پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۶۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
دادگاه عالی انگلیس روز چهارشنبه، حکم پیشین دادگاه این کشور را علیه احداث باند سوم در شلوغ‌ترین و اصلی‌ترین فرودگاه لندن لغو کرد تا به رغم اعتراض گروه‌های زیست محیطی کار ساخت این پروژه از سال آینده آغاز شود.

شعار سال: دادگاه عالی انگلیس با پذیرش استدلال‌های دولت بوریس جانسون، حکم پیشین دادگاه را مبنی بر اینکه کریس گریلینگ وزیر حمل و نقل این کشور، تعهدات دولت را در خصوص مقابله با تغییرات اقلیمی در اسناد مربوط به اجرای این پروژه مد نظر قرار نداده مردود شناخت.

در همین پیوند، یک سخنگوی فرودگاه هیترو از تصمیم دادگاه استقبال کرد و آن را برای منافع کشور سودمند خواند. وی افزود که تنها از طریق توسعه فرودگاه اصلی انگلیس می توان این کشور را به دروازه بازارهای جهانی وصل و هزاران فرصت شغلی جدید ایجاد کرد.

این سخنگو با اشاره به اینکه تقاضا برای صنایع هوایی پس از فروکش کردن بحران کرونا افزایش خواهد یافت افزود که ظرفیت جدید فرودگاه هیترو، انگلیس را قادر می‌سازد تا به عنوان یک کشور مستقل در حوزه تجارت رقابت کند و بتواند دربرابر رقبایش در فرانسه و آلمان پیروز شود.

پویش های حامی این پروژه هم عنوان کردند که تصمیم دادگاه پس از پایان دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث تقویت اقتصاد کشور می‌شود. «پارمیت دانا» مدیر ائتلاف هواداران هیترو در بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیمی که امروز گرفته شد، برای انگلیس که در مسیر پر ابهام برگزیت حرکت می‌کند بسیار حائز اهمیت است. اینک دولت اطمینان دارد که از یک ظرفیت اضافه به استقبال تجارت‌های جهانی گام بر می ٔبر می‌دارد.

این در حالیست که تصمیم دادگاه برای گروه‌های مدافع محیط زیست شکست سنگینی به‌شمار می‌رود. آن‌ها معتقدند که احداث باند سوم فرودگاه با تعهدات دولت وفق توافقنامه اقلیمی پاریس هم‌خوانی ندارد.

تیم کراسلند مدیر پویش‌ زیست محیطی موسوم به «پلان‌ب» و یکی از شاکیان پرونده با اشاره به برگزاری نشست آتی اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در انگلیس، ادعای دولت مبنی بر هدایت این معضل جهانی را مضحک خواند.

وی عنوان کرد که اگر وزیر حمل و نقل انگلیس، طرح توسعه باند سوم فرودگاه هیترو را در مقابل تعهد کشورها به مهار گرمایش زمین در چارچوب موافقتنامه اقلیمی پاریس ارزیابی می‌کرد، چنین پروژه‌ای را به اجرا نمی‌گذاشت. او همچنین حکم دادگاه را ناقض تعهدات اقلیمی و خیانت به جامعه بشری توصیف کرد.

این درحالیست که دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز شنبه در اجلاس بلندپروازی‌های اقلیمی نسبت به فاجعه گرمایش زمین هشدار داد و افزود: پنج سال پس از گذشت توافق اقلیمی پاریس هنوز در مسیر درست حرکت نمی‌کنیم و اهداف این توافق محقق نشده است.

 آنتونیو گوترش ادامه داد: در سند اقلیمی پاریس توافق شد افزایش دمای کره زمین در محدود ۱.۵ درجه مهار شود. این درحالیست که نه تعهدات صورت گرفته برای دست یابی به این هدف کافی بود و نه همان تعهدات محقق شد.

وی با بیان اینکه آمار تولید ضایعات کربنی در جهان رکورد می زند و امروز زمین ۱.۲ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی گرم‌تر شده تصریح کرد:  اگر مسیر حرکت‌مان را عوض نکنیم ممکن است با فاجعه گرمایش بالغ بر ۳ درجه در این قرن روبه رو شویم.

دبیر کل سازمان ملل از تمام کشورهای جهان خواست تا کم شدن سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسیدن به مرحله «کربن صفر»، وضعیت آب و هوایی را اضطراری اعلام کنند. 

وی در همین پیوند کشورهای صنعتی عضو گروه بیست را به این دلیل که بودجه خود را بیشتر صرف توسعه پروژه‌های مرتبط با انرژی فسیلی تا تجدیدپذیر می‌کنند به باد انتقاد گرفت و آن را غیر قابل قبول خواند.

گوترش یادآور شد: مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون میلیاردها دلار خرج تراشیده است. این پولی است که به گفته او، از نسل‌های آینده قرض گرفته شده است. «نمی‌توانیم از این منابع استفاده و سپس از سیاست‌هایی پیروی کنیم که نسل آینده را با انبوهی از بدهی در سیاره‌ای ویران شده روبرو سازیم.»

طرح توسعه باند سوم فرودگاه هیترو چیست؟

دولت پیشین دیوید کامرون در گذشته به دلیل فشار گروه‌های زیست‌محیطی و احزاب مخالف، تصمیم‌گیری در مورد اجرای طرح گسترش باندهای فرودگاه بین‌المللی هیترو لندن را به تعویق انداخته بود.

دولت کامرون این تصمیم را باهدف انجام تحقیقات زیست‌محیطی بیشتر برای ساخت این باند که می‌تواند ظرفیت پروازی فرودگاه هیترو را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد، اعلام کرده بود.

اگرچه این تصمیم دولت کامرون، با انتقاد شدید برخی از بخش‌های اقتصادی انگلیس ازجمله شرکت هواپیمایی ایرویز و اتاق بازرگانی انگلیس ( بی سی‌سی ) مواجه شده بود.

دولت کامرون از سوی اتاق بازرگانی انگلیس، به دلیل این تصمیم به 'بی‌جرئتی و از سوی سایر گروه‌های اقتصادی به 'هیجان‌زدگی ' متهم شده بود و مدیر شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز نیز تهدید کرده بود که پروازهایش را از فرودگاه هیترو به یک فرودگاه دیگر منتقل خواهد کرد.

براساس این طرح جنجالی، ظرفیت پروازی فرودگاه هیترو به‌رغم نزدیک بودنش به محل‌های مسکونی، انتظار می رود که با هزینه‌ای هنگفتی که بیش از ۱۸ میلیارد پوند برآورد شده است، گسترش یابد.

بهره‌برداری از یک باند جدید ۳ هزار و ۵۰۰ متری در این فرودگاه بین‌المللی که انتظار می رود از سال ۲۰۲۱ میلادی شروع شود، از جمله اهداف این طرح که هم‌اینک با اعتراض شدید ساکنان محلی و فعالان مدنی و محیط‌زیست مواجه است، بشمار می‌آید.

فرودگاه هیترو در حال حاضر یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان بشمار می‌آید و براساس آمارهای منتشرشده در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۷۰میلیون مسافر برای جابجایی‌شان از این فرودگاه استفاده کرده‌اند.

براساس گزارش مقامات فرودگاه هیترو، هم‌اکنون از ۹۸ درصد از ظرفیت این فرودگاه استفاده می‌شود و به همین دلیل برای بالا بردن این ظرفیت ، هیچ راهی به‌جز افزایش سرمایه‌گذاری و ساخت یک باند دیگر در آن وجود ندارد.

ضمن اینکه فرودگاه بین‌المللی هیترو لندن باهدف جلب نظر افکار عمومی برای حمایت از طرح گسترش این فرودگاه پروازهای شبانه‌اش را متوقف کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 27 آذر ۱۳۹۹، کد خبر: 84150924، irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
0
من فکر میکردم این دست از اتفاقات تنها در کشور ما رخ میده نگو تو دل اروپا هم ازاین دست مشکلات وجود داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
محيط زيست در جهان بايد يه كميته جداگانه و پيگير داشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین