پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۰۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
علی‌رغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب و دلسوزان در خصوص نقش دولت در راستای اجرای سیاست‌های حمایت‌گرانه برای افزایش فرزندآوری، عدم‌ اجرای سیاست‌های کلی جمعیت، دستکاری آماری نرخ رشد جمعیت کشور، مشروط‌ کردن یارانه موالید جدید و... از جمله سیاست‌های دولت در قبال فرزندنیاوری بوده است!
شعار سال: امروزه در حالی که در کشور‌های غربی، برنامه‌های گسترده‌ای برای افزایش جمعیت و تشویق خانواده‌ها برای فرزند‌آوری طراحی و اجرا می‌شود، اما در عین حال همین کشور‌های غربی، نسخه کاهش جمعیت و کنترل موالید را برای کشور‌های اسلامی و جهان سوم می‌پیچند!

سیاست‌های تحدید جمعیت بیش از ۲۰ سال در کشور ما با قوت اجرا شد؛  به‌گونه‌ای که نرخ رشد جمعیت کشورمان از ۳.۲ در سال ۶۵ به زیر ۱ درصد در سال ۹۸ رسید!

این رقم، کشور را در آستانه بحرانی سهمگین یعنی همزمانی سالمندی جمعیت با کاهش شدید زادوولد در آینده‌ای نزدیک قرار خواهد داد؛ سیاست‌های کاهش جمعیت در ظاهر از سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ تغییر کرد و نقطه اوج آن ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام در اردیبهشت ماه ۹۳ بود، اما امروز می‌بینیم بیش از ۷ سال از تذکر رهبر انقلاب به مسئولان مبنی بر لزوم بازنگری در سیاست‌های جمعیتی کشور در راستای افزایش جمعیت، متأسفانه اقدام درخوری در دولت، مجلس، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و نهاد‌های مسئول صورت نگرفته است.

سیاست های دولت در راستای فرزندنیاوری است

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: بررسی‌های علمی و کارشناسی نشان می‌دهد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد، بنابراین مسئولان باید با جدیت در سیاست کنترل جمعیت تجدید نظر کنند و صاحبان رسانه و تریبون از جمله روحانیون در جهت فرهنگ سازی این موضوع اقدام کنند.

با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب میزگردی با حضور چندین نفر از اعضای کارگروه فرهنگی اجتماعی استان حول محور افزایش جمعیت و فرزند آوری برگزار شد.


 مشکلات مختلفی فراروی جوانان در امر ازدواج و فرزندآوری وجود دارد

محرم وزیری رئیس کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان کردستان اظهار داشت: مشکلات مختلفی فراروی جوانان در امر ازدواج و فرزندآوری وجود دارد و لازم است که قوای سه‌گانه از سیاست تحکیم خانواده حمایت کنند؛ باید به‌دور از هرگونه سطحی‌نگری و شعارسرایی، رفتاری شکل گیرد که ازدواج‌های بموقع، آسان و ماندگار در کشور نهادینه شوند.

وی گفت: امروز جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور، حدود ۷۰ درصد و جمعیت زیر ۱۵ سال و بالای ۶۵ سال، حدود ۳۰ درصد است، ایران از سال ۱۳۸۵ چنین وضعیتی دارد و جمعیت شناسان می‌گویند تا سال ۱۴۲۵ یعنی به مدت ۴۰ سال این پنجره به روی کشور باز خواهد ماند، ولی نکته اینجاست که اگر به همه مسائل مربوطه این حوزه توجه نشود و منابع لازم در این باره اختصاص نیابد، این دوره طلایی بی هیچ دستاوردی سپری خواهد شد و پس از آن تهدید‌ها و آسیب‌های ناشی از این بی عملی فرا خواهد رسید.

وی افزود: در دهه هفتاد شمسی برنامه ریزان ایران به شدت دنبال کاهش نرخ رشد جمعیت بودند و رسانه‌های مختلف سعی در ربودن گوی سبقت تبلیغ کافی بودن «دو بچه» برای خانواده‌های ایرانی را داشتند و حال سیاست‌های اشتباهی که در آن دوران وجود داشت امروزه دامنگیر جامعه‌ی ما را گرفته است.


مسئولان مملکت از معضل رشد جمعیت غافلند

جلال اصغری عضو کارگروه فرهنگی و اجتماعی می‌گوید: در سال ۹۰ طی همایشی که در قم برگزار شد مقام معظم رهبری در پیامی که برای آن همایش ارسال شد به نکته‌ای اشاره کردند در حالی که مسئولان مملکت هنوز از آن غافلند؛ مقام معظم رهبری در آن پیام فرموده بودند: "بررسی کنید که چرا زوجین نمی‌خواهند فرزند بیشتری داشته باشند؟! "

به نظر من این یک نکته کلیدی است که در رابطه با معضل جمعیت مشکل اصلی از اجرای برنامه تنظیم خانواده نیست! و عوامل کاهش نرخ رشد جمعیت را در شرایط اقتصادی و اجتماعی متعدد حاکم بر جوامع باید جستجو کنیم.


مسئولان همانند پدران جامعه باید به مسئولیت خود درباره تربیت و حراست از جامعه توجه کنند

بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان کردستان در ادامه اظهار داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی در امور فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دیدگاه‌های متعالی داشت؛ در اینجای بحث می‌خواهم به فرازی از وصیت نامه این شخصیت جامع و محبوب اشاره کنم، آن شهید می‌فرمایند: "مسئولان همانند پدران جامعه باید به مسئولیت خود درباره تربیت و حراست از جامعه توجه کنند، نه با بی‌مبالاتی و به‌خاطر احساسات و جلب برخی از آرای احساسی زودگذر، از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده‌ها را از هم بپاشاند. حکومت‌ها عامل اصلی در استحکام خانواده و از طرف دیگر عامل مهم از هم پاشیدن خانواده هستند. "

وی گفت: مسئله حکومت و نقش تربیتی مسئولان در این سفارش، مطلب فوق العاده مهمی است که به عنوان یک اصل اساسی همواره باید مورد توجه جدی اداره کنندگان جامعه در همه قوا و بخش‌ها باشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه تمامی نهاد‌ها بر موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری گفت: با توجه به تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب بر خطر کاهش جمعیت جوانان و لزوم افزایش جمعیت، لازم است تا تمامی دستگاه‌های مربوط نسبت به تشویق زوجین به فرزندآوری و اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت اقدام کنند.

سرکانی با بیان اینکه تاکنون برنامه‌های مختلفی در این زمینه توسط جامعه بسیج زنان انجام شده است، عنوان کرد: در همین راستا بسیج زنان برنامه‌هایی نظیر کارگاه‌های فرهنگ سازی افزایش جمعیت در پایگاه‌های بسیج برگزار کرده است. این کارگاه‌ها با حضور کارشناسان خانواده به منظور ترغیب زوجین به فرزندآوری برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: در زمینه تشویق و ارائه مشوق‌های مالی یا تسهیلات لازم است تا وزارت بهداشت به صورت جدی وارد شود، اما نهاد‌هایی نظیر سازمان بسیج بیش‌ترین تاثیرگذاری بر این موضوع را می‌توانند از طریق مسائل فرهنگی ایجاد کنند.

مسئول بسیج جامعه بسیج زنان کردستان افزود: از همین رو همواره کلاس‌ها و دوره‌های مشاوره خانواده، فرهنگ سازی مذهبی و اجتماعی برای زوجین و جوانان برای فرزندآوری و بیان پیامد‌های کم فرزندی در مساجد و پایگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای ترغیب زوجین به فرزندآوری نیاز به یک موج همگانی داریم، ابراز داشت: برای حصول نتیجه در این زمینه، نیاز به همکاری همگانی داریم.


پس از گذشت سال‌ها از شناسایی این تهدید جدی، اقدام عملی برای رفع آن صورت نمی‌گیرد

سید خالد حسینی یکی از اعضای کارگروه فرهنگی اجتماعی استان می‌گوید: در این راستا، من دو سؤال اساسی را مطرح می‌کنم؛ نخست اینکه، چرا سن ازدواج تا این حد بالا رفته است؟ دوم اینکه، در صورت ازدواج، چرا زوجین تمایل به فرزندآوری ندارند؟  

وی گفت: من از مجلس و دولت در رابطه با عمل به رهنمود‌های جمعیتی مقام معظم رهبری گلایه‌مندم؛ در مجموع تلاش‌های این قوا نه تنها اثرگذاری خاصی نداشته بلکه گاهی دیده می‌شود که نگرش‌ها در این زمینه با سیاست‌های کلی نظام فاصله دارد و این خود چالشی در راه برنامه‌ریزی جامع و پشتیبانی بودجه‌ای از آن است؛ مجلس آینده هر چقدر در این حوزه‌ها فعالیت کند و با سایر قوا تعامل داشته باشد در واقع به همان میزان جهت فراهم آوردن زمینه‌های سالم برای کیفیت زندگی مردم و نیز رفع بسیاری از معضلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی دامن‌گیر جوانان کوشیده است؛ بنابراین گزارش، براساس پیش بینی‌های آماری منتشر شده از طرف سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰، در صورتی که کاهش رشد جمعیت کشور ما با نرخ فعلی ادامه یابد در ۸۰ سال آینده ایران جمعیتی حدود ۳۱ میلیون نفر خواهد داشت که نزدیک به نصف آن را افراد بسیار پیر تشکیل می‌دهند و در نتیجه با توجه به عدم وجود نیروی انسانی کافی عملا کشور دستخوش تهدید‌های بزرگ امنیتی و اقتصادی خواهد شد.

هم اکنون ایران یکی از ۱۰ کشوری است که جمعیت آن به سرعت به سمت کهنسالی می‌رود و متاسفانه هنوز هم تبلیغ کاهش زادآوری حتی در رسانه‌های رسمی و دولتی ادامه دارد،  اما گیر کار کجاست که با این اوصاف، پس از گذشت سال‌ها از شناسایی این تهدید جدی، اقدام عملی برای رفع آن صورت نمی‌گیرد؟!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری راه دانا، تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۹۷۲۶۵، www.dana.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
زمينه هاي افزايش جمعيت به بالا بردن وام نيست بايد اقتصاد رو ساختارا قوي كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین