پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۵۶۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
محمدمهدی تندگویان با اشاره به افزایش میزان وام ازدواج جوانان در بودجه ۱۴۰۰ گفت: هیچ کشوری از دنیا به جز ایران وام ازدواج پرداخت نمی‌کند و آن کشور‌ها اگر بخواهند مشکل فرزندآوری خود را حل کنند، مشوق‌های دائمی مانند مسکن ارزان و رایگان در ازای ۴ فرزند در نظر می‌گیرند، طبیعی است اینگونه مشوق‌ها انگیزه بیشتری درخصوص ازدواج و فرزندآوری در افراد ایجاد می‌کنند.
شعار سال: محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی درخصوص افزایش مبلغ وام ازدواج تا ۱۰۰ میلیون تومان گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ وام ازدواج را ۵۰ میلیون تومان پیش بینی کرده است، اما وقتی لایحه به مجلس می‌رود نمایندگان در کمیسیون تلفیق پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند که اگر بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تامین منابع آن را بپذیرند و مشکلی وجود نداشته باشد، ابلاغ و اجرا می‌شود.

او افزود: در این چند روز رقم‌های مختلف ۸۰ میلیونی و ۱۰۰ میلیون تومانی از سوی نمایندگان مجلس شنیدیم، ما هم با افزایش مبلغ وام ازدواج و ارائه تسهیلات به جوانان موافق هستیم، اما اینکه تامین منابع اعتباری برای دولت قابل انجام باشد، بسیار مهم است.

تندگویان با تاکید بر اینکه نباید جوانان را تبدیل به بدهکاران بانکی کرد، گفت: مشکلی که در افزایش مبلغ وام ازدواج وجود دارد، تاب آوری و میزان تعهدی است که جوانان برای بازپرداخت باید متحمل شوند درواقع هم مدل ضمانت و هم مبلغ اقساط نباید باعث شود جوانان در وهله اول زندگی تبدیل به بدهکاران بانکی شوند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: وام ازدواج، برای انجام امر ازدواج یک کمک کوچکی است و زوجین برای شروع زندگی خود باید مبالغ دیگری را تهیه کنند، اگر مسکن ندارند یک خانه‌ای را اجاره کنند، هزینه‌های معیشتی خود را تامین کنند و... بنابراین باید دید با وجود این هزینه‌ها میزان تاب آوری زوجین چقدر است و یک زن و شوهر می‌توانند اقساط وام ازدواج را پرداخت کنند یا خیر.
 
زوجین باید حدود ۲ میلیون تومان هر ماه بپردازند
 
تندگویان ادامه داد: چرا که حتی اگر بازپرداخت وام ازدواج ۱۰ ساله هم شود، زوجین باید حدود ۲ میلیون تومان هر ماه بپردازند که اگر با اجاره خانه و سایر بدهی‌ها درنظر بگیریم حدود ۵ یا ۶ میلیون تومان اول زندگی بدهکار می‌شوند، مگر درآمد جوانان ما ابتدای زندگی چقدر است که بتوانند این همه بدهی را پرداخت کنند؟

او افزود: متاسفانه هر بار مجلس شورای اسلامی پیشنهادی درخصوص افزایش مبلغ وام ازدواج ارائه می‌کند، توضیح واضحی درمورد چرایی آن نمی‌دهد و نمی‌گوید وام ازدواج چرا مثلا ۲۰۰ میلیون، ۵۰۰ میلیون و... نباید شود و جامعه جوان هیچ وقت نفهمیدند علت افزایش چیست و این رقم کدام قسمت از بخش زندگی‌شان را تحت پوشش قرار می‌دهد پس برای یکبار هم که شده باید درخصوص این مسئله کارشناسی دقیقی صورت گیرد، چون اینکه وام ازدواج را عرض یکسال دوبرابر کنیم باید یک منطقی پشت آن باشد.

تندگویان با اشاره به اجرا نشدن دستور رئیس جمهور مبنی بر تدوین دستورالعمل برای پرداخت وام ازدواج گفت: نگرانی ما درمورد اینکه وام ازدواج صرف امر ازدواج نشود همچنان باقی‌ست و تاکنون بار‌ها تذکر داده‌ایم.

او افزود: اعتقاد ما بر این است که تا زمان پرداخت پول نباید هیچ سدی جلوی پای زوجین بگذاریم تا در راحت‌ترین حالت ممکن و در کمترین زمان وام را دریافت کنند، اما بحث ما این است که قانونگذار باید دستورالعملی را تدوین کند تا بعد از دریافت وام نظارت بر وام گیرنده وجود داشته باشد تا این پول صرف ازدواج شود و با این کار جلوی خرید و فروش وام، طلاق صوری، ازدواج صوری، ازدواج اجباری و... گرفته شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: اگر ۵۰ میلیون تومان وام ازدواج را تا پایان امسال پرداخت کنیم، دولت و شبکه بانکی کشور حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده است پس اگر نظارتی دقیق وجود نداشته باشد، معلوم نیست میزان انحراف پرداخت این وام‌ها چقدر خواهد بود.
 
هیچ افزایشی در آمار ازدواج کشور صورت نگرفت!

تندگویان با تاکید بر ارائه مشوق‌های دائمی به جوانان گفت: سال ۱۳۹۶ مبلغ وام ازدواج ۱۰ میلیون تومان بود که در سال ۹۹ به ۵۰ میلیون تومان رسید، اما این درحالیست که هیچ نوع افزایشی در آمار ازدواج کشور به وجود نیامد و اتفاقا شیب کاهشی آن ادامه پیدا کرد پس اگر وام ازدواج برای افزایش تعداد ازدواج است چرا این هدف محقق نشده است؟

او افزود: ما نمی‌گوییم وام ازدواج را باید قطع کنیم بلکه پیشنهاد ما این است که مشوق‌های دائمی برای جوانان درنظر بگیریم یعنی به جای اینکه یک دفعه وامی به آن‌ها بدهیم و سپس آن را با اقساط پس بگیریم، در راستای توسعه جمعیت مشوق‌های دائمی مانند زمین، خانه و حقوق مادام العمر درنظر بگیریم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: برای مشوق‌های دائمی پیشنهادات بسیار زیادی می‌توان درنظر گرفت برای مثال می‌توانیم افراد را در ازای هر فرزند یک چهارم از مالیات معاف کنیم، معافیت‌هایی درخصوص هزینه‌های بیمه و درمان درنظر بگیریم، زوجینی که ۴ فرزند دارند را به صورت مادام العمر از مالیات معاف کنیم یا پرداخت حقوق و دستمزد را نه به صورت حق عائله‌مندی اکنون بلکه به یک میزان معقول برسانیم تا مشوق خوبی باشد تا فرزندآوری انجام گیرد.

تندگویان در پایان افزود: در هیچ کشوری از دنیا به جز ایران وام ازدواج پرداخت نمی‌کنند و آن کشور‌ها اگر بخواهند مشکل فرزندآوری خود را حل کنند، مشوق‌های دائمی مانند مسکن ارزان و رایگان در ازای ۴ فرزند در نظر می‌گیرند، طبیعی است اینگونه مشوق‌ها انگیزه بیشتری درخصوص ازدواج و فرزندآوری در افراد ایجاد خواهد کرد.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۳دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۰۷۸۸۱، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
ازدواج همون در بدو هزينه هايي داره كه خيلي بيشتر از 200 ميليون تومن ميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
کشور های دیگه این همه تورم و مشکل در ازدواج ندارن
تو کشور ما صد میلیون هم چیزی نمی‌شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
واقعا هم داره درست ميگه وقتي من بدونم با داشتن 4 فرزند مسكن ارزان ميگيرم چرا بايد تلاش نكنم براي فرزند بيشتنر؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
0
0
اگر این وام بلند مدت تر باشد با اقساط کمتر می‌تونه گزینه خوبی باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
وام ازدواج به قول دوستان 500 میلیون هم بشه بازم کسی تن به ازدواج نمیده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین