پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۰۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
۹۵ درصد کتیرای کشور به صورت خام صادر می‌شود؛ در حالی که با فرآوری این محصول می‌توان چندین برابر ارز برای کشورمان به ارمغان آورد.
شعار سال:گون زار‌های مرغوب و پرتراکم اصفهان در بین بهره برداران کتیرا از شهرت خاصی برخوردار بوده، اما این محصول مرغوب هر سال قربانی خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی در استان می‌شود.

تعداد بازدید : 68

مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه کتیرا محصول اصلی گیاه گون و از ترشحات صمغی خشک شده آن است گفت: شرایط سخت و دشوار برداشت سبب شده که بهره‎برداران این محصولات درآمد چندانی نداشته باشند.
 
آبتین میرطالبی با اشاره به اینکه ایران، ترکیه و سوریه کشور‌های تامین کننده کتیرا در جهان هستند، افزود: کشورمان با تولید ۷۰ درصد این سوغات ارزشمند طبیعت، حرف اول را در جهان می‌زند که نیمی از این محصول هم در استان اصفهان تهیه و صادر می‌شود.
 
وی وسعت قرارداد برداشت از رویشگاه‌های کتیرا را ۳۶ هزار هکتار بیان کرد و گفت: این میزان کتیرای خرمنی ومفتولی از گون زار‌های شهرستان‌های بوئین ومیاندشت، تیران وکرون، چادگان، خوانسار، فریدن، سمیرم، دهاقان، شاهین شهر ومیمه، نجف آباد، شهرضا ولنجان برداشت شد.
 
مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان، ارزش کتیرای برداشت شده را ۲۵۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: هزار بهره بردار در رویشگاه‌های این استان برای برداشت این محصول با ارزش فعالیت کردند.
 
به گفته وی کتیرای برداشت شده از رویشگاه‌های استان به تمام کشور‌های اروپایی، آرایشی، بهداشتی، غذایی و دارویی صادر می‌شود.
 
وسعت رویشگاه‌های طبیعی استان بیش از ۹ ونیم میلیون هکتار است که شش و نیم میلیون هکتار آن مرتع و نیم میلیون هکتار هم جنگل دست کاشت است.
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما  ، تاریخ انتشار:  25 آبان  1399  ، کدخبر: 2914398  ، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
اين تنها محصولي نيست كه ما داريم باهاش چنين رفتاري ميكنيم حس ميكنم اين ها از عمد ميخوان اقتصاد رو ذليل كنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
باز خداروشكر كشوري هستيم كه ميتونيم خام رو به بهترين مشتقات تبديل كنيم اما با اين حال بازم خام فروشي ميكنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین