پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۰۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
مدیران بحران کشور در روز‌هایی که سیل خوزستان را فرا گرفته دم از عدم شناخت سازمان‌ها از وظایف خود در بحران‌ها می‌زنند در حالی که به هشدار‌های جدی سازمان نقشه برداری توجهی نمی‌کنند!
شعار سال: نزدیک شدن فصل سرما و افزایش تعداد بارش ها برای بسیاری از شهرهای جلگه ای و سست خاک، قابل اهمیت است. خوزستان، سیستان و بلوچستان و سایر استان های شمالی از جمله شهرهایی هستند که با پدیده رانش زمین و سیلاب ها مواجه هستند. نهادهای مختلفی در این زمینه تحقیقات و هشدارهای لازمی را ارائه می کنند.

امضای تفاهمنامه برای مدیریت این بحران ها کافی است!؟

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مراسم صبح امروز که برای امضای تفاهم نامه با سازمان نقشه برداری برگزار شده بود، گفت: این نهاد کمتر شناخته شده است؛ نگاه عامه مردم و خیلی از مسئولان این است که وقتی حادثه ای اتفاق می افتد باید در صحنه حضور داشته باشیم و خیلی اشرافی به وظایف دقیق این سازمان ندارند.

این سخنان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ما را بر آن داشت تا به بررسی عملکرد این سازمان بپردازیم؛ چرا که نجار در ادامه سخنانی را مطرح کرد که دقیقا نقض جملات قبلی خود بود!

وی گفت: سازمان ما در وهله اول، با کمک شورای عالی مدیریت بحران کشور، سیاست گذار است.

نجار ضمن گلایه از نبود نگاه فرابخشی در دستگاه های اجرایی کشور، ادامه داد: وظیفه دیگر ما هماهنگی بین ظرفیت های کشور برای مدیریت بحران است؛ خودمان هیچ امکاناتی نداریم، حتی یک بیل هم نداریم!

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: ماموریت دیگر ما حمایت است به این معنا که هر جا که نیاز بود با استفاده از ظرفیت های قانونی حمایت خود را شامل حال سازمان های دیگر کنیم.

وی اظهار کرد: ماموریت آخر ما نظارت است که در قانون مدیریت بحران به صراحت ذکر شده است. با هزینه ای بسیار کمتر از آنچه که بعد سیل سال گذشته انجام دادیم، می توانستیم با صرف آن در اقدامات قبلی از آن پیشگیری کنیم، هرچند خیلی می گویند این را نباید جایی بگوییم!

تمام بیل های کشور در اختیار مدیریت بحران است

این سخنان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور دقیقا نشان دهنده این است که به دلیل جایگاه خاصی قانونی خود، می تواند با مدیریت صحیح می تواند تمام بیل های کشور را در زمان وقوع بحران ها در اختیار بگیرد چرا که بسیاری از دستگاه های مربوط و غیرمربوط در چنین مواقعی پای کار هستند اما دقیقا به دلیل مدیریت نادرست است که توزیع نیرو و امکانات به درستی صورت نمی گیرد.

یکی از نیروهای داوطلب مردمی که در جریان زلزله کرمانشاه و سیل پلدختر، برای کمک به مردم در آن مناطق حضور یافته بود در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در زمان زلزله کرمانشاه شاهد بودیم که نیروهای مسلح با تمام امکانات به میدان آمدند اما به دلیل مدیریت نادرست، دوباره کاری بسیاری توسط همین نیروهای استان های مختلف رخ داد.

این نیرو جهادی بیان کرد: زمانی که ما ارزاق را پخش می کردیم واقعا نمی دانستیم که به یک روستای خاص ارزاق رسیده یا نه؟ احتمال داشت به یک روستا ده بار کمک کنیم و به یک روستا یک بار برسد!

وی افزود: مدیریت بحران باید این ها را درست کند اما تنها چیزی که از مدیریت بحران دیده می شود این است که در زمان بحران با آن ها تماس گرفته می شود و آن ها با جلیقه آبی که دارند، می گویند چند تیم ارزیاب ارسال شده اند! من نمی دانم چقدر بودجه می گیرند؛ اطلاع ندارم که زیاد است یا کم اما می دانم چیزی که اکنون اجرا می کنند درست نیست.

وی افزود: وقتی همه باید زیر نظر آن ها کار کنند این می شود مدیریت که مدیریتی دیده نمی شود؛ حتی در سیل پلدختر هم ما نامی از آن ها نشنیدیم!

البته مدیریت بحران فقط شامل سازمان مدیریت بحران کشور نیست، اما می‌توان این سازمان را نماد آن دانست؛ سازمانی که بنابر گفته رئیس آن، همه ساله بودجه کلانی صرف آن می‌شود؛ اسماعیل نجار در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۹۷  با اشاره به اینکه ما دو بودجه در سازمان مدیریت بحران کشور داریم، گفت: یک بودجه مختص خود سازمان و مربوط به هزینه‌ها و تملک است و دیگری مربوط به حوادث می‌شود.

نجار با اشاره به اینکه ۵ درصد بودجه کل کشور به مدیریت بحران اختصاص داده می‌شود، گفت: ۳ درصد این بودجه برای پیشگیری و ۲ درصد برای مقابله است که رقم کلی آن ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

تمام بیل های کشور در اختیار مدیریت بحران است / گل به خودی آقای رئیس در دفاع از عملکردش

بودجه سازمان مدیریت بحران در سال آینده

 

نمونه دیگری از بی تدبیری های سازمان مدیریت بحران را می توان در سیل خوزستان دید، سیلی که سال گذشته هم رخ داده بود و زمان کافی برای پیشگیری از وقوع مجدد آن وجود داشت.

 

تعداد بازدید : 2

 

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوالی درباره سیل خوزستان، گفت: در شبکه های مجازی عکس هایی پخش شده بود، بررسی کردیم و متوجه شدیم که برای سال گذشته است! مثلا مشکل  فردی که سال گذشته دچار مشکل شده و دولت و حاکمیت به او کمک کرده و خانه ساخته، امسال بازپخش شده است.

وی افزود: شبکه های مجازی یک مقدار کار را پیچیده تر وسخت تر می کنند و گاهی اطلاعات نادرستی می دهند؛ در عین حال که کمک حال ما هستند، بعضی جاها هم این مشکلات را ایجاد می کنند.

نجار ادامه داد: تغییر اقلیم موقعیتی است که ما با آن رو به رو هستیم؛ تغییر اقلیم یعنی خشکسالی ۱۷ تا ۱۸ ساله‌ای که ما در کشور شاهد بودیم، همچنین باران‌های سیل آسا و برف‌های سنگین در نقاطی که شاید از سالیان دور تا امروز شاهد چنین بارش‌هایی نبودیم و زمان بارش و پراکنش بارش همه مسائلی است که در رابطه با تغییر اقلیم اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: خوزستان یک مناطق ویژه ای دارد که  تا سال گذشته علیرغم این که سال ها در آنجا رفت و آمد داشتم، خیلی به آن ها توجه نکرده بودم؛ شما خوزستان را در جمع آوری آب های سطحی یک نهر روان که آب از آن خارج می شود نبینید.

اعتبارات هنوز منجر به رفع مشکل خوزستان نشده است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره نقش نظارتی این سازمان از سال گذشته تاکنون اظهار کرد: اقدامات موثری انجام شده، مثل بحث فاضلاب هایی که در حال انجام است، فاینانس هایی کشیده شده و اعتباراتی در این زمینه تامین شده ولی هنوز به سرانجام نرسیده تا بتواند مشکل این شهر را حل بکند.

وی افزود: با پمپ هایی که کار گذاشته و هدایت آبی که به طور موقت انجام داده بودند، نسبت به سال قبل خیلی مشکلاتمان کمتر بود به جز بندر که در آنجا یک بازگشت صدساله بارندگی را داشتیم و یک مقدار مشکلات بیشتر بود.

نجار در ادامه گفت: امسال علی رغم این که مشکلات خیلی کمتر بود، به سرعت ارزیابی کردیم، به دولت منعکس کردیم، مصوبه دولت انجام شد و بازسازی واقعا با مساعدت بسیار بالا شروع شده و امیدواریم با کمک مردم مشکلات را روز به روز کمتر کنیم.

وی درباره انعقاد تفاهم نامه با سازمان نقشه برداری کشور نیز بیان کرد: سازمان مدیریت بحران کشور ماموریت دارد که با استفاده از ظرفیت‌های کشور، در زمینه مسائلی مثل حوادث طبیعی و کاهش خسارت جانی و مالی، اقدام موثری را داشته باشد؛ سازمان نقشه برداری کشور هم که حدود ۷۰ سال از زمان تشکیل آن می‌گذرد، ظرفیت و امکانات بسیار بالایی دارد و می‌توانند به ما در مراحل مختلف مدیریت بحران، اعم از پیشگیری تا مقابله و در نهایت بازسازی کمک کند.

نجار در پایان گفت: ظرفیت تجهیزاتی و علمی این سازمان، ظرفیت بسیار خوبی است که امروز در قالب یک تفاهم نامه به امضا رسید تا بتوانیم به صورت هماهنگ تر و جامع تر، توسط نقشه راه این تفاهم نامه کارها را پیش ببریم و امیدواریم که بتوانند با کمک به ما، باعث کاهش آلام مردم کشور در حوادث شوند.

سیل امسال خوزستان در حالی رخ داد که علاوه بر زمان یک ساله مدیران بحرانی کشور! سازمان نقشه برداری هم ۷۲ ساعت قبل از وقوع آن، هشدار‌های لازم را داده بود.

۷۲ ساعت قبل از سیل جنوب کشور هشدار دادیم!

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، رئیس سازمان نقشه برداری و اطلاعات مکانی کشور نیز در حاشیه آیین انعقاد تفاهم همکاری با سازمان مدیریت بحران کشور، به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم، داوطلب کمک به سازمان مدیریت بحران کشور شدیم و ۷۲ ساعت قبل از سیل جنوب کشور، لیست روستا‌هایی که دچار بحران سیل زدگی می‌شوند را اعلام کردیم.

وی افزود: سازمان نقشه برداری و اطلاعات مکانی کشور دارای ظرفیت و پتانسیلی است که می تواند در پیش آگاهی بحران های اساسی کشور، نقش ایفا کند؛ بنابراین به طور داوطلبانه ظرفیت هایی که در اختیار داشت، چه  از لحاظ علمی چه نرم افزاری و حتی سخت افزاری را در قالب یک تفاهم نامه در اختیار سازمان مدیریت بحران گذاشت.

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان اطلاعات مکانی یا همان نقشه برداری رصد‌های مختلفی را انجام می‌دهد که در تقریبا ۲ تا ۳ بحران کشور می‌تواند اثرگذار باشد، در جریان سیلاب اخیر جنوب کشور، از ۷۲ ساعت قبل حتی اسامی روستا‌های آسیب پذیر را اعلام کردیم، در بخش فرونشست ها، علی رغم همه اطلاعاتی که ما اعلام می‌کنیم، اما متاسفانه احساس من این است که خیلی جدی با آن‌ها برخورد نمی‌شود.
 
تعداد بازدید : 2
 

وی گفت: با توجه به برداشت های بی رویه، غیرمنطقی و غیرقانونی از سفره های آب زیرزمینی که فرونشست ها و فروچاله هایی را در بخش های مختلفی از کشور ایجاد کرده، باید یک بازنگری جدید را در کاشت محصولات کشاورزی و استفاده از آن ها داشته باشیم.

جعفرزاده ایمن آبادی اظهار کرد: در بحث آتشفشانها، مسیرهای ریلی، اتوبان ها، آزادراه ها، ساخت ابنیه بزرگ دچار خسران و حتی آن هایی که هم اکنون در معرض خطر است را اعلام کردیم؛ با امکانات و ابزار دقیقی که در اختیار داریم، تقریبا تمام گسل های کشور از جمله 14 گسل تهران را رصد می کنیم.

وی تاکید کرد: ما وظیفه داریم اطلاعاتی را که احصا می کنیم، در اختیار مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده کشور قرار دهیم اما این که آن ها با این اطلاعات چه می کنند و چه تصمیمی می گیرند [مشخص نیست]، بعضا پیشنهاداتی می دهیم که امیدوارم به زودی مورد کاربرد آن ها قرار بگیرد.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در پایان گفت: امروز سازمان نقشه برداری و اطلاعات مکانی به سازمان مدیریت بحران اعلام آمادگی کرد که با تمام توانِ نیروی متخصص و امکاناتی که دارد، قبل از بحران پیش آگاهی ها را می دهد؛ اگر خدای نکرده بحرانی به وجود بیاید، در حین بحران در کنارشان هستیم و اطلاعات بحران را می دهیم و بعد از بحران نیز، برای این که چگونه رفع خسارت بشود و تقریبا به حالت اولیه خودش برگردد، اطلاعات را در اختیارشان قرار می دهیم.

وی همچنین قبل از امضای قرارداد با سازمان مدیریت بحران کشور، تعداد روستا‌هایی که ۷۲ ساعت قبل از سیلاب جنوب کشور، در معرض بحران تشخیص داده شده بودند را ۴۲۱ روستا اعلام کرد.
 
 
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 24 آذر ۱۳۹۹، کد خبر:-، yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
خوزستانی همیشه بیچاره بودن و کسی بهشون رسیدگی نمیکرد و دستی ازشون نمیگرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
خوزستاني ها خيلي وقته كه دارن براي اين ملت و براي اين انقلاب هزينه ميدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین