پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۴۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، از معرفی ۶ رقم جدید محصولات دیم توسط این موسسه برای کشت در زمین‌های دیم کشور خبر داد.
شعار سال: دکتر صابر گلکاری گفت: با معرفی این تعداد، رقم‌های معرفی شده این موسسه به ۷۵ رقم افزایش یافته است.

وی افزود: ۲ رقم گندم نان بهاره با نام‌های کبیر و پایا، ۳ رقم جو به نام‌های فراز، ماهنشان، آردا و نخستین رقم از گیاه علوفه‌ای خلر به نام آراز برای کاشت در اراضی دیم امسال معرفی شده است.

این مسئول گفت: پروتئین بالای ۱۲.۵درصد، تحمل خشکی، مقاومت مطلوب در بیماری‌های مهم گندم، وزن هزار دانه بالا و کیفیت نانوایی مطلوب از ویژگی‌های مهم دو رقم گندم کبیر و پایا است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان این که ارقام جو بهاره فراز و ماهنشان دانه درشت، دارای محتوی پروتئین دانه بیشتر، مقاوم به ریزش دانه و مقاوم به بیماری‌های سفیدک پودری و اسکالد جو هستند، گفت: این دو رقم جو از ظرفیت بالای تولید در شرایط آبیاری تکمیلی برخوردار هستند و رقم جو زمستانه آردا به طور متوسط ۱۷ درصد عملکرد بیشتری در مقایسه با رقم تجاری آبیدر دارد.

وی ادامه داد: این رقم زودرس است و از تحمل سرمای خوب و پایداری عملکرد در شرایط دیم برخوردار است.

گلکاری با اشاره به رقم آراز که نخستین گیاه علوفه‌ای خلر و مناسب برای کشت پاییزه در مناطق گرم و نیمه گرمسیر کشور است، بیان داشت: زودرس بودن، عملکرد بالای ۳ تُن علوفه خشک در هکتار و پروتئین بالای ۱۶ درصد را از ویژگی‌های خلر آراز است و توسعه کشت این رقم در گسترش تنوع محصولات دیم بویژه علوفه دیم موثر خواهد بود.

وی افزود: این ارقام در مقایسه با ارقام تجاری موجود در کشور۲۰ تا ۳۰ درصد برتری عملکرد، سازگاری بیشتر به شرایط اقلیمی و مقاومت مطلوب به تنش‌های زنده و غیرزنده محیطی برخوردار هستند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اضافه کرد: محققان این موسسه برای معرفی هر یک از این ارقام ۱۰ تا ۱۴ سال کار تحقیقاتی و پژوهشی مستمر در بخش‌های مختلف این موسسه انجام داده‌اند.

گفتنی است؛ از ابتدای امسال ۹ رقم جدید توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور برای کشت در اراضی دیم معرفی شده که تاکنون ۲ رقم آن رونمایی نشده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۰۱۹۳۴۶، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
اوضاع گندم و خوراك اساسي مردم رو بع دادن رانت به عزيزانشون به فنا دادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
انفد راحت ميتونيم زمينه رو براي بهبود اوضاع كشاورزي فراهم كنيم كه حد نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین