پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۳۱۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
تنها چند روز پس از آنکه وزارت دفاع آمریکا از برنامه خود برای کاهش نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان و عراق خبر داد، ارتش ایالات متحده اعلام کرد بمب‌افکن‌های B-۵۲ آمریکا رهسپار خاورمیانه شدند.
شعارسال: تنها چند روز پس از آنکه وزارت دفاع آمریکا از برنامه خود برای کاهش نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان و عراق خبر داد، ارتش ایالات متحده اعلام کرد بمب‌افکن‌های B-۵۲ آمریکا رهسپار خاورمیانه شدند.

به گزارش شرق، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در توضیح این اقدام صرفا اعلام کرد «جنگنده‌های B-۵۲H نیروی هوایی آمریکا با هدف جلوگیری از تجاوز و اطمینان‌دادن به شرکا و متحدان ایالات متحده در خاورمیانه مستقر شده‌اند. به گفته «گرگ گیلوت»، فرمانده نیروی نهم نیروی هوایی آمریکا، «توانایی انتقال سریع نیرو‌ها به داخل، خارج و اطراف منطقه برای به‌دست‌گرفتن، حفظ و استفاده از ابتکار عمل واشنگتن برای جلوگیری از تجاوز‌های احتمالی، هدف اصلی ما برای این اقدام بوده است. این مأموریت‌ها به هواپیما‌های بمب‌افکن کمک می‌کنند تا با فضای هوایی و فرماندهی منطقه آشنا شده و عملکرد‌ها را کنترل کنند و به آن‌ها امکان می‌دهد تا با امکانات و توانایی‌های هوایی ایالات متحده و شرکای ما در منطقه ادغام شوند و آمادگی کلی نیروی‌های ترکیبی را افزایش دهند».

با اینکه مقام‌های آمریکایی مستقیم نامی از تهدید اصلی مورد نظر ایالات متحده در منطقه نبرده‌اند، اما در لابه‌لای این اظهارات می‌توان دریافت که اشاره غیرمستقیم نظامیان آمریکایی به ایران است. دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، اعلام کرده که در هفته‌های پایانی این دولت هم قصد دارد هر هفته یک تحریم علیه ایران اعمال کند تا رفع آن‌ها برای «جو بایدن»، جانشین ترامپ، دشوارتر شود.

از طرف دیگر برخی رسانه‌ها در روز‌های اخیر و پس از اخراج غیرمنتظره «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا، از سوی ترامپ در هفته‌های پایانی دولت، به این نکته اشاره کرده‌اند که شاید رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد اقدامی غیرقابل پیش‌بینی در خارج از مرز‌های آمریکا انجام دهد و کاخ سفید را در حالی تحویل جو بایدن دموکرات بدهد که آتش یک جنگ دیگر در خاورمیانه روشن شده است.

این موضوعی بود که در روز‌های گذشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم به آن اشاره و فاش کرده بود که ترامپ از مقام‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا خواسته بود تا طرح یک حمله کوتاه و مؤثر به تأسیسات هسته‌ای و نظامی ایران را بررسی کنند، اما این مقام‌ها به‌دلیل نگرانی از تبعات گسترده و غیر قابل پیش‌بینی چنین اقدامی، ترامپ را منصرف کرده‌اند.

تشدید تحرکات در منطقه

از طرف دیگر اعزام این جنگنده‌های مجهز به موشک بالستیک و دارای توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای، از پایگاه نظامی «مینوت» در داکوتای جنوبی در حالی صورت می‌گیرد که اقدامات و رایزنی‌های دولت ترامپ در منطقه شدت گرفته است».
کریستوفر میلر»، سرپرست وزارت دفاع، هفته گذشته اعلام کرد که تا ۱۵ ژانویه (پنج روز قبل از تغییر دولت در واشنگتن)، تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان از چهارهزارو ۵۰۰ نفر به دوهزارو ۵۰۰ نفر کاهش می‌یابد و در عراق هم ۵۰۰ نفر از سه هزار نظامی آمریکایی از این کشور خارج خواهند شد.

ترامپ پیش از این قصد داشت طبق وعده خود تمام نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج کند، اما ناتوانی نیرو‌های امنیتی و نظامی افغانستان در تأمین امنیت و در جریان بودن مذاکرات صلح با طالبان باعث عقب‌نشینی رئیس‌جمهوری آمریکا از تصمیم خود شد.

هم‌زمان با این تحولات، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، آخرین تور خود در اروپا و خاورمیانه را اجرا می‌کند و در جریان این سفرها، در قطر مذاکرات نهایی را با نمایندگان طالبان و دولت افغانستان انجام داده است؛ مذاکراتی که منتقدان زیادی در داخل و خارج افغانستان دارد و این نگرانی مطرح شده که با توافق احتمالی در قطر، طالبان نه‌تن‌ها به تعهدات خود عمل نخواهد کرد بلکه با داشتن دست بالا در برابر دولت کابل، برای سقوط دولت «اشرف غنی»، رئیس‌جمهوری افغانستان، خیز و برپایی مجدد حکومت اسلامی طالبان تلاش می‌کند.

در چنین شرایطی و با سابقه انجام اقدامات غیرقابل پیش‌بینی از سوی ترامپ، اعزام بمب‌افکن‌های B-۵۲ می‌تواند نگرانی کشور‌های منطقه و ناظران را در پی داشته باشد. هفته گذشته نیز دولت ترامپ به کنگره اعلام کرد که قصد دارد جنگنده‌های پیشرفته F-۳۵ و تجهیزات نظامی مدرن دیگری را با موافقت اسرائیل به امارات بفروشد. این موضوع نگرانی کنگره را در پی داشته و رایزنی نمایندگان هر دو حزب در کنگره برای ایجاد مانع در مسیر انجام چنین اقدامی آغاز شده است.

بمب‌افکن‌های B-۵۲ در حالی رهسپار خاورمیانه هستند که از ماه ژانویه ۲۰۲۰ هیچ عملیاتی برای این بمب‌افکن‌ها در منطقه در نظر گرفته نشده بود. در ماه ژانویه و پس از عملیات ویژه پهپاد‌های ایالات متحده در ترور فرمانده سپاه قدس ایران در بغداد، پنتاگون با درنظرگرفتن جوانب احتیاط، شش بمب افکن B-۵۲ را در جزیره «دیه‌گو گارسیا» در اقیانوس هند مستقر کرده بود.

رقابت چینی با بمب‌افکن‌های آمریکایی

امروز تنها سه کشور از بمب‌افکن‌های غول‌پیکری برخوردارند که توانایی طی‌کردن مسافتی طولانی دارند: ایالات متحده، روسیه و چین. تعداد مجموع بمب‌افکن‌های روسیه با این ویژگی‌ها حدود ۱۷۰ فروند است، ایالات متحده ۱۶۰ فروند و چین که به‌تازگی این جمع پیوسته دارای ۱۳۰ فروند از بمب‌افکن‌های کم و بیش مشابه این بمب‌افکن‌هاست. بمب‌افکن‌های چینی سری H-۶ در واقع مدل به‌روز‌شده بمب‌افکن‌های روسی Tu-۱۶ است که عمر آن به سال ۱۹۵۲ و ابتدای دوران جنگ سرد باز‌می‌گردد. اغلب بمب‌افکن‌هایی که چین در اختیار دارد، برخلاف نمونه‌های آمریکایی و روسی قادر به طی‌کردن مسافت طولانی و حمل سلاح‌های سنگین نیستند.

چین برای باقی‌ماندن در میدان رقابت نظامی با ایالات متحده و روسیه، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در صنعت نظامی خود انجام داده و تاکنون توانسته ۳۶ فروند بمب‌افکن نسل جدید H-۶ تولید کند که در عمل قابل رقابت با بمب‌افکن‌های آمریکایی و روسی باشد. در‌حال‌حاضر تعدادی از این بمب‌افکن‌ها در جزایر دریای چین جنوبی و در تأسیسات نظامی ساخته‌شده از سوی چین مستقر هستند. پکن و کشور‌های شرق و جنوب شرق آسیا بر سر مالکیت این جزایر دچار تنش هستند و ایالات متحده هم در این مناقشه رودر‌روی چین قرار گرفته است.

این بمب‌افکن‌های جدید که به آن‌ها لقب B-۵۲ چینی داده شده، از برخی جوانب از جمله مصرف سوخت و تجهیزات الکترونیکی توانسته‌اند رقیب آمریکایی خود را پشت سر بگذارند، اما هنوز هم B-۵۲‌های آمریکایی که در سال ۱۹۵۴ ساخته و بار‌ها به‌روز‌رسانی شده‌اند می‌توانند بمب‌ها و موشک‌های بیشتری را در مسافت طولانی حمل کنند و هدف‌گیری دقیق‌تری هم دارند و این امر در میدان جنگ و شرایط نظامی اهمیت بیشتری دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فراررو تاریخ انتشار ۳ آذر ۹۹، کد خبر: ۴۶۳۲۹۷، www.fararu.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
بمب افکن های امریکایی در خاورمیانه به هیچ عنوان نمیتونن تهدیدی برای ایران باشن اون ها این رو خوب میدونن:)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
مثلاً با این کارش آمریکا می‌خواهد ما را بترساند که اشتباه محض است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
ماموریت خاصی هم ندارن فقط برای وادار کردن ایران و ایرانی به مذاکره ست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
امریکایی ها دارن با لخند میان جلو اما از پشت شمشیر هاشون رو غلاف کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
نباید به هیچ عنوان مردم ایران از این تحرکات امریکایی بترسن این ها در برابر قدرت ما ذره ای نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
امریکا هیچ کاری نمی تواند بکند تا زمانی که ما بسیجیان هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
بعید نیست این ها بخوان ایران رو برای مذاکره تحت فشار بذارن و همه این ها یه نقشه باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
1
0
بمب افکن های امریکا در ایران نمیتونن تهدیدی برای نیروی نظامی باشن مردم خیالی نداشته باشید اصلا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
1
0
ماموریت های عجیبی که در ایران و اطراف ایران داره این روزها رخ میده یکم عجیب غریب شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین