پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۷۹۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
این مطلب نگاهی به نام چند نفر از وکلا، مشاوران و معاونان حقوقی باشگاه پرسپولیس انداخته و درمورد برخی وقایع در زمان حضور آن‌ها در پرسپولیس گزارشی ارائه دهد.

  شعار سال: روزی که مهدی رسول‌پناه تصمیم گرفت به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس ساختار سازمانی باشگاه را اصلاح کند خیلی ناخواسته به‌سمت حذف معاونت حقوقی باشگاه سرخ رفت و این سوال به وجود آمد که اصلا نقش این معاونت در آن همه پرونده شکایت چه بوده و چقدر توانسته به نفع باشگاه پرطرفدار ایرانی کار انجام دهد. قطعا وکلا، مشاوران و معاونان حقوقی این باشگاه افراد کاربلدی در حوزه فعالیت خود بودند اما اینکه چقدر در امور حقوقی باشگاه پرسپولیس موفق عمل کردند، بحث دیگری است که باید به آن نگاهی تازه داشت. شاید کمتر باشگاهی در دنیا مثل پرسپولیس باشد که تعداد زیادی پرونده شکایت در فیفا یا دادگاه عالی ورزش داشته باشد. همین موضوع باعث شده نقش این افراد حقوقدان در پرسپولیس بیشتر موردتوجه قرار گیرد. «فرهیختگان» سعی کرده نگاهی به نام چند نفر از این افراد بیندازد و درمورد برخی وقایع در زمان حضور آنها در پرسپولیس گزارشی ارائه دهد.
 
 از کسر 6 امتیاز تا شکست آلفا و پرسپولیس شدن پرسپولیس
 
زمانی نام مصطفی شکری را در بخش حقوقی باشگاه پرسپولیس زیاد می‌شنیدیم. وکیلی که زمان مدیریت حبیب کاشانی به باشگاه آمد و خیلی‌ها می‌گویند وکیل معقولی بود و توانسته بود برخی پرونده‌ها را به سرانجام برساند. خیلی‌ها می‌گویند تخصص او در کش دادن زمان رسیدگی به پرونده‌ها بود تا به این شکل باشگاه پرسپولیس زمان لازم را برای تهیه پول در اختیار داشته باشد. تا جایی که اطلاعات موجود نشان می‌دهد، در زمان او پرسپولیس بابت یکی از پرونده‌های شکایت مربوط به بازیکنی به اسم رافائل، با کسر 6 امتیاز روبه‌رو شد. البته این پرونده از زمان مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد در فیفا گشوده شده بود و این مدیر طی نامه‌ای به مدیریت جدید وجود چنین شکایتی را اطلاع داد. در زمان مدیریت حبیب کاشانی فیفا رای خود را صادر کرد و باشگاه موظف شد در تاریخی مشخص این پول را بپردازد اما باشگاه این پول را نپرداخت و فیفا پرسپولیس را با کسر 6 امتیاز روبه‌رو کرد. همان زمان گفته شد پولی را که باشگاه می‌توانست به این بازیکن بدهد، به بازیکنان خود پرداخت کرده است. البته واحد حقوقی باشگاه در همان زمان به CAS شکایت و در این شکایت به مورد زمان پرداخت اشاره کرد و گفت باشگاه باید در مدت کاری تعیین‌شده پول را می‌پرداخت اما برخی روزها تعطیل بوده و فیفا بدون درنظر گرفتن این موضوع رای خود را صادر کرده است. البته وقتی پرسپولیس به مقام قهرمانی رسید این پرونده هم به مصالحه ختم شد. اما اتفاق خوبی که در زمان این وکیل افتاد پیروزی پرسپولیس در پرونده شکایت شرکت آلفا بود. شرکتی که قصد داشت پرسپولیس را برای انجام چند بازی دوستانه به کشورهای آمریکا و کانادا ببرد اما به دلایل مختلف این سفر انجام نشد و مدیریت شرکت آلفا از باشگاه پرسپولیس شکایت کرد. ظاهرا شکایتی بود که در سال 83 مطرح شده بود و سرانجامش به سال 89 کشید. پرسپولیس در این پرونده تلاش بسیار کرد و درنهایت دادگاه عالی ورزش شکایت مدیر شرکت آلفا را رد کرد و پرونده مختومه اعلام شد. نکته جالب این پرونده گرفتن حکم خسارت به نفع باشگاه پرسپولیس بود. قرار بود شرکت آلفا خسارت باشگاه پرسپولیس را نیز بپردازد که بعدا به علت اعلام ورشکستگی این شرکت باشگاه هم پیگیر این خسارت نشد.
 
اتفاق خوب دیگر نهایی شدن نام پرسپولیس از طریق حکم دادگاه برای باشگاه پرسپولیس بود. فشار زیادی بود که نام پرسپولیس به این باشگاه تعلق نداشته باشد. فردی به نام اسماعیل وفایی مدعی بود که برند پرسپولیس به نامش است و نام پیروزی به همین تیمی مربوط می‌شود که در لیگ حضور دارد. البته بررسی این ماجرا خودش یک مطلب بلندبالا نیاز دارد اما درنهایت در زمان مدیریت حبیب کاشانی تلاش‌ها برای گرفتن حق استفاده از نام پرسپولیس آغاز شد و در زمان این مدیرعامل برند پرسپولیس با حکم دادگاه به این باشگاه بازگشت. بعدا به این حکم اعتراض و حکم بدوی پرونده در زمان مدیریت محمد رویانیان و البته مدیریت حقوقی شکری از سوی دادگاه صادر شد و نام پرسپولیس به شکل رسمی جایگزین نام پیروزی شد که یک اتفاق خوب برای هواداران پرسپولیس محسوب می‌شد.
 
گفته می‌شود شکری در پرونده شکایت ژوزه هم حاضر بوده است. شکایتی که بعدها در دوره مدیران دیگر و البته با حضور وکلای دیگر به فاجعه‌ای برای پرسپولیس ختم شد. بد نیست بدانید 4 گروه حقوقی رسما درگیر این پرونده شکایت شدند!
 
 دلخور از نحوه قطع همکاری!
 
آرش نجفی دیگر وکیلی بود که مدتی در باشگاه پرسپولیس فعال بود. البته خاطره خوشی از این همکاری ندارد و می‌گوید نحوه قطع همکاری باشگاه با این وکیل اصلا خوب نبوده و به شکل نامناسب این اتفاق افتاده است. نجفی ظاهرا در زمان مدیریت محمدحسین نژادفلاح در تنظیم قرارداد پرسپولیس با برانکو و در بسته شدن پرونده روبرتو دسوزا بازیکن برزیلی این باشگاه و ممدوتال نقش داشته است. خیلی از رسانه‌ها در آن زمان نوشتند که دسوزا قراردادی 500 هزار دلاری داشته ولی به‌خاطر پاره شدن رباط صلیبی مجبور به ترک باشگاه شده است اما باشگاه موفق شده از طریق وکیلش با این بازیکن توافق کند و پرونده با پرداخت 40 هزار دلار بسته شود.
 
نجفی هم مثل شکری درگیر پرونده شکایت ژوزه و دستیارانش شد اما این پرونده در زمان مدیران بعدی شرایط حاد پیدا کرد.
 
 پرونده‌های عجیب در زمان اوج پرسپولیس
 
پرسپولیس وقتی در اوج بود باز هم درگیر پرونده‌هایی شد که تشکیل‌شدنش عجیب بود. در زمان مدیریت علی‌اکبر طاهری نام علی جمشیدی به‌عنوان معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس مطرح شد. فردی که از حراست وزارت ورزش به پرسپولیس آمد و بعدها به شکل همزمان به‌عنوان مدیر حراست باشگاه و معاون حقوقی باشگاه فعالیت می‌کرد. در این زمان یک وکیل به نام مهدی ذاکر هم با باشگاه پرسپولیس همکاری خود را آغاز کرد. در این مقطع زمانی شاهد شکایت باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه علیه پرسپولیس بابت ماجرای بازگشت مهدی طارمی بودیم. مهاجم پرسپولیس بدون توافق با پرسپولیس به‌همراه رامین رضاییان به تیم ریزه‌اسپور رفت اما به دلایلی خواستار بازگشت به پرسپولیس شد. او به پرسپولیس برگشت اما باشگاه ریزه‌اسپور که ظاهرا برای رضایتنامه این بازیکن مبلغ بالایی درنظر گرفته بود از باشگاه پرسپولیس و این بازیکن شکایت کرد. تلاش برای حل این موضوع آغاز شد و پرسپولیس اعلام کرد طارمی قبل از عقد قرارداد با ریزه‌اسپور با این باشگاه قرارداد بسته است. اما این موضوع از سوی فیفا پذیرفته نشد و طارمی دچار محرومیت 4ماهه شد و پرسپولیس هم باید مبلغ زیادی را پرداخت می‌کرد که با وساطت افراد سیاسی این موضوع ختم به خیر شد و طارمی هم بعد از پایان محرومیت پرسپولیس را ترک کرد.
 
موضوع شکایت علی دایی از پرسپولیس هم در این زمان رخ داد. دایی وقتی دید پرداخت طلب او که ظاهرا مربوط به مالیاتش به مبلغ 112 میلیون تومان بود توسط باشگاه پرسپولیس به تاخیر می‌افتد، شکایت کرد و درنهایت باشگاه پرسپولیس مکلف به پرداخت 3 میلیاردتومان مالیات و جریمه تاخیر در پرداختش شد. البته آن زمان گفته می‌شد دایی وقتی دید مصالحه‌اش با پرسپولیس جواب نداده شکایتش را معطوف به کل قراردادی کرد که با پرسپولیس داشت. درنهایت پرسپولیس مجبور شد طلب این چهره مطرح را بپردازد تا مشکلی برای حضورش در بازی‌های آسیایی نباشد. در این میان شایعاتی مبنی‌بر تحریک مدیریت باشگاه برای عدم پرداخت بدهی دایی به گوش رسید که البته بعد از مدتی این شایعه هم به دست فراموشی سپرده شد.
 
زندانی شدن عباس انصاری‌فرد مدیرعامل پیشین پرسپولیس هم در این زمان رخ داد. باشگاه از قائم‌مقام انصاری‌فرد یعنی حسین منتظرموعود بابت به نام زدن آکادمی باشگاه پرسپولیس در دبی شکایت کرد و منتظرموعود هم طی شکایتی خواستار دریافت مبلغ 15 میلیاردتومان بابت هزینه‌هایی شد که کرده بود. درنهایت منتظرموعود بازداشت شد و انصاری‌فرد به دادگاه رفت تا پاسخگو باشد. ظاهرا به‌دلیل آنچه تناقض گفتار عنوان شده بود، انصاری‌فرد راهی زندان می‌شود و البته بعدا از زندان بیرون آمد و مشخص هم نشد سرانجام این پرونده چه بوده است.
 
در زمان حضور ذاکر در باشگاه شکایت برانکو هم مطرح شد و البته آنقدر کش پیدا کرد تا درنهایت پرسپولیس در زمان رسول‌پناه مجبور شد بدهی سنگینش را به این مربی موفق بپردازد. بلایی که قبلا سر شکایت مانوئل ژوزه رخ داد و از اواخر دوران مدیریت طاهری باشگاه مجبور به پرداخت آن شد و در زمان مدیریت حمید گرشاسبی این پرونده کلا بسته شد!
 
اما ماجرای رفتن گولچ از پرسپولیس هم در همین زمان رخ داد. او برای پرسپولیس بازی نکرد و به‌خاطر عدم دریافت طلبش تمرین و البته ایران را ترک کرد. گفته می‌شود به‌موقع نامه مربوط به ترک تمرین این بازیکن نوشته نشد و درنهایت گولچ شکایتش را به سرانجام رساند تا پرسپولیس مجبور شود به بازیکنی پول بدهد که برایش بازی نکرده بود. یک اتفاق خوب هم البته در این دوران افتاد. ذاکر در ترکیه مقابل برانکو و وکیلش نشست و توانست 50درصد مبلغ درخواستی از مربی کروات را تخفیف بگیرد. اما این تلاش از سوی هیات‌مدیره درنهایت ناکام ماند و کار به جاهای باریک کشید.
 
 اولین دستگیری!
 
مهدی خواجوند اولین‌بار به‌عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره به پرسپولیس آمد اما در زمان مدیریت دوم محمدحسن انصاری‌فرد به‌عنوان معاون حقوقی به پرسپولیس بازگشت. در زمان او ماجرای لایحه‌ای که برای شکایت از برانکو تهیه کرده بود، خبرساز شد اما شوک اصلی زمانی بود که رسانه‌ها از بازداشت او توسط نیروهای امنیتی خبر دادند! گفته شد خواجوند را به باشگاه راه نداده‌اند و بعد هم خبر بازداشتش منتشر شد. بعد از رفتن او از پرسپولیس دیگر خبری از خواجوند در رسانه‌ها نشد تا اولین خبر دستگیری معاونت حقوقی باشگاه پرسپولیس به نام او ثبت شود. هوز هم کسی از سرنوشت او خبر ندارد کسی که برخی گزارش‌ها بازداشتش را به پرونده هدایتی ربط داده‌اند.
 
 و حالا پسر مدیرعامل پیشین
 
نام امیرساعد وکیل را این روزها در پرونده‌های مختلف پرسپولیس زیاد می‌شنویم. ظاهرا او فرزند مرحوم عباس وکیل اولین مدیرعامل باشگاه پرسپولیس پس از انقلاب اسلامی است. مردی که توسط بنیاد مستضعفان به‌عنوان مدیر باشگاه انتخاب شد و در زمان او نام پرسپولیس اول به آزادی و سپس به پیروزی تغییر کرد و البته حذف علی پروین و انتخاب مسعود معینی استقلالی به‌عنوان سرمربی هم در زمان او رخ داد.
 
این وکیل مودب و خوش‌صحبت تا اینجای کار توانسته پرونده شکایت بی‌مورد باشگاه النصر از پرسپولیس درمورد عقد قرارداد غیرقانونی با چند بازیکن در زمان بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالاتی را هم در ‌ای‌اف‌سی و هم در CAS به نفع پرسپولیس ببندد. تلاش او برای لغو محرومیت آل‌کثیر بی‌نتیجه ماند و البته فعلا پرونده بدهی به بودیمیر در زمان او به حکم رسیده که مربوط به گذشته است و کاری از دست این وکیل برنمی‌آمده است. ضمن اینکه پرونده شکایت کالدرون به‌زودی به حکم خواهد رسید. باید دید در زمان این وکیل چه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد.
 
* نویسنده: اردلان بزرگ‌نیا، روزنامه‌نگار
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان ، تاریخ انتشار:  10 دی  1399  ، کدخبر: 49779،www.farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
ما که تو ابن مدت پرونده حل شده ای در این تیم ندیدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
به قول دوستمون ما که هرچی در زمینه پرونده های فوتبالی دیدیم جز سرشکستگی برای فوتبال ایران چیزی نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
اینکه این همه داریم در زمینه فوتبال ضربه میخوریم از همین حقوق دان های دوهزاری ست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
هرچی باشه بازم از استقلالی ها خیلی بهترن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین