر از طلاق نیست، در واقع در این نوع طلاق زندگی‌ها بدون هیچ مهر و محبتی و احساس عاطفی نسبت به یکدیگر ادامه دارد.
وی افزود: فرزندانی که در میان طلاق عاطفی بزرگ می‌شوند احساس آرامش نمی‌کنند و در حالی که بار‌ها گفته شده که والدین مهمترین الگوی رفتاری فرزندان هستند، این رفتار‌ها در ذهن کودک نقش می‌بندد و ممکن است در آینده همین رفتار را در زندگی خود پیاده کند.
این روانشناس تصریح کرد: والدین در طلاق‌های عاطفی باید دقت کنند که چه آسیب‌ها و خطراتی در کمین کودکان است و گاهی ارائه مشاوره‌های لازم برای حل مشکلات و استفاده از کلاس‌های مشاوره می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.
طلاق عاطفی آغاز راه جدایی رسمی زوجین
روزبهانی عنوان کرد: گاهی یک سوء تفاهم یا مشکل قابل حلی سال‌ها دغدغه و مشکل یک خانواده می‌شود در حالی که مراکز مشاوره می‌توانند با برنامه ریزی و صحبت این مشکلات را برطرف کند.
وی بیان کرد: ارائه مشاوره‌ها البته قبل از ازدواج نتیجه بهتری دارد و همیشه توصیه شده تا زوج‌ها قبل از ازدواج شناخت کافی و کلاس‌های مشاوره را استفاده کنند تا با آگاهی بیشتری وارد زندگی مشترک شوند.

مُد شدن طلاق‌های جدید
ابراهیم طهماسبی کارشناس اجتماعی اظهار داشت: یکی از بدترین نوع طلاق‌هایی که مُد شده طلاق توافقی است و افراد به دلیل نارضایتی‌هایی که در زندگی دارند طبق توافق از هم جدا می‌شوند.
وی افزود: بسیاری از طلاق‌های توافقی به دلیل عدم شناخت طرفین در حین ازدواج است که در برخی از موراد بسیار عجولانه و بدون آگاهی و شناخت، زندگی را تشکیل می‌دهند و بعد از برخورد با مشکلات و عدم تحمل، به مسیر جدایی فکر می‌کنند.
کارشناس اجتماعی تصریح کرد: زوجینی که اقدام به طلاق توافقی می‌کنند در واقع دوست دارند خیلی سریع از هم جدا شوند و زمان کمتری را برای طلاق صرف کنند.
طهماسبی با اشاره به طلاق عاطفی عنوان کرد: در این نوع طلاق، زندگی ادامه دارد و افراد بدون احساس و محبت زندگی می‌کنند و بدون عاطفه روند زندگی ادامه دارد.
طلاق عاطفی آغاز راه جدایی رسمی زوجین

آسیب اجتماعی در کمین فرزندان طلاق
وی بیان کرد: در این طلاق وظایف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و فرزندان این خانواده در روابط اجتماعی تاثیر بسیار منفی می‌گیرند.
کارشناس اجتماعی گفت: این کودکان در فضای سردی پرورش می‌یابند و افسرده و آزرده خاطر می‌شوند و زمینه برای آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌شود.
طهماسبی خاطرنشان کرد: برای مهار این مشکل نیاز است که همه دستگاه‌ها تلاش کنند تا با اقداماتی فرهنگی برای تغییر نگرش و ذهنیت‌ها اقداماتی صورت گیرد.
وی بیان کرد: باید نوع نگاه به زندگی در برخورد با این مسائل تغییر کند و افراد نیز با آگاهی و شناخت ازدواج کنند و در زندگی با دریافت مشاوره و گذشت بتوانند یک زندگی آرام و خوبی را داشته باشند تا فرزندانی توانمند را پرورش دهند.
عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: مجموعه‌ای از علل و عوامل در امر طلاق دخیل است؛ تحول در نظام آموزشی، تعلیم و تربیت و همچنین دانشگاه‌ها می‌تواند در طلاق موثر باشد که نوع نگاه و نگرش به خانواده، تعصب و غیرت نسبت به خانواده بسیار مهم است.
وی افزود: عوامل مهمی مانند مهارت مادر و پدر بودن، سبک زندگی، روابط عاطفی بین فرزندان با والدین و میزان ارتباط افراد با معنویت و آموزه‌های دینی در کاهش طلاق اهمیت خاصی دارد.
نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ضروری است که در راستای کاهش طلاق، به ارائه راهکار‌هایی پرداخته شود؛ همه کمیسیون‌ها در امر کاهش طلاق می‌تواند موثر باشند چرا که در بحث‌های فرهنگی، تولید و اقتصاد و حتی حوزه امنیت نقش خاصی دارند و گاهی بر اثر نفوذ بیگانگان، فروپاشی نظام خانواده را هدف قرار می‌دهند.
وی گفت: یکی از عناصر اصلی استحکام در جامعه، خانواده است که اگر دچار فروپاشی شود، بر جامعه اثرگذار است و جامعه را دچار مشکل می‌کند.
گودرزی با اشاره به این که یکی از برنامه‌های دشمن، خانواده است اظهار داشت: امروزه در دنیای غرب خانواده دچار فروپاشی شده و دشمن تلاش دارد تا این برنامه را در کشور‌های اسلامی دنبال کند، اما باید توجه داشت که زمانی جامعه به سمت رستگاری حرکت می‌کند که از دل یک خانواده، نیرو‌های انسانی خوب تربیت شود؛ در این راستا بُعد فرهنگی از همه مسائل موثرتر است و همه وظیفه دارند در بحث کاهش طلاق اقدام کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۶۷۴۹۵، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
جامعه ایران از نظر اخلاقی در آستانه انحطاطه. و نیاز به فرهنگسازی و آموزش از کودکی و پیش از رسیدن به سن ازدواج ضروری می نماید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
اوضاع ازدواج و طلاق در کشور ما که مثلا اسلامی هست اصلا خوب نیست و مسئولین در این زمینه به کمک جوون ها نمیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین