پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
امامان جمعه سراسر کشور در روز جمعه 16 مهرماه مصادف با پنجم محرم الحرام تاکید کردند که فلسفه قیام عاشورا حاوی پیام های اخلاقی و انسان سازی است و از سخنرانان و مداحان مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) خواستند تا از این فرصت برای انتقال پیام نهضت عاشورا، قیام امام حسین(ع)، گفتمان و فرهنگ عاشورایی استفاده کنند.

شعارسال: آنان همچنین در خطبه های خود بدعت گذاری و خرافه پردازی در آیین عزاداری حضرت سیدالشهدا را مغایر با فرهنگ حسینی(ع) بیان کردند.

خطیبان جمعه سراسر کشور انقلاب اسلامی ایران را در امتداد نهضت عاشورا دانستند و تاکید کردند: ارزش ها و آرمان های والای نهضت حسینی(ع) باید بیش از پیش برای جوانان و نوجوانان ایران اسلامی تشریح شود.

با توجه به اینکه دهه نخست محرم به عنوان دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است محور بیشتر سخنان امامان جمعه جدیت در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، اجرای درست این فریضه، الگو گرفتن از فرهنگ اهل بیت(ع) و نهضت عاشورای حسینی(ع) برای خنثی کردن توطئه دشمنان بود.

اهم سخنان خطیبان نماز جمعه در استانهای مختلف:

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: دشمنان ایران اسلامی با استفاده از فضای مجازی در راستای تخریب شخصیت معنوی جوانان ایران گام بر می دارند بنابراین روحانیان، نخبگان دانشگاهی و آموزگاران باید برای خنثی سازی توطئه های دشمنان از استفاده کنند.

آیت الله دری نجف آبادی افزود: دشمنان مذهب تشیع در ایام محرم به دنبال انعکاس آسیب های عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) از قبیل قمه زنی هستند، بنابراین مردم مومن و موحد ایران اسلامی باید این مقوله مهم را درک کرده و از تخریب چهره اسلام جلوگیری کنند.

امام جمعه اراک افزود: فلسفه متعالی قیام عاشورا حاوی پیام های اخلاقی و انسان سازی است و نباید عزاداری های محرم را با رفتارهای خرافی و انحرافی همچون قمه زنی و حمل علامت های غول پیکر خدشه دار کرد.

وی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر، پیام نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) است و باید در آیین های عزاداری بیشتر برای احیا و ترویج این فریضه معنوی کوشید.

آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری خطیب نماز جمعه اهواز نیز از تمام مسئولان خواست تا در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر جدی باشند تا آثار شیرین آن در سطح جامعه مشاهده شود.

امام جمعه مشهد گفت: علت نامگذاری هفته نخست محرم به 'هفته امر به معروف و نهی ازمنکر' الهام از فرمایش سیدالشهدا(ع) است که انگیزه قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرده بودند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: امام حسین(ع) با هدف اصلی جلوگیری از انحراف سیاسی جامعه با تمام دارایی خود قیام کرد وگرنه هیچ امیدی به نهی پذیری یزید فاسد نداشت.

وی همچنین گفت: انحراف سیاسی جامعه کوفه سبب تنها ماندن نماینده امام(ع) شد لذا امروز هم می بایست با مبارزه در مقابل انحرافات و ایستادگی در کنار ولایت فقیه زمینه ساز تشرف امام زمان(عج) باشیم

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: جنگ های زیادی در تاریخ زندگی بشر رخ داده و بعدها به فراموشی سپرده شده است اما پس از گذشت سال های متمادی واقعه عاشورا همچنان شور خود را حفظ کرده و رشادت ها و مصیبت های آن بسیار دردناک است.

حجت الاسلام علی خاتمی اظهار کرد: دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه های متعددی را برای تضعیف و نابودی نظام اسلامی اجرا کرده اند که همواره با بصیرت و هوشیاری خنثی شده است.

نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری با تاکید بر آشنایی جوانان و نو جوانان با فرهنگ عاشورا گفت: تبیین اهداف این قیام بزرگ آنان را در مقابل توطئه دشمنان مصون می دارد.

آیت الله نورالله طبرسی از عاشورا به عنوان نماد ایستادگی حق در مقابل باطل یاد کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر از اهداف مهم قیام سالار شهیدان (ع) است و این فریضه الهی مربوط به همه روزهای سال بوده و تنها به محرم اختصاص ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: آئین های عزاداری های محرم و صفر فرصتی برای بصیرت افزایی و عرضه حقیقت دین اسلام به همه جهانیان است و این سوگواری ها می تواند ملت های ناآگاه سراسر دنیا را بیدار و متوجه کند.

آیت الله غیاث الدین طه محمدی اظهار کرد:امام حسین برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و ما باید با پیروی از امام حسین(ع)،این امر پسندیده را در جامعه به درستی اجرا کنیم.

حجت الاسلام لطفی خطیب جمعه ایلام نیز با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: بزرگترین پیام عاشورا و قیام حسینی احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه سنندج گفت: خون پاک امام حسین و یارانش هیچ وقت پایمال نمی شود و آتش کربلا نیز همیشه روشن و جاودان خواهد ماند.

وی اضافه کرد: حاکم و قاضی واقعی خداوند متعال است و هیچ خطایی را بدون مجازات نخواهد گذاشت.

وی با اشاره هفته امر به معروف و نهی از منکر و حجاب اسلامی اضافه کرد: زنان جامعه اسلامی باید عفاف و حجاب خود را رعایت و به حجاب خود افتخار کنند زیرا خداوند در قرآن بارها از عزت و بزرگی زنان با عفت یاد کرده است.

امام جمعه موقت قم با اشاره به این که نهضت حضرت امام خمینی(ره) و اقتدار انقلاب اسلامی برگرفته از قیام امام حسین(ع) در روز عاشوراست، گفت: باید هر روز این پیوند میان انقلاب اسلامی ایران با نهضت حسینی، مستحکم تر و پایدارتر شود.

آیت الله سید محمد سعیدی با گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: قیام امام حسین(ع) بر دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر استوار بود و هر کس باید با عمل، زبان و وجود خود، دیگران را دعوت به امور خیر و نهی از منکرات کند.

امام جمعه تبریز گفت: حفظ و بقای اسلام، زنده کردن روح مقاومت و عدم پذیرش ذلت از مهمترین درس هایی است که می توانیم از واقعه عاشورا بگیریم.

آیت الله محسن مجتهد شبستری با اشاره به ایام عزاداری اباعبدالله الحسین و یارانش افزود: در کنار عزاداری ها باید از فرصتی که پیش آمده برای گرفتن درس های فضیلت از مکتب حسین تلاش کنیم و عملا عاشورایی شویم.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: برای سالم ماندن جامعه از فساد، تباهی و زشتی اجرای فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه مسلمانان است.

آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: هدف قیام امام حسین(ع) اجرای امر به معروف و نهی از منکر بود زیرا جامعه اسلامی بعد از رحلت رسول اکرم(ص) دچار چنان انحرافی شده بود که به راحتی منکر را انجام می دادند و معروف به فراموشی سپرده شده بود.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: امام حسین (ع) برای اجرای فریضه مهمی که رسالت پیامبران نیز بود قیام کرد تا یک جامعه اسلامی واقعی به دنیا عرضه کند.

حجت الاسلام سید امان الله حسینی صدر امام جمعه موقت یاسوج نیز ماه های محرم و صفر را بهترین فرصت برای افزایش غیرت دینی و روحیه ایثار و شجاعت بین قشرهای مختلف مردم به ویژه نسل جوان بیان کرد.

حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز گفت: جان و مایه نهضت عاشورا امر به معروف ونهی از منکر است که انجام آن، زندگی عزتمندانه را به همراه دارد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت با تاکید بر ضرورت بهره گیری از فرصت مغتنم سوگواری های حضرت سیدالشهدا گفت: باید بدعت و خرافه از مراسم های عزاداری حسینی زدوده شود.

آیت الله زین العابدین قربانی تاکید کرد که باید حداکثر استفاده را از این روزها ببریم و عزاداری های ما باید در شأن امام حسین (ع) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به قیام تاریخی امام حسین (ع) گفت: این امام بزرگوار بخاطر مبارزه با بدعت گذاری در دین خدا و جلوگیری از جابجایی معروف و منکر قیام کرد.

وی تاکید کرد: جلوگیری از انجام منکر و حساس بودن نسبت به این مهم در جامعه وظیفه تمامی مردم و مسئولان است.

آیت الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان امر به معروف و نهی از منکر را مهم ترین پیام عاشورا برشمرد و گفت: برگزاری آیین عزاداری امام حسین (ع) و ایام محرم در انتقال فرهنگ شیعه به نسل های آینده تاثیرگذار است.

آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج با اشاره به اینکه امروز در مقابل جنگ نرم دشمنان در عرصه فرهنگ قرار داریم، گفت: درس های قیام عاشورا و عزاداری سید و سالار شهیدان سپر محکمی در برابر جنگ نرم دشمنان است.

آیت الله سید یحیی جعفری امام جمعه کرمان گفت: امام حسین (ع) به شهادت رسید تا جامعه اسلامی را نجات دهد و نگذارد فردی نااهل به عنوان خلیفه خود را بر جامعه تحمیل کند.

حجت الاسلام سید غلامرضا هاشمی امام جمعه موقت بوشهر گفت: تاسوعا و عاشورا درس توحید و خداپرستی و تسلیم شدن در برابر امر پروردگار است و یک قصه تاریخی نیست.

وی تاکید کرد: فرهنگ عاشورا مروت، مردانگی، عبودیت و بندگی خداست که این فرهنگ باید در سطح جامعه نیز ترویج پیدا کند.

وی تاکید کرد: عاشورا بهار شور و شعور، عاطفه و ایمان است و امیدواریم خداوند توفیق استفاده از فضایل این ماه را به بندگان خود ارزانی بخشد.

حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی بیرجندی امام جمعه بیرجند گفت: امام حسین (ع) مظهر کرامت و آزادگی است و برای زنده نگه داشتن اسلام جلوی ظلم و تحقیر ایستادگی کرد.

آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: هیچ قدرتی مثل تاسوعا و عاشورا نمی تواند این همه مردم را به هیات ها و خیابان ها بکشاند و منبردارها و مداحان باید بتوانند از این فرصت برای تبلیغ دین و شعائر اسلامی به خوبی استفاده کرده و پیام عاشورا و محرم را به جهانیان منتقل کنند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان گفت: امر به معروف و نهی از منکر نباید موجب دین گریزی شود

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی افزود: برخی از کارها هرچند هم که با نیت خیر انجام شود اما موجب دین گریزی مردم به ویژه جوانان می شود.

وی در بخش دیگری از خطبه ها گفت: کربلا یعنی انصاف، مردانگی، توحید، بندگی خالص حق، مخالفت با ظلم و محبت حتی به دشمن که لازم است به معنویت و ابعاد مختلف حماسه عاشورا توجه و در آن تفکر کرد.

شیخ محمد عقیل شیهک زهی امام جمعه اهل سنت جاسک نیز گفت: امام حسین (ع)برای همه مسلمانان و تمام دنیا بود و به هیچ فرقه، مذهب و گروه خاصی به تنهایی تعلق نداشته و ندارد و این بهترین نقطه مشترک برای حفظ وحدت و انسجام در جامعه اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: قیام امام حسین (ع) نمونه بارز استکبار ستیزی و ایستادگی در مقابل زورگویی ظالمان است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی افزود: حضرت امام حسین (ع) با قیام خونین عاشورا درس ایستادگی و مقاومت در مقابل ظالمان را به تمامی مسلمانان جهان آموختند.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: عاشورا باید ایمان و باور مردم را تقویت کند، قبل و بعد از محرم باید اعتقادات مردم تغییر پیدا کرده باشد و سخنرانان و مداحان در جلسات عزاداری باید این مهم را انجام دهند.

آیت الله ایمانی افزود: مسئولیت پذیری، امام حسین (ع) را به کربلا آورد و باعث شهادتش شد و این روح مسئولیت پذیری باید در مردم نیز زنده و تقویت شود.

حجت الاسلام محمدحسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از ملزومات زندگی بشری است گفت: همه باید در احیای این فریضه الهی احساس مسئولیت کنند.

نماینده ولی فقیه وامام جمعه اصفهان گفت: ایام محرم فرصت خوبی برای شناخت مسیر و فهم از راه ائمه اطهار است و باید در ارتباط با اهداف قیام امام حسین(ع) تفکر داشته باشیم.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد افزود: حضرت سید الشهدا (ع) با قیام خود بر حقیقت امر به معروف و نهی از منکر صحه گذاشتند تا به این وسیله مردم از روحیه بی تفاوتی خارج شوند.

امام جمعه مسجد مکی و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: امام حسین(ع) زمانی که احساس کردند دین در مخاطره و بساط عدالت در حال برچیده شدن است برای دفاع از دین، اجرای عدالت و مخالفت با خودکامگی و قدرت طلبی قیام کردند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی اظهار داشت: امام حسین(ع) هرگز انگیزه ی دنیوی و رسیدن به پست و مقام در سر نداشت بلکه اهداف ایشان خدایی و دینی بود زیرا این امام(ع) تربیت یافته حضرت رسول اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بوده است.

وی امام حسین(ع) را الگوی تمام مسلمانان دانست و بیان کرد: تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی امام حسین(ع) را اسوه و الگوی خود می دانند و محبت اهل بیت(ع) در دل تمام مسلمانان جهان قرار دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 16 مهر 1395، کدمطلب: 82259700 (5600246) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
گام اول درک فلسفه عاشورا، فاصله گیری از مداحی های نادرست و آوازه خوانی های ناشایست است . لازم است بحای ظاهر گرایی ها به شور حسینی پرداخته شود و عقل گرایی جای سطحی نگری را بگیرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین