پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
پرستاری شغل سخت و طاقت فرسایی است. شغلی است که روح بلند می خواهد و جسم آماده. شغلی که به راستی سخت و طاقت فرساست. از شیفت های شبانه و شیفت های روز تعطیلش گرفته تا حفظ کردن روحیه در برابر بیمارانی که ممکن است فردا روز عمرشان به دنیا نباشد.

شعار سال: پرستاری شغل سخت و طاقت فرسایی است. شغلی است که روح بلند می خواهد و جسم آماده. شغلی که به راستی سخت و طاقت فرساست. از شیفت های شبانه و شیفت های روز تعطیلش گرفته تا حفظ کردن روحیه در برابر بیمارانی که ممکن است فردا روز عمرشان به دنیا نباشد.شاید به همین علت است که در همه جای دنیا پرستاری از مشاغل پر درآمد و مورد احترام است. در ایران اما پرستاران همواره از حقوق کم و کار سخت گلایه دارند.

به تازگی هم رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور اعلام کرده: «مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و غربی در اردیبهشت و فرودین امسال 300 درصد افزایش یافته است.» محمد شریفی مقدم در حالی این اظهار نظر تکان دهنده را انجام داده است که نظام بهداشت و درمان ایران از کمبود پرستار رنج می برد، چنانکه تعداد پرستاران در بیمارستان‌های ایران بسیار کمتر از استاندارد‌های جهانی است. در این میان نکته اینجاست که در عین حال که عنوان می‌شود بیمارستان‌ها پرستار کم دارند، اما پرستاران بیکار زیادی وجود دارند. این بیکاری یا شرایط بد کاری باعث مهاجرت پرستاران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کانادا و استرلیا می‌شود. بر اساس آخرین آمار سال گذشته در مورد مهاجرت دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف ، کانادا و بعد استرالیا دو مقصد اصلی مهاجرت پزشکان و پرستاران ایرانی بوده است که موفق به یافتن شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود در داخل کشور نشده یا از حقوق و شرایط کاری خود رضایت نداشته‌اند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور اعلام کرده: «مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و غربی در اردیبهشت و فرودین امسال 300 درصد افزایش یافته است

*دهم و یازدهم و پرستاران

هنوز از یادها نرفته که 4 سال پیش محمود احمدی نژاد که به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار در جمع پرستاران سخن می گفت با بیان اینکه شرایط کار پرستاری در نظام سلامت کشور ارتقای چشمگیری داشته است ازمرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت وقت خواست هر چه زودتر آگهی استخدام 23 هزار پرستار را که مورد نیاز جامعه بهداشت و درمان کشور است منتشر کند.هر چند، پرستاران بعد از این دستور رییس دولت و تاکید وزیر منتظر بودند تا بلافاصله اجرای آن را شاهد باشند اما نزدیک به دوماه بعد غضنفر میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به عدم تحقق وعده احمدی نژاد گفت:از مجموع 600 هزار کادر بهداشتی که خدمات سلامت به مردم می دهند 50 درصد پرستار و تنها 7/7 درصد پزشکان هستند. اما معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری با کارشکنی از عملی شدن این وعده جلوگیری می کند!

با روی کار آمدن دولت جدید نیز وضعیت پرستاران بهتر نشد که نشد.تا جایی که با گذشت 8 سال از تصویب قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره‌وری، هنوز این قانون اجرایی نشده است. کار به جایی رسیده است که،مسئولان جامعه پرستاری بارها نسبت به مهاجرت پرستاران یا کناره‌گیری آنان از شغلشان به دلیل فشار کاری و کم‌توجهی مسئولان در پرداخت معوقات هشدار داده‌اند.

وعده های وزیر بهداشت دولت یازدهم هم به پرستاران عملی نشد. به عنوان مثال اوایل مهر ماه سال گذشته بود که دکتر هاشمی، از به‌کارگیری 16هزار پرستار تا دو ماه آینده آن خبر داد اما این وعده با گذشت چندین ماه عملی نشد و خود وزیر بهداشت در نهایت اعلام کرد: به‌کارگرفتن 16 هزار پرستار از طریق استخدام دولتی نخواهد بود. به این ترتیب است که پرستاران در بیکاری و مشکلات شغلی غوطه ور هستند.

به همین دلیل است که رئیس کل سازمان نظام پزستاری عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید نیز وضعیت پرستاران بهتر نشد که نشد.تا جایی که با گذشت 8 سال از تصویب قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره‌وری، هنوز این قانون اجرایی نشده است. کار به جایی رسیده است که،مسئولان جامعه پرستاری بارها نسبت به مهاجرت پرستاران یا کناره‌گیری آنان از شغلشان به دلیل فشار کاری و کم‌توجهی مسئولان در پرداخت معوقات هشدار داده‌اند.
پرستاری کشور با اشاره به اینکه مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و غربی در اردیبهشت و فرودین ماه امسال 300 درصد افزایش یافته است، از بابت خالی شدن کشور از پرستاران حرفه ای و ماهر ابراز نگرانی کرد.علی محمد آدابی با اشاره به اینکه آمریکا، کانادا، آلمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر و عربستان مشتری‌های دست به نقد برای جذب پرستاران ایرانی هستند، اظهار داشت: تاکنون و با وجود آنکه آمار دقیقی از مهاجرت پرستاران کشورمان نیست ولی تخمین زده می‌شود حدود 10 هزار پرستار تاکنون به کشورهای مختلف برای کار با شرایط بهتر رفاهی و معیشتی مهاجرت کردند. او گفت: متاسفانه بهترین پرستاران از ایران مهاجرت می‌کنند.

آدابی در پاسخ به نقدی درباره بدخُلقی پرستاران در بیمارستان‌های کشور پاسخ داد: اگر حق پرستاران را براساس قانون ارتقای بهره‌وری و کاهش ساعت کار ارائه کنند و پرستار احتیاج نداشته باشد برای معیشت خود چند شیفت کار کند مسلما پرستاران نیز وضعیت روحی و اخلاقی بهتری پیدا می‌کنند.

با این تفاسیر می توان گفت با وجود همه وعده های دولت یازدهم و اجرایی شدن طرح تحول سلامت، هنوز هم تکلیف مشکلات هر ساله پرستاران مشخص نیست و معلوم نیست بالاخره این قشر زحمتکش که به راستی شغل طاقت فرسایی دارند، به حق واقعی خود می رسند یا خیر. از سوی دیگر کمبود پرستار برای بیمارستان ها و نبود امکانات برای آنها بیشترین ضربه را به بیماران و خانوادهایشان وارد می کند چرا که با کمبود نیرو، پرستاران خسته از کار روزانه سنگین نمی توانند آنطور که باید و شاید به بیماران رسیدگی کنند و امکان خطای انسانی نیز بالا می رود. با این حال هنوز که هنوز است به نظر می رسد وضعیت پرستاران، کمبود نیروی پرستار در بیمارستان ها و خواسته های صنفی آنها جزئی از اولویت های اول وزارت بهداشت برای رسیدگی نیستند و برای همین است که جامعه پرستاران و به تبع آن بیماران همواره گلایه های گفته و ناگفته از وزارت بهداشت دارند.

سیدحسن‌ هاشمی آن روزها گفت: نظام سلامت کمبود‌هایی در زمینه نیرو دارد و دولت نیز به دلیل کمبودهای منابع مالی، فعلا مانع استخدام‌هاست از همین جهت پرستاران از محل طرح تحول سلامت و به شکل شرکتی به خدمت گرفته خواهند شد. تا باز هم رویای استخدام برای پرستاران بی معنا شود.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 6 تیر 1395، کد مطلب: 1115164:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین