پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
اتفاقات چند سال اخیر در صنعت خودرو زنگ خطر این صنعت را برای خودروسازها و سهامداران آن به صدا در آورده و باید تدبیری اساسی به حال این صنعت اندیشیده شود.

شعارسال : ، سهام خودروسازها که روزی در بورس جزء پر طرفدارترین ها به شمار می آمد، طی چند سال گذشته با کاهش بی سابقه قیمت مواجه شده است بطوریکه شرکت های این صنعت به سبب مطالبات معوق و افزایش هزینه ها به قیمت اسمی نزدیک و سهامداران خود را متضرر کرده اند به گونه ای که روزهای بی اقبالی شان به تالار شیشه ای و افت قابل توجه شاخص ها نیز کشیده شده است.

بررسی عملکرد شرکت های خودرویی نشان می دهد که گروه خودرو و ساخت قطعات در بورس از حدود 31 شرکت تشکیل شده و نسبت قیمت به درآمد این صنعت کاهش یافته و به این ترتیب با وجود افت قیمت سهام این گروه، هنوز تناسب لازم بین قیمت سهم و سود شرکت ها وجود ندارد.

بررسی روند قیمت سهام شرکت های مطرح خودرو سازی نیز نشان می دهد شرکت های خودوریی زامیاد، سایپا ایران، ایران خودور دیزل به دلیل تعدیل منفی 20 درصد در سود خود که در گزارش شش ماهه آنها اعمال شده بود (که البته به سود پیش بینی شده خود نرسید) منجر به توقف نمادشان شد.

به طور کلی می توان گفت، در کنار رکود شاخص بورس و بی اقبالی بازار به گروه پتروشیمی و پالایشگاهی سهام خودروسازان در بورس نیز مغفول مانده بطوریکه این روزها حال و روز خوشی ندارد و حال با به پایان رسیدن فصل مجمع به نظر می رسد که شرکت های مطرح خودرو سازی در بازار سرمایه سودی برای تقسیم بین سهامداران خود ندارد.

بر اساس این گزارش؛ این وضعیت باعث نگرانی بازار و ریزش قیمت ها شده چراکه بیانگر وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور است به طوریکه طی سه سال گذشته موضوع افزایش نرخ فروش محصولات و دلار همچنین کاهش فروش سبب سیر نزولی شاخص این صنعت شده است،‌درواقع گزارشات شش ماهه اخیر در گروه خودرو، شرکتهای فولاد، بانک‌ها نگرانی هایی را در بازار بوجود آورده است، بنابراین تا زمانی که قیمت خودرو در کشور به صورت دقیق مشخص نشود سهام این شرکت ها در بازار با نوسان مواجه بوده و نباید انتظاری برای افزایش و اقبال سهام این شرکت ها داشت.

* تحریک تقاضا صنعت خودرو را نجات می دهد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص شرایط صنعت خودرو در کشور به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: صنعت خودرو در حال حاضر در شرایط رکود به سر می برد و یکی از مهم ترین راه حل ها برای نجات این صنعت تحریک تقاضا است.

حمید رضا فولادگر ادامه داد: افزایش تسهیلات مربوط به این صنعت باید همگام با ارتقا کیفیت محصولات باشد در غیر این صورت استقبالی از این طرح افزایش نخواهد شد و شاهد ادامه رکود و سقوط ارزش سهام صنعت خودرو در بازار سرمایه خواهیم بود.

همچنین هاشم باروتی کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر سهام گروه خودرو سازی ها با توجه به رکود حاکم در این بازار شرایط خوبی ندارد و موضوع ارائه تسهیلات به این بخش هم نتوانست مانعی برای مهار رکود شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می کند: با توجه به شرایط این گروه شاهد توقف سهام آن ها در هفته جاری بودیم که این امر علاوه بر رکود بازار از عملکرد نامناسب گزارشات شش ماه نشات می گیرد.

بر اساس این گزارش؛ با این شرایط که تمام توجه سهامداران و حتی مسولان به بانک ها بوده و هر روز رشد قیمت این شرکت ها و تاثیرپذیری آن ها در شاخص رصد می شود، بهتر است مسولان بورس به همراه متولیان صنعت هر کدام به نوبه ی خود به این صنعت مغفول مانده نیز گوشه چشمی داشته باشند و با تشکیل میز گرد صنعت و یا هر راهکار موثر دیگری این صنایع را از انزوا خارج کرده تا نیم میلیون سهامدار خودرو سازی را از نگرانی خارج کنند.

همچنین از سویی دیگر سهامداران خودرویی نیز با اتمام فصل مجامع شرکت های خودرو سازی باید با درایت و آگاهی از وضعیت خودرو سازان اصراری به تقسیم سود نقدی نداشته باشند تا این سود هر چند اندک صرف رفع مشکلات عدیده خودروسازان شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،‌ با توجه به اتفاقات چند سال اخیر در صنعت خودرو سازی می توان گفت که این صنعت بدون توجه مسولان دیگر نمی تواند از صنایع پیشرو بورس باشد و زنگ خطر برای این صنعت و سهامداران آن مدت ها است که به صدا در آمده و باید تدبیری اساسی به حال این صنعت حساس بورسی اندیشید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار جمعه 8 آبان 1394 ، کد مطلب : 5374410 : www.yjc.ir 

اخبار مرتبط
برچسب ها: صنعت ، خودرو ، بورس ، شعارسال
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین