پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۱۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹
در جریان بازدید وزیر آموزش و پرورش از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی با هماهنگی که از طرف خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان صورت گرفته بود به صورت آنلاین با سه معلم کشور صحبت کرد. سجاد ابراهیم آبادی از استان کرمان و خانم فلاحی از استان البرز و عبید ملک رئیسی از استان سیستان و بلوچستان معلمانی بودند که در این گفت‌وگوی آنلاین حضور داشتند. از آنجایی که عبید ملک رئیسی از همراهان دیدارنیوز است با او تماس گرفتیم و از او در مورد این جلسه آنلاین پرسیدیم. سخنان ملک رئیسی به خوبی کمبود‌ها و معضلات آموزش در مناطق محروم را منعکس می‌کند.
شعار سال: کرونا جان بسیاری از انسان‌ها را در سطح جهان گرفت و بسیاری از اقتصاد‌های دنیا را متاثر کرد. شاید این روز‌ها همه از سیاهی‌ها و قسمت‌های تلخ این پدیده جهانی بگویند، اما کرونا کلاس درس هم بود. این پدیده جهانی در سطح کشور ما هم جان هموطنانمان را گرفت هم بسیاری از افراد را بیکار کرد. اما همانطور که گفته شد درس‌های زیادی به مردم و مسئولین داد.

یکی از اصلی‌ترین درس‌هایی که کرونا به کشور ما داد در حوزه عدالت آموزشی بود. بعد از ممنوعیت حضور دانش آموزان در مدارس و رفتن به سمت آموزش‌های مجازی فاجعه عدالت آموزشی در ایران بیش از پیش خود را نشان داد. بیش از سه و نیم میلیون دانش آموز هیچ گونه دسترسی به امکانات آموزش مجازی نداشتند و اگر تلویزیونی در خانه‌شان بود می‌توانستند از مباحث مطرح شده در مدرسه تلویزیونی استفاده کنند.

حجم بالای محرومیت از تحصیل و بازماندگان از تحصیل در استان‌های کمتر برخوردار تا قبل از این دوره جزو خبر‌های ناگوار بود که در این دوره تشدید شد. فاصله بین مدارس دولتی و غیر دولتی نیز از جمله مسائلی است که در گذشته نشان از بی عدالتی در ارائه خدمات آموزشی داشت و در این دوره هم بیش از گذشته این فاصله خود را نشان داد.

هر چند که پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت همواره به فاصله گذاری فیزیکی و رعایت دستورالعمل‌ها اشاره دارند، ولی وزیر آموزش و پرورش بازدیدی از باشگاه خبرنگاران جوان داشت. حال اینکه این بازدید در این دوره چه لزومی دارد و میل وزیر آموزش و پرورش به حضور مستمر در رسانه‌ها چه علتی دارد خود پرسش مهمی است که باید در فرصتی دیگر به سراغ آن رفت. اما اتفاق مثبتی هم در جریان این بازدید رخ داد. محسن حاجی میرزایی با هماهنگی که از طرف خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان صورت گرفته بود به صورت آنلاین با سه معلم کشور صحبت کرد.

سجاد ابراهیم آبادی از استان کرمان و خانم فلاحی از استان البرز و عبید ملک رئیسی از استان سیستان و بلوچستان معلمانی بودند که در این گفت‌وگوی آنلاین حضور داشتند. از آنجایی که عبید ملک رئیسی از همراهان دیدارنیوز است بعد از دیدن این خبر به او زنگ زدم تا درباره این جلسه بپرسم. ملک رئیسی توضیح داد که این گفتگو با هماهنگی باشگاه خبرنگاران جوان صورت گرفت، ولی فرصت کافی برای حرف زدن و طرح مسائل و شنیدن پاسخ‌های وزیر نبود. همین مساله باعث شد که صحبت‌های عبید ملک رئیسی معلم خرید خدمات در استان سیستان و بلوچستان که در نزدیکی‌های مرز ایران و پاکستان خدمت می‌کند را در دیدار داشته باشیم.

ملک رئیسی به این نکته اشاره کرد که در صحبت با وزیر آموزش و پرورش به سامانه شاد پرداخته است. او گفت که به حاجی میرزایی گفته است که سامانه شاد یک شوخی بیش نیست. او در این باره می‌گوید: «در استان ما اگر بهترین حالت را در نظر بگیریم که اینترنت باشد و خانواده‌ها گوشی هوشمند هم داشته باشند دانش آموز ابتدایی نمی‌تواند از این امکانات استفاده کند و والدین باید در کنار آن‌ها باشند. وقتی بخش زیادی از والدین حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند این جنس از فعالیت‌ها بی معنی می‌شود».

ملک رئیسی به سراغ این مساله رفت که وزیر در بحث بازگشایی مدارس، مدارس اروپایی را مثال می‌زنند و ما را با آن‌ها مقایسه می‌کنند، اما باید به پرسش‌های زیادی پاسخ دهند. او در این باره می‌گوید: «آیا برای مسائل آموزشی و بهداشتی هم مدارس ما را با آن‌ها مقایسه می‌کنند؟ آیا امکاناتی که آن‌ها دارند را ما هم داریم؟».

عبید ملک رئیسی از مدارس استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: «اکثر مدارس در جنوب استان دولتی است، ولی این مدارس به موسسات خصوصی واگذار شده است و خرید خدمات که ما هستیم شکل گرفته است. اکثر این مدارس هیچگونه امکاناتی در زمینه آموزش و بهداشت ندارند. مقداری امکانات و اقلام بهداشتی به برخی مدارس دولتی داده شده است، ولی هیچ گونه امکاناتی به ما معلمان و مدارس خرید خدمات داده نشده است. آیا ویروس می‌فهمد که معلم عادی است یا خرید خدمات؟ وقتی از بازگشایی مدارس حرف می‌زنید آیا امکانات آن را تامین کرده‌اید؟ وقتی سرانه ناچیزی به مدارس می‌دهید چگونه می‌خواهید مدارس را باز کنید».

او از تجربه خود در دوره کرونا می‌گوید و به این نکته اشاره می‌کند که هفته‌ای یکبار به محل خدمت خود در مناطق مرزی می‌رود و با کاربرگ‌ها و طرح درسی که دارد به دانش آموزان تدریس می‌کند، ولی خود اذعان دارد که این شیوه هیچ تاثیری در آموزش دانش آموزان ندارد. ملک رئیسی به سراغ این موضوع می‌رود که بسیاری از همکارانش از استان‌های دیگر هستند و هیچ رفت و آمدی وجود ندارد.

ملک رئیسی در این باره می‌گوید: «در منطقه ما مدارسی داریم که از ابتدای سال تحصیلی دانش آموزان هنوز آموزگار خود را ندیده‌اند. مدارس دیگری داریم که مدرسه نیستند و در یک مکتب خانه قرآنی درس می‌خوانند. مدارس نه کپسول آتش نشانی دارد نه جعبه کمک‌های اولیه. نماینده خاش هم چند وقت پیش گفته بود که ۱۱۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل کرده داریم. ما ۵ هزار کلاس تخریبی و ۶ هزار کمبود کلاس داریم و در مجموع ۱۱ هزار کمبود کلاس وجود دارد».

این معلم خرید خدمات البته به این مساله اشاره می‌کند که نصب دکل‌های اینترنتی در این استان سرعت خوبی گرفته و خوشبختانه نصب دکل در برخی از روستا‌های استان شروع شده است. او به این مساله اشاره می‌کند که برخی خیرین و مسئولین هم گوشی یا تبلت به برخی دانش آموزان داده‌اند، ولی چون دانش لازم و اینترنت وجود ندارد به جز بازی کارکرد دیگری ندارد.

درباره ارزشیابی‌ها و امتحانات از ملک رئیسی پرسیدم و او این گونه پاسخ داد: «وقتی من به عنوان معلم هفته‌ای یکبار دانش آموز را دیده‌ام چگونه می‌توان از او ارزشیابی کرد؟ درس‌های سال‌های گذشته را هم درست یاد نگرفته‌اند، چگونه می‌توان ارزشیابی کرد و آن هم توصیفی».

او البته از وضعیت پرداختی‌ها هم شکایت دارد. ملک رئیسی به دیدار می‌گوید که از ابتدای سال تحصیلی یک ریال هم دریافتی نداشته است. این در حالی است که در سال گذشته برای ۸ ماه کار کردن حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافتی داشته است که در این بحران اقتصادی عدد بسیار ناچیزی است.

عبید ملک رئیسی معلم خرید خدمات در استان سیستان و بلوچستان گله خود از آموزش و پرورش این استان را اینگونه مطرح می‌کند: «وقتی به اداره آموزش و پرورش می‌رویم و از آن‌ها می‌خواهیم که به ما امکانات آموزشی یا بهداشتی بدهند می‌گویند به موسسات خود بروید و ما نمی‌توانیم از شما حمایت کنیم. به سراغ موسسات هم که می‌رویم می‌گویند آموزش و پرورش بودجه‌ای به ما نداده و نمی‌توانیم حمایتی از شما داشته باشیم».

او در پایان از خیرین و افرادی که در نوسازی مدارس فعالیت می‌کنند خواست که در این حوزه درباره آینده هم پیش بینی‌های لازم را داشته باشند. او در این باره می‌گوید: «آن‌ها پیش بینی لازم برای آینده ندارند. امروز مدرسه چهار کلاسه می‌سازند و چند سال بعد وقتی تراکم دانش آموز بالا برود مشکلات زیادی به وجود می‌آید، چون نمی‌توان نیاز‌ها را تامین کرد».
 
مدرسه سیستان و بلوچستان
عکس تزیینی است

صحبت با معلمان به جای مصاحبه‌ها و حضور در تلویزیون کمک زیادی به محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش می‌کند. این پیشنهاد به وزیر آموزش و پرورش مطرح می‌شود که به ازای هر مصاحبه یا هر توییت و پست اینستاگرامی با یک معلم صحبت کند و مسائل و مشکلات مربوط به مدرسه را از نزدیک درک کند. امید است که این اقدام وزیر ادامه پیدا کند و به جای اظهار نظرات پیاپی صدای معلمان بیش از پیش شنیده شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رسانه تحلیلی دیدار، تاریخ انتشار:  3 دی ۱۳۹۹، کد خبر:78587، didarnews.ir  
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
0
دلم خیلی برای دانش اموزان سیستانی میسوزه این ها از هرگونه امکانات اموزشی به دور هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
دوست عزیز.
دانش آموزان بلوچ نه سیستانی.( اشاره به نظر یکی از کاربران ).
امکانات دانش آموزان سیستانی اصلا قابل قیاس با دانش آموزان بلوچ نیست. هر چند سیستانی ها از حداقل امکانات برخوردار هستن. اسم بلوچستان را تحریف نکنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین