پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۹۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
هفته ســـی‌وچـــهارم پویــش هر هفتـــه_الـف_ب_ایـــــــران با افتتاح طرح‌هایی در استان‌های آذربایجان غربـــی، اصـفهـــــان، مازندران و اردبیل در روز پنـــجشــــــنبه یازدهم دی‌ماه با آغاز بهره‌برداری از طرح‌هایی در هر دو حوزه آب و برق دنبال خواهد شد.
شعار سال: سد کانی‌سیب و شبکه اصلی آبیاری و زهکشی کرم‌آباد با وسعت ۸۴۰۰ هکتار، مهم‌ترین طرح‌های این هفته است. تلاش برای احیای دریاچه ارومیه از مهم‌ترین اقدامات محیط‌زیستی دولت تدبیر و امید بوده و طرح انتقال از سد کانی‌سیب به دریاچه نیز از جمله مهم‌ترین اقدامات سازه‌ای وزارت نیرو در این زمینه بوده است. سد کانی‌سیب با حجم مخزن ۲۲۰ میلیون مترمکعب و طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه، در محدوده جنوب استان آذربایجان غربی و در شهرستان‌های پیرانشهر و نقده، برای مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون مترمکعب و انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه اجرا شده است.
 
سازه‌ای برای احیای نگین ایران

اقدامات وزات نیرو برای احیای دریاچه ارومیه البته موارد دیگری را نیز شامل می‌شود:

۱. رهاسازی ۶۱۳۳ میلیون متر مکعب آب از سد‌های درحال بهره‌برداری حوضه آبریز به منظور تأمین بخشی از حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه از زمان تشکیل کارگروه تا پایان سال آبی ۹۹-۹۸.

۲. اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود به طول ۲۵ کیلومتر، لایروبی مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه به طول بیش از ۲۱۰ کیلومتر و انسداد موقت انهار سنتی در فصول غیر زراعی در رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه.

۳. تکمیل تصفیه‌خانه‌ها و سامانه‌های انتقال مرتبط که سالانه ۲۰۷ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌شده برای دریاچه ارومیه تأمین می‌کند.

۴. انسداد و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های غیر‌مجاز و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی که سبب کاهش حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال مصرف منابع آب زیرزمینی در حوضه دریاچه ارومیه شده است.

۵. احداث سد سیلوه، کانال انتقال آب جلدیان و سد چپرآباد و تخصیص ۴۴ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه.

۶. توقف سایر طرح‌های توسعه منابع آب اجرایی و مطالعاتی.
 
سازه‌ای برای احیای نگین ایران

راهکار اصلی احیای دریاچه ارومیه مانند بقیه مناطق کشور، مدیریت مصرف و تقاضای آب در حوضه است، ولی انتقال آب نیز می‌تواند به عنوان بخشی از راهکار لحاظ شود و امید است افزوده شدن آب انتقال‌یافته، در کنار توسعه برنامه‌های مدیریت مصرف، به پایداری و احیای دریاچه ارومیه، نگین ایران، کمک رساند.
 
سازه‌ای برای احیای نگین ایران

طرح سد و شبکه آبیاری و زهکشی کرم‌آباد نیز از مهم‌ترین طرح‌های هفته سی‌وچهارم پویش الف_ب_ایران است. اهداف عمده این طرح عبارتند از: استفاده از ۶/۱۱۲ میلیون مترمکعب از حقابه ایران از دریاچه ارس، امکان ذخیره و تنظیم آب از طریق سد کرم‌آباد و توسعه اراضی پایین‌دست، استفاده از ویژگی‌های همجواری با مرز‌های کشور‌های آسیای میانه و اروپا نظیر امکان صادرات و استفاده از بازار‌های جهانی، امکان توسعه و احیای حدود ۲۲۳۰۰ هکتار ناخالص از اراضی، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه طرح و امکان ایجاد فضای گردشگری در محدوده سد و رونق اکوتوریسم. رشد تولیدات کشاورزی، امکان ایجاد بیش از ۵۰۰۰ نفر/سال اشتغال جدید و به تبع آن ایجاد منابع درآمدی برای ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت از پیامد‌های اجتماعی مثبت این طرح است.

مجموعه‌ای شامل نیروگاه مقیاس کوچک ۱۰ مگاواتی، ۸ طرح پست، خط انتقال و شبکه فوق توزیع در استان اصفهان؛ پنج نیروگاه مقیاس کوچک جمعاً به ظرفیت ۶۸ مگاوات در شهرستان‌های چمستان، بابلسر، بابل و بهشهر و ۴ طرح پست، خط انتقال و شبکه فوق توزیع در استان مازندران؛ برق‌رسانی به روستا‌ها در استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی و ۲ پست فوق‌توزیع در استان اردبیل نیز در حوزه صنعت برق نیز در چارچوب هفته سی‌وچهارم پویش هر هفته_الف_ب_ایران بهره‌برداری می‌شوند. استان مازندران همچنین شاهد آبرسانی به ۵۷ روستا خواهد بود.
 
سازه‌ای برای احیای نگین ایران

جمع سرمایه‌گذاری برای این طرح‌ها معادل ۲۷۶۱ میلیارد تومان است که ۱۲۱۵ میلیارد تومان آن برای مجموعه سد کانی‌سیب و شبکه آبیاری و زهکشی کرم‌آباد، ۸۳۹ میلیارد تومان در تأسیسات برقی استان‌های اصفهان، آذربایجان غربی و اردبیل و ۷۰۷ میلیارد تومان در استان مازندران است.

هفته سی‌وچهارم پویش هرهفته_الف_ب_ایران را با یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی برگزار می‌کنیم.
 
راهی که آن شهید برای عزت و اقتدار ایران پیمود، ما با خضوع و فروتنی، برای ایران و به یاد آن بزرگوار، با قدم‌هایی استوار در مسیر ساختن ایرانی آباد، آزاد، مقتدر و عزتمند طی خواهیم کرد.
 
سازه‌ای برای احیای نگین ایران

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۶۵۶۵۰۴، ion.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
با همین قدم های کوچیک و بزرگ میتونیم توسعه رو در کشاورزی به چشم های خودمون ببینیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین