پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۴۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران یکبار در ماجرای قیمت‌گذاری بیمارستان آتیه ۲ سهم بیت المال را کمتر از میزان واقعی ارزش‌گذاری کرده است. این بار سندی به دست رویداد۲۴ رسیده که نشان می‌دهد کلیه حقوق قرارداد مشارکت شامل تغییرات در سطح و سطوح و تاخیرات غیرمجاز که به موجب آن افزایش قدرالسهم شهرداری را می‌تواند در بر بگیرد نیز واگذار شده است.
شعار سال: در سلسله گزارش‌های مربوط به اتفاقات عجیب و غریب و کارشناسی‌های غیرواقعی در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران اسنادی درباره پروژه بیمارستان آتیه ۲ در شهرک غرب بلوار فرحزادی منتشر کرد که نشان می‌داد در جریان این واگذاری، این ملک با قیمتی کمتر از قیمت واقعی خود (حدود ۴۰ میلیون برای هر متر) ارزش‌گذاری شده بود؛ این قیمت‌گذاری در حالی انجام شده بود که بررسی‌های میدانی از کارشناسان املاک منطقه نشان می‌داد که در آن مقطع زمانی هر متر ملک با کاربری اداری و مطب، حدود ۷۰ میلیون تومان ارزش داشت و این یعنی هر متر از بیمارستان چند هزار متری آتیه ۲ با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن واگذار شده است.

این پروژه در حقیقت شعبه دوم و البته بزرگتر بیمارستان معروف آتیه است که از سال ۷۷ تاسیس شده و قدرالسهم شهرداری تهران در آن حدودا ۱۲ درصد بوده است. اسفند ماه ۹۸، این مقدار سهم برای بازپرداخت بخشی از دیون شهرداری واگذار می‌شود.

سند قدرالسهم شهرداری تهران و پیمانکار بخش خصوصی
 

سند مربوط به قیمت‌گذاری پروژه بیمارستان آتیه ۲
 

بعد از واگذاری بیمارستان آتیه ۲ به بانک شهر بابت تصفیه دیون شهرداری، در پی گزارشی که منتشر شد در پی آن نهاد‌های نظارتی متوجه اختلاف قیمت نجومی پیش آمده شدند و به پرونده ورود کردند. با ورود نهاد‌های نظارتی به پرونده، شکرالله بنار رییس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران براساس نامه‌ای به شماره ۲۵۳۵۸۱ به بانک شهر، می‌خواهد ملک برای بار دوم مورد کارشناسی قرار بگیرد.

او در این نامه که در تاریخ ۲۷ خردادماه سال جاری ارسال شده، می‌نویسد: «با توجه به اینک مفاد تبصره ذیل ماده ۳ صلح‌نامه حکایت از وجود حق فسخ قرارداد در صورت اختلاف در برآورد قیمت واقعی در زمان انعقاد قرارداد دارد، لذا ضمن ملاحظه حق فسخ مصرحه در قرارداد و مکاتبات و توصیه‌های سازمان بازرسی کل کشور، مراتب طی نامه شماره ۳۹۹۴۴ به هیات کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع شده است؛ لیکن در ادامه مستلزم ابلاغ تکمیلی به کارشناسان منتخب از سوی آن بوده است، که علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته، تاکنون نتیجه رسمی و قطعی به این سازمان منعکس نشده است لذا در راستای اعلام آخرین اراده رسمی سازمان پیرامون مفاد صلح نامه فی مابین چنانچه در نظریه کارشناسی ارجاعی اختلاف یا تعارض قابل ملاحظه یا گزارش مرتبط با صلح نامه واصل گردد. الزاما موضوع فسخ در دستور کار قطعی این سازمان است.»

ماجرای پروژه بیمارستان آتیه ۲ از سال ۹۹ شکل جدیدی به خود می‌گیرد و شکرالله بنار مبلغی به ارزش حدود ۳۰ درصد قدرالسهم شهرداری در این پروژه را که چند صد میلیارد تومان می‌شود، در جریان واگذاری تقدیم بانک شهر کرده است.

طبق اختیارات رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کارشناسی لحاظ شده در پروژه، شکرالله بنار می‌توانسته قدرالسهم شهرداری تهران را واگذار کند، اما در این پروژه کلیه حقوق قرارداد مشارکت شامل تغییرات در سطح و سطوح و تاخیرات غیرمجاز که به موجب آن افزایش قدرالسهم شهرداری را می‌تواند در بربگیرد را واگذار کرده است. به طوری که با توجه به تاخیرات غیرمجاز باید قدرالسهم شهرداری از ۱۲/۳ درصد به حدود ۱۵/۸ درصد واگذار می‌شد و حدود ۳/۵ درصد (چند صد میلیارد) پول بیشتری به شهرداری می‌رسید، اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه کلیه حق و حقوق شهرداری تهران و تمامیت قرارداد مشارکت واگذار شده است. نکته مهم اینجاست که سازمان سرمایه گذاری چگونه چنین فرآیندی را پیش برده است.

با وجود اینکه در مصوبه هیات مدیره سازمان سرمایه‌گذاری صراحتا در متن مجوزی که به مدیرعامل اعطا شده به موضوع نهایی شدن سطح و سطوح و تاخیرات پروژه اشاره شده، اما شکرالله بنار بدون تعیین تکلیف این مسائل و تبیین سهم سازمان، به جای واگذاری قدرالسهمی معین از شهرداری تهران در این پروژه، کلیه حق و حقوق شهرداری تهران و تمامیت قرارداد مشارکت را واگذار کرده است؛ این تصمیم یعنی کلیه جریمه تاخیرات غیرمجاز پروژه (بخشی از ۵۲۲ روز) که می‌بایست به سهم شهرداری اضافه شود و همچنین تغییرات قدرالسهم ناشی از نهایی کردن سطح و سطوح پروژه در حقیقت در فرآیندی شبیه واگذاری رایگان، به بانک شهر اعطا شده است.

مصوبه هیات مدیره سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری برای الزام بررسی تاخیرات پروژه قبل از واگذاری پروژه
 


پیچیدگی و البته شائبه‌های بسیار در این اقدام زمانی روشن‌تر می‌شود بدانیم سازمان سرمایه گذاری بعد از افشای موضوع کارشناسی‌های به دور از واقعیت، مجددا اقدام به کارشناسی کرده و این بار ۶۰۰ میلیارد ریال سهم شهرداری در پروژه افزایش می‌یابد، با این حال دستگاه‌های نظارتی این افزایش سهم با قیمت واقعی پروژه کافی نمی‌داند.

درباره تاخیرات پروژه نیز محسن خاکی معاون فنی و امور مهندسی سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران که قبلا پاراف قرارداد را تایید کرده بود، در نامه‌ای دیگر موضوع تاخیرات و لزوم لحاظ آن در قرارداد را به معاونت مربوطه گوشزد می‌کند. با تمام این تغییرات و حجم از تضییع اموال بیت المال باز هم پیروز حناچی شهردار تهران کوچکترین عکس العملی به ماجرا نشان نداده است.

پاراف قرارداد توسط محسن خاکی مدیر وقت فنی. امضا از طرف نیما رجایی معاون وقت سازمان بوده است
 


تایید انحراف و تاخیرات پروژه بیمارستان آتیه توسط معاون سازمان سرمایه‌گذاری بعد از واگذاری پروژه
 

تایید انحراف و تاخیرات پروژه بیمارستان آتیه توسط معاون سازمان در نامه‌های گردش کار شهرداری
 

سوال دیگر در جریان واگذاری پروژه بیمارستان آتیه۲ این است که آیا اقدام بانک شهر در تملک این پروژه‌ها و تهاتر با بدهی‌های شهرداری تهران مجاز محسوب می‌شود؟ پاسخ با نگاهی به بخشنامه صریح بانک مرکزی قطعا منفی است، بنابراین چه بانک شهر به عنوان یک کاتالیزور برای واگذاری بی‌دردسر و با قیمت‌های چندسال پیش دارایی‌های شهرداری تهران و افراد خاص نقش ایفا کند و چه قصد تهاتر بدهی و تملک دارایی‌های شهرداری را داشته باشد، اقدامی سوال‌برانگیز است.

بخشنامه بانک مبنی بر ممنوعیت خرید یا تهاتر دیون با اموال غیر منقول توسط بانک شهر
 

این گزارش هشتمین سندی است که از ابهامات و شائبه‌های عجیب در سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران منتشر می‌شود. در چند مورد نماینده سازمان بازرسی کل کشور در گفتگو با صداوسیما، مشخصا قرارداد‌های منعقد شده در زیرمجموعه شکرالله بنار را «تخلف» و «فساد» نامید. آنچنان که این نهاد نظارتی تایید کرد که فقط در یک فقره جلوی ۱۷۳ میلیارد تومان تضییع اموال بیت المال در سازمان سرمایه‌گذاری را گرفته است.

پیش از این نیز این نکته یادآوری شد که کمترین کار می‌توانست این باشد که پیروز حناچی شهردار تهران بیانیه می‌داد و مدیر سازمان تا مشخص شدن تکلیف ده‌ها پرونده تعلیق می‌شد تا خللی در روند رسیدگی ایجاد نشود. اما در اتفاقی عجیب مدیران ارشد شهرداری همچون پیروز حناچی و عبدالحمید امامی تمام قد از شکرالله بنار حمایت می‌کنند و اعضای شورای شهر نیز که ظاهرا به کار مهمتر تغییر نام خیابان‌ها مشغولند و فرصتی برای نظارت بر شهرداری ندارند.

دلیل حمایت‌های نالازم حناچی شهردار تهران از شکرالله بنار شخص نیست، اما بهتر آن است که او یکبار دیگر ۱۱ آذر ۱۳۹۷را با خود به خاطر بیاورد؛ همان روزی که سوگند یاد کرد «در اجرای تمامی امور محوله همواره خداوند را شاهد و ناظر بر اعمال خود ببینم و برای انجام هر چه بهتر وظایف، تمام دانش خود را با انتخاب مدیرانی پاک‌دست و شایسته به کار گیرم» و این جمله را تکرار کرد که «عدالت در توزیع منابع، رعایت صرفه جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی را سرلوحه اقدامات خود و همکارانم قرار دهم.»
 


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رویداد ۲۴، تاریخ انتشار ۲۰ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۴۴۹۰۱، www.rouydad۲۴.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
یعنی هرروز ما باید این همه بدبختی و خبر بد رو برای چی تحمل کنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
پرونده هایی که تو شهرداری ها هستند رو اگه موشکافانه ورق بزنیم به اختلاس ها و کلاه برداری هایی میرسیم که برای زندگی تو ایران تأسف می‌خوریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین