شعار سال: نزدیک به یک هفته از تشدید آلودگی هوای تهران میگذرد. خبری که با گوش بسیاری از ایرانیان به ویژه پایتخت نشینان آشنا است. شاید در نگاه جوانان این موضوع با یک حالت تهوع و سر گیج موقت خودی نشان دهد. اما آلودگی هوای تهران برای گروههای حساس هزینههای سنگینی به قیمت از دست دادن جانشان را دارد.
بر اساس تحقیقات انجام شده تعداد فوتیهای منتسب به آلودگی هوا در ایران سالانه ۱۲ هزار نفر برآورد میشود که ۴ هزار نفر از این تعداد مربوط به تهران است و به عبارتی، به طور متوسط در تهران به دلیل آلودگی هوا روزی ۱۱ مرگ زودرس اتفاق میافتد.
کمکاری رئیس جمهور یا سو مدیریت شهری؟
در خصوص علل آلودگی هوا علتهای متفاوتی وجود دارد و همین تعدد علت آلودگی هوا منجر شده که دستگاهها و متصدیان امر به نوعی شانه از مسئولیت خود خالی کنند. از طرفی برخی همانند محمد سالاری عضو شورای شهر تهران حل معضل آلودگی هوا را نیازمند یک سرمایه گذاری عظیم از سوی دولت میدانند و مدعیاند طی دههای اخیر دولتها برای حل این معضل کمکی نکرده اند.
سالاری بر این باور است که برای حل آلودگی هوا باید حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند و حتی او معتقد است که به زودی حمل و نقل برای شهر تهران یک معضل امنیتی جدی خواهد شد.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص آلودگی هوای تهران اظهار کرد: این معضل ابعاد مختلف و ریشه در مسائل گوناگونی دارد. حل مشکل آلودگی هوا یک موضوع فرا بخشی و بین بخشی است فلذا یک تعامل فرا بخشی را میطلبد.
وی افزود: معمولاً در اواخر پاییز و اوایل زمستان شاهد آلودگی هوای تهران هستیم و مسئولان در مواجهه با مشکلاتی همانند آلودگی هوا بهصورت مقطعی سخنرانی میکنند و یکدیگر را متهم میکنند. آلودگی شهر تهران ناشی از مجموعه جمعیت روز و شبی آنکه نزدیک به ۱۰ میلیون نفر است، مجموعه صنایعی که در منطقه سرزمینی کلانشهر تهران (در خود شهر تهران و اطراف آن) وجود دارد و حضور خودروها است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به بررسیهای علمی گفت: بر اساس بررسیهای که انجامشده است بیشترین سهم آلودگی هوا مربوط به مجموعه خودروهای شهر تهران است که برای کاهش این آلودگی لازم است حملونقل عمومی را گسترش دهیم.
سالاری با اشاره به وظایف دولت در برابر آلودگی هوای کلانشهر تهران گفت دولت به برنامههای ۵ ساله و سالانه که مصوب میشود عمل نمیکند و در برابر بار سنگینی که به شهر تهران تحمیلشده است و تعهدات قانونی خود را جامعه عمل نمیپوشاند.
دولت در شرایط کرونایی هم برای توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری کمکی نکرد
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا ادامه داد: با توجه به کمبود منابع درآمدی بدهیهای قابلتوجه و چالشهای ناشی از تحریمهای ظالمانه و شیوع ویروس کرونا که منجر به از دست دادن بخش قابلتوجهی از درآمدهای شهری هستیم دولت در این فضا شهرداری تهران را تنها گذاشت و از صندوق ذخیره ارزی ملی هیچ کمکی به آن نکرد. با توجه به اینکه تجمع شهروندان منجر به تشدید شیوع ویروس کرونا میشود. انتظار میرفت که دولت ارقام قابلتوجهی برای افزایش واگنها و اتوبوسها در اختیار شهرداری قرار دهد.
این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تعداد قابلتوجهی از اتوبوسهای شهر تهران فرسوده شده است سالهای استانداردی که میتوان از آنها بهرهبرداری کرد سپریشده است، اما متأسفانه علیرغم تذکرات رئیس شورای شهر تهران و اعضای آن و شهردار تهران هیچگونه کمکی به گسترش حملونقل عمومی نشده درحالیکه بر اساس قانون اساسی این امر وظیفه دولت است.
سالاری تصریح کرد: باوجود ظرفیتهای محدودی که در شورای شهر تهران وجود دارد قراردادهای با شرکتهای ایرانخودرو و امثال آن برای خرید اتوبوس انجام دادهایم و تعدادی از آنها را نیز تحویل گرفتیم، اما نیاز به شهر تهران فراتر از این قراردادها است یکی از اساسیترین مشکلات شهر تهران عدم کمک دولت در موضوع گسترش حملونقل عمومی است.
وی با بیان اینکه برخی از کارخانهها ازجمله کارخانه سیمان ری از مازوت استفاده میکنند، گفت: این موضوع جای تأسف دارد که در این مقطع زمانی همچنین اتفاقی افتاده است هرچند بعضی از دوستان منکر این موضوع شدند، اما بررسیهای ما استفاده از گاز موجود را تأیید میکند.
حملونقل عمومی یک تهدید امنیتی برای کلانشهر تهران
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اظهار کرد: برای حل موضوع آلودگی هوای این شهر نیاز است که با حضور تمامی ارکان تصمیمگیری یک برنامه نوشته شود و سهم اجرایی هر بخش از این برنامه را مشخص کند و در یک بازده زمانی معین خروجی بازخورد و گزارشهای عملکرد این بخشها را اخذ کنند و بررسی کنند که آیا این بخشها به وظایف خود عمل کردند یا خیر.
وی با اشاره به نقش رسانهها در حل موضوع آلودگی هوای شهر تهران بیان کرد: همچنین رسانهها نیز باید نسبت به این موضوع مطالبه گری مستمر داشته باشند و معطوف به چنین رویدادهای مقطعی نباشند. موضوع آلودگی هوا نیاز به یک سرمایهگذاری انبوه دارد که متأسفانه طی سالهای اخیر و تعهدات دولت انباشتهشده که اگر به آن اجرا نکند موضوع حملونقل عمومی به یک تهدید امنیتی جدی برای کشور تبدیل خواهد شد و ما یکباره شاهد توقف همه اتوبوسها خواهیم بود. همچنین هماکنون بسیاری از با آنها دچار مشکل هستند که این امر نیازمند کمک دولت است که متأسفانه دولت بهصورت مقطعی و سطحی به این موضوع نگاه میکنند و این امر علت اصلی معضلات کلانشهر تهران است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دانا، تاریخ انتشار ۱۷ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۹۵۵۱۲، www.dana.ir.