پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کارانه‌ پرستارها در دولت یازدهم سه برابر افزایش یافت و حداقل حقوق پرستاران 2 میلیون تومان شد
شعارسال: پرستارها چند سال است نسبت به وضعیت نامناسب کاری‌شان اعتراض می‌کنند. اعتراض آنها بیشتر متوجه اجرا نشدن قانون تعرفه خدمات پرستاری، تفاوت پنج برابری کارانه پرستاران و پزشکان، کمبود نیروی پرستار و افزایش ساعت و حجم کاری آنها است. درحالی که کمبود پرستار، ماجرای اختلاف چندصد برابری کارانه پزشکان و پرستاران و مشکلات پرستاران شرکتی مشکل جدی پرستاران تلقی می‌شود روز گذشته معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری با اصحاب رسانه به سؤالات آنها پیرامون مشکلات پرستاران پاسخ داد.

محمد میرزا بیگی محور اصلی سخنانش را به اعلام میزان حقوق دریافتی پرستاران و کارانه آنها اختصاص داد. او گفت: حداقل حقوق دریافتی پرستاران براساس بخشنامه‌های ابلاغی، 2 میلیون تومان تعیین شد و در حکم کارگزینی آنان نباید کمتر از این میزان لحاظ شود. در عین حال میزان کارانه پرستاران نیز در دولت یازدهم به طور میانگین سه برابر افزایش یافته است. پیش از این، سهم کارکنان غیرپزشک از کارانه در مراکز درمانی و بیمارستان‌های معدودی 5 /22 درصد و این سهم در اغلب مراکز، کمتر از این میزان بود که الان به ٢٧ درصد و در مجموع (با در نظر گرفتن نیروهای اورژانس) به ٢٩درصد رسیده است.

او در ادامه به موضوع تکریم بیماران در بیمارستان‌ها از سوی پرستاران اشاره کرد و گفت: باید احترام بیمار در بیمارستان حفظ شود، این، بد است که بیمار را با شماره تخت صدا بزنیم و بیمار، پرستار خود را نشناسد، برای رفع این مسأله روش case method برای حفظ کرامت و توجه به افراد بیمار در بیمارستان‌ها ابلاغ شد. مردم با اجرای این روش خدمت با کیفیت و خوبی را دریافت خواهندکرد.

* 295 هزار پرستار کم داریم

میرزا بیگی این را هم گفت که برای جبران کمبود نیروی پرستاری، آزمون استخدام حدود 16 هزارنفر در وزارت بهداشت که حدود 11 هزار نفر از آنان پرستارند در آبان ماه امسال برگزار می‌شود.میرزا بیگی با اشاره به کمبود 295 هزار پرستار در کشور ادامه داد: برای جبران این کمبود از ابتدای طرح تحول سلامت تاکنون 16 هزار پرستار در بیمارستان‌های دولتی به کار گرفته شدند که از این تعداد 9 هزار نفر برای افزایش بار مراجعات و هفت هزارنفر برای فعالیت در بخش‌های بیمارستانی در نظر گرفته شده‌اند. او با تاکید بر اینکه بیکاری در پرستاری را رد می کنیم ، اضافه کرد: 16 هزار نیرو در طرح تحول نظام سلامت ، تعداد چهار هزار پرستار بر اساس آیین‌نامه کار دانشجویی و هفت هزار و ٥٠٠ نفر نیز از طریق تداوم طرح پرستاری به کار گرفته شدند؛ ضمن اینکه تعداد پنج هزارنفر نیز از طریق جایگزینی مرخصی زایمان به صورت موقت در مراکز درمانی به کار گرفته شدند.میرزا بیگی همچنین به تربیت نیروهای کمک پرستار یکساله هم اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز بیماران به دریافت خدمات غیر حرفه‌ای، بیش از 10 هزارنفر در یک دوره یکساله، آموزش مهارتی و غیر حرفه‌ای را برای ارائه این خدمات گذرانده‌اند و قرار است بتدریج با گذراندن آزمون کتبی و مهارتی(که به روش آسکی) برگزار می‌شود، وارد بیمارستان‌ها شوند.میرزا بیگی تصریح کرد: نیاز کشور، به‌کارگیری یک نیروی کمک پرستار یکساله به ازای هر چهار پرستار است که فعلاً با پایان یافتن دوره یکساله این گروه، شماری از این افراد در صورت گذراندن آزمون برای کار وارد بیمارستان‌ها می‌شوند.او در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از گذشت۱۰ سال اجرا نشده است، گفت: در حال حاضر در حق پرستاران اجحاف نشده است، با توجه به توافق سال ۹۲ در حال حاضر کارانه پرستاران سه برابر شده است و در نتیجه نمی‌توان گفت که در حق پرستاران اجحاف شده است.معاون پرستاری وزارت بهداشت با این توضیح که اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به شیوه‌ای که بابت هر خدمت پولی دریافت شود، قابلیت اجرایی ندارد، گفت: یک هفته قبل از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مجلس، جزوه‌ای تحت عنوان «۴۰ دلیل» به نمایندگان مجلس دادیم و در همان جزوه عنوان کردیم که نمی‌خواهیم قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به شکل و شیوه‌ای که برای پزشکان اعمال می‌شود، اجرا شود.

میرزا بیگی ادامه داد: مد نظر ما در اجرای قانون تعرفه‌ گذاری خدمات پرستاری، بسته‌های خدمات تشخیصی و درمانی است و بر اساس آن می‌خواهیم قانون اجرا شود.معاون پرستاری وزارت بهداشت به وضعیت پرستاران شرکتی هم اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است وضعیت پرستاران شرکتی به لحاظ پرداختی‌ها قابل قبول نیست؛ حداقل دریافتی پرستار شرکتی باید دو میلیون و ۷۰ هزار تومان باشد، بر اساس بخشنامه‌هایی که به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است، اگر شرکت‌های طرف قرارداد نتوانند این مبلغ را به پرستاران شرکتی پرداخت کنند، این پرستاران تحت پوشش مؤسسه آوای سلامت قرار خواهند گرفت.

به گفته میرزا بیگی، مؤسسه آوای سلامت از سهامداران دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تشکیل شده است و تاکنون ۷۰۰۰ پرستار تحت پوشش این مؤسسه فعالیت می‌کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت همچنین از ابلاغ آیین‌نامه مراقبت در منزل خبر داد. به گفته میرزا بیگی، این آیین‌نامه به دنبال خدمات مورد نیاز بیماران مزمن و سالمندانی که نیاز به بستری در بیمارستان‌ها ندارند ابلاغ شده است. بر این اساس بیمارستان‌ها با ابلاغ آیین‌نامه مراقبت در منزل می‌توانند با مراکز ارائه خدمت در منزل ارتباط بگیرند و بیماران مزمن را به این مراکز بسپارند. همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور می‌توانند مجوز این مراکز را صادر کنند و پرستاران و از جمله بازنشستگان حرفه پرستاری بر اساس آیین‌نامه ابلاغی می‌توانند در این مراکز فعالیت کنند.میرزا بیگی گفت: فقط تعرفه این خدمات باقی مانده است که در دستور کار شورای عالی بیمه قرارگرفته و در نخستین جلسه این شورا بررسی می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 7، تاریخ انتشار: سه شنبه 13 مهر 1395، شماره: 6327.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین