پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۶۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران بی شک مشکلات و معضلات زیادی را برای اقتصاد و متعاقب آن معیشت مردم کشور به وجود آورده است، اما باوجود تحریم ها، کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی نه تنها تعطیل نشدند بلکه نخبگان ایرانی عزم خود را جزم کرده و فرآیند بومی سازی ۶۵ تا ۷۰ درصد از مواد اولیه لوازم خانگی را از طریق پلتفرم‌های واحد‌های تولیدی به سرانجام رساندند.
شعار سال: با وجود رشد در تولید لوازم خانگی باز هم قیمت این لوازم افزایش یافته؛ برخی از تولید کنندگان و رئیس اتحادیه‌ی لوازم خانگی تهران معتقد است ارائه مواد اولیه به کارخانه‌داران از طریق بورس باعث ایجاد واسطه و در نتیجه افزایش قیمت‌ها شده است، برخی از فروشندگان اصناف نیز کمبود لوازم خانگی در بازار و افزایش نرخ دلار را دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی عنوان می‌کنند.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در خیابان امین حضور در خصوص قیمت‌ها می‌گوید: با افزایش قیمت دلار نه تنها لوازم خانگی بلکه همه چیز گران شده است و نباید از صنف ما خورده گرفت، ما گران نمی‌فروشیم بلکه قیمت تمام شده لوازم حتی از سوی کارخانه‌ها افزایش بافته است چراکه برخی از قطعات نظیر موتور آن‌ها خارجی است و همین امر موجب افزایش قیمت شده است.

مصطفی موسوی با بیان اینکه با منع واردات لوازم خانگی خارجی انبار اصناف خالی است و تنها موجودی آن‌ها همان لوازمی است که در ویترین مغازه‌ها قرار گرفته است، افزود: اگر مد نظر مشتری لوازم خانگی خارجی باشد ما تلاش می‌کنیم آن را از بازار تهیه و با نرخ روز به آن‌ها می‌فروشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار از زمانی که کارخانه‌های ماشین‌سازی قیمت‌های خود را افزایش دادند به دنبال آن اصناف نیز دوباره قیمت اجناس خود را افزایش داد‌ه‌اند.

موسوی که نمایندگی یکی از برند‌های لوازم خانگی ایرانی را دارد می‌گوید: در یکی-دوسال اخیر قیمت ماشین‌های لباسشویی باریک، ماشین ظرف شویی و چند مدل تلوزیون ٤٣ اینچ بین دو تا سه میلیون تومان بود، اما اکنون همان لوازم با قیمت ٦ تا ٩ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان به فروش می‌رسد و سود ما بر روی هر کالا نیز به طور میانگین ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تومان است.

موسوی افزود: قیمت یخچال‌های ساید بای ساید بزرگ در یکی-دوسال اخیر از هشت میلیون به ٧٥ میلیون تومان و یخچال دوقلو الکترواستیل ظرف کمتر از یکماه گذشته از ١٢ میلیون به ٢٥میلیون و ٥٠٠ هزار تومان افزایش یافته است.

این فروشنده لوازم خانگی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی بر قیمت‌ها می‌شود یا خیر، گفت: بله قیمت‌ها از سوی کارشناسان مربوطه نظارت می‌شود آن‌ها هم می‌دانند ما بی‌تقصیر هستیم. ما به آن‌ها می‌گوییم اگر لوازم با قیمت ارزان دارند در اختیار ما قرار دهند تا ما هم با سود کم آن را به مردم عرضه کنیم.

اکبر معتمدی یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی نیز در خصوص رکود در بازار می‌گوید: یکی از مهمترین دلایل رکود در بازار لوازم خانگی نجومی شدن قیمت‌ها بعد از تحریم و افزایش قیمت مواد اولیه است. در گذشته یک دستگاه ماشین لباسشویی با کیفیت ایرانی با قیمت ٢٦٠ تا ٩٠٠ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما اکنون همان کالا با نرخ شش تا ١٣ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: قیمت یخچال‌های ساید بای ساید از یک میلیون و ٥٠٠ هزار تومان به ٢٢ تا ٤٠ میلیون تومان و قیمت ماشین‌های لباسشویی از ٨٥٠ هزار تا ٣ میلیون تومان به ١٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٢٨ میلیون تومان رسیده است.

معتمدی در پاسخ به این پرسش که چرا لوازمی که از قبل با قیمت کمتری خریداری شده اکنون آن‌ها را با قیمت به روز دلار به فروش می‌رسانید، می‌گوید: جنسی در انبار موجود نیست؛ اگر هم باشد با توجه به شرایط اقتصادی ما ناگزیر هستیم آن‌ها را با قیمت روز به فروش برسانیم تا بتوانیم لوازم جدید خریداری و امرار معاش کنیم.

همچنین مهدی امینی یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در میدان شوش نیز در این خصوص گفت: ما عرضه کننده لوازم خانگی کوچک نظیر جاروبرقی، چرخ گوشت و لوازم آشپزخانه هستیم. قیمت این لوازم نیز با افزایش نرخ دلار مانند دیگر اجناس افزایش یافته است.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون پنج بار و هر بار ١٠ تا ١٥ درصد قیمت لوازم خانگی افزایش یافته است.

امینی ادامه: ما نمی‌توانیم اجناسی را که از قبل با قیمت کمتری خریداری کرده‌ایم با همان قیمت به فروش برسانیم چراکه ارزش پول کاهش یافته و ما کاسب هستیم؛ باید توان خرید لوازم جدید برای جایگزین کردن آن‌ها در مغازه را داشته باشیم.

به گفته این فروشنده لوازم خانگی قیمت جاروبرقی ایرانی پارس خزر در سال گذشته ٩٦٠ هزار تومان بود، در ابتدای امسال به یک میلیون و ٢٨٠ هزار تومان و اکنون به یک میلیون و ٦٠٠ هزار تومان رسیده است.

امینی اضافه کرد: دستگاه‌های چرخ گوشت نیز با توجه به مارک و کیفیت، قیمت‌های متفاوتی دارند مثلا یک چرخ گوشت قبل از تورم ٤٥٠ هزار تومان بود و اکنون به ٩٥٠ هزار تومان رسیده است.

بیش از ۶۵ درصد از مواد اولیه لوازم خانگی در کشور تولید می‌شود
 
«اکبر پازوکی»، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران نیز در این خصوص گفت: به طور میانگین ٦٥ تا ٧٠ درصد از مواد اولیه لوازم خانگی کشور بومی‌سازی شده که بخش قابل توجهی از آن در استان تهران تولید می‌شود.
 
بومی سازی ۷۰ درصدی مواد اولیه لوازم خانگی در کشور

وی افزود: اکنون حدود ٣٠ تا ٣٥ درصد از قطعات لوازم خانگی نظیر «کیت» موتور از خارج به کشور وارد می‌شود و بیشترین تولید داخلی به وسایل نفت‌سوز، گازسوز و الکترونیک نظیر چرخ‌گوشت، جاروبرقی، لباسشویی و پکیج آبگرمکن اختصاص دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بخش اعظمی از مواد اولیه لوازم خانگی در کشور تولید می‌شود چرا قیمت‌ها تا این حد افزایش یافته است، بیان کرد: دولت متولی مواد اولیه تولیدی نظیر مس، ورق، مواد پتروشیمی و رنگ است؛ پس از قرار گرفتن مواد اولیه لوازم خانگی در بورس و عرضه‌ی آن از این طریق به دلیل وجود واسطه و دلالان، نرخ مواد اولیه افزایش یافته است؛ به طوریکه در یکسال گذشته قیمت فولاد از کیلویی ٩ هزارو ٥٠٠ به ٢٧ هزار تومان، مواد پتروشیمی پلاستیکی از ٩ هزار به ٣٥ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: تولیدکنندگان باید براساس قیمت روز مواد اولیه را خریداری کنند، اما به دلیل محدود بودن سرمایه ممکن است مثلا یک تولید کننده در یکماه ١٠ تن ورق از بورس خریداری کند، اما ماه بعد نتواند ورق مورد نیاز خود را تامین کند و ضرر خاموش بودن دستگاه‌ها بیش از کاهش تولید حتی به میزان ٥٠ درصد است.

پازوکی تاکید کرد: علاوه بر تورم و کاهش قدرت خرید مردم، آغاز ماه محرم و شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شد و فروش لوازم خانگی بیش از پیش کاهش یافت.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیل شدن اصناف از ٢٧ آبانماه سال گذشته تا ٣١ شهریورماه باعث شد در ماه‌های اسفند و فروردین که اوج فروش کسبه به حساب می‌آید آن‌ها نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و علاوه بر متضرر شدن کسبه بازار بیش از پیش دچار رکود شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تولیدکنندگان چه اقدامی در راستای افزایش کیفیت و رقابت با رقبای خارجی خود انجام داده‌اند نیز گفت: تولید کنندگان قبل از تحریم و رکود اقتصادی همواره به دنبال افزایش سطح کیفی کالا‌های تولیدی خود بودند تا در آسیا بتوانند حرف اول را بزنند و بعد آن‌ها را برای دیگر کشور‌ها به روز کنند تا بتوانند با بازار‌های جهانی رقابت کنند.

پازوکی تصریح کرد: در گذشته مصرف انرژی برخی از کالا‌های داخلی نظیر یخچال در رده دی (D) یعنی با بیشترین میزان مصرف برق قرار داشت اکنون بخش عمده‌ای از کالا‌های لوازم خانگی با رده اِی (A) با کمترین میزان مصرف برق در کشور ساخته می‌شود و از لحاظ کیفیت توانسته‌اند به یک پلاس (یک ستاره) تا سه پلاس دست یابند.

وی بیان کرد: طرح شناسه کالا و سامانه سجا نیز به منظور کمک به تولیدکنندگان داخلی و توزیع کالا‌ها با قیمت اصلی ایجاد شده است تا دست دلالانی که در این بازار آشفته به دنبال سوءاستفاده و دستیابی به سود‌های کلان هستند کوتاه شود.

پازوکی با بیان اینکه در این طرح واردات کالا‌های خارجی قاچاق محسوب می‌شود، افزود: این طرح نباید در یک مقطع زمانی کوتاه ابلاغ و اجرا شود، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این طرح در ٢٧ آبانماه سال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و ٣١ شهریور ماه امسال باید اجرایی می‌شد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: زمانی که تولید کالا‌های لوازم خانگی داخلی عرضه شده در بازار کفاف مصرف‌کنندگان را نمی‌دهد و مغازه‌ها مملو از کالا‌های داخلی نیست، باید طرح شناسه کالا به مرور زمان انجام شود تا کسبه بتوانند خود را با شرایط وفق دهند و تولیدکنندگان هم بتوانند تعداد کالا‌ها را افزایش دهند.

پازوکی ادامه داد: اتحادیه لوازم خانگی تهران در پیش‌برد این طرح با سازمان‌های مربوطه همکاری لازم را دارد و خواهد داشت و از مسئولان امر درخواست می‌کند طرح شناسه کالا در بازه زمانی طولانی اتفاق بیافتد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر میزان عرضه لوازم خانگی پاسخگوی نیاز داخل نیست چرا این کالا‌ها به خارج صادر می‌شود، بیان کرد: قرارداد صادرات کالا به کشور‌های خارجی از قبل بسته شده و کالا‌های درخواستی آن‌ها با توجه به شرایط اقلیمی ساخته شده یا می‌شود و نمی‌توان از زیر بار تعهد شانه خالی کرد.

پازوکی افزود: کالا‌هایی همچون یخچال فریزر، ساید بای ساید، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و تلوزیون از استان تهران به کشور‌هایی نظیر عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.

وی گفت: ٥٠ کارخانه تولید لوازم خانگی در کشور وجود دارد که از این تعداد ١٥ کارخانه آن در استان تهران است که لوازم خانگی درشتی از برند‌های مختلف نظیر یخچال، ساید بای ساید، ال‌ای دی تولید می‌کنند.

پازوکی تصریح کرد: کارخانه‌های تولید کننده لوازم خانگی در تمام شهر‌های کشور نمایندگی دارند و از این طریق کالا‌های خود را عرضه و به فروش می‌رسانند.

افزایش ١٥٠ درصدی تولید برخی از لوازم
 
یکی از عللی که درباره‌ی افزایش قیمت لوازم خانگی مطرح می‌شود، کاهش تولید به دلیل مشکل در تأمین مواد اولیه است؛ در حالیکه آمار تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان از افزایش تولید در لوازم بزرگ دارد. میزان تولید در برخی لوازم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا ۱۵۰ درصد افزایش تولید را نیز تجربه کرده است.

کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و لوازم خانگی وزارت صمت، اخیرا در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده در سه ماهه نخست امسال در برخی حوزه‌های لوازم خانگی، تولید، افزایش یافته است به گونه‌ای که در این مدت در تولید ماشین لباسشویی با افزایش ۱۱۵ درصدی و در تلویزیون با افزایش ۵۰ درصدی روبرو بوده‌ایم.

آخرین آمار دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت مربوط به دو ماهه نخست امسال است که نشان دهنده رشد میزان تولید در سال جاری است. طبق این آمار، تولید تلویزیون با افزایش ۵۳.۷ درصدی از ۷۲ هزار ۹۰۰ دستگاه در دو ماهه نخست سال پیش به ۱۱۲ هزار دستگاه در دو ماهه اول امسال رسیده است.

همچنین تولید لباسشویی نیز با افزایش در سال جدید مواجه بوده به گونه‌ای که ماشین لباسشویی با افزایش ۱۵۴.۸ درصدی از ۴۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۸ به ۱۲۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.

در تولید یخچال و فریزر نیز افزایش تولید ۱۰.۳ درصد بود که از ۱۷۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه در دو ماهه نخست پارسال به ۱۹۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است. با این حال تولید الکتروموتور در دو ماهه اول امسال با کاهش ۱۹.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال مواجه شده است.

جریمه ٣١٩ میلیارد تومانی اصناف متخلف
 
همچنین معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به ٣٥٤ هزار مورد بازرسی از اصناف در ۶ ماهه نخست امسال می‌گوید: این بازرس‌ها موجب تشکیل ٣٣ هزار پرونده تخلف و جریمه ٣١٩ میلیارد و ٤٦٥ میلیون شد.
 
بومی سازی ۷۰ درصدی مواد اولیه لوازم خانگی در کشور

«سعیدمحمدی پور» در اینباره توضیح داد: بیشترین تخلف اصناف در زمینه لوازم خانگی، مواد غذایی، مکمل‌های ورزشی و مواد نیروزا، دخانیات و لوازم آرایشی و بهداشتی به دلیل کم فروشی، گرانفروشی، احتکار و عدم درج قیمت بوده است.

وی افزود: در بحث مبارزه با قاچاق کالا نیز در شش ماهه اول سال ٣٢ هزار و ٧٥٥ مورد بازرسی در سطح استان صورت گرفته که منجر به کشف ۳۰۰ تخلف ۱۴ میلیارد تومانی شده است.

محمدی پور یادآور شد: بیش از ۲۴ هزار مورد شکایت مردمی در ۶ ماهه اول امسال از طریق مراجعه حضوری یا از طریق سامانه اینترنتی ۱۲۴ انجام شد که از شکایات مطروحه ۸ هزار و ۳۵۰ مورد موجب کشف تخلف شده است.

وی با بیان اینکه برخورد با متخلفان اقتصادی در اولویت اصلی بازرسی سازمان صمت است، افزود: استمرار گشت‌های بازرسی و نظارت لازمه پایداری و ثبات در بازار است و سازمان صمت با انجام گشت‌های مستمر و حضور همیشگی بازرسان در سطح بازار جو ناامنی را برای جلوگیری از قانون گریزی و تخلف عده‌ای سودجو فراهم خواهد کرد.

۸۰ هزار واحد تولیدی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و ۶۰ هزار واحد خدمات فنی در سطح استان تهران فعال است.
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انصاف نیوز، تاریخ انتشار:  ۱۶  آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۲۷۰۶۶۹، ensafnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
بومی سازی ها زمانی رخ میده که مرز کشور رو بتونیم نگه داریم و قاچاق نیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
من هم بعید میدونم که بتونیم در زمینه لوازم خانگی حالا حالا ها نظر مردم خودمون رو جلب کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین